• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Kjell Präst
    Martinaa skrev 2009-10-05 12:25:38 följande:
    Kjell: Håller du hellre i begravningar än dop och bröllop?? How come??
    Det har att göra med det jag skrev ovan, jag känner att jag gör nytta vid en begravning. Vid ett dop, och allra helst vid en vigsel, finns det så många "måsten", eller kanske snarare "förväntningar" från dopfamilj/brudpar att det prästerliga i min roll minimeras. "Få se nu, vi har bokat lokal... Vi har köpt klänning... Vi har bestämt färgtema... Vi har talat med floristen.... Har vi glömt något? Javisst ja, vi ska väl prata lite med prästen också" Jag överdriver förstås, och spetsar till. Men i grunden är det detta som är skälet.
  • Martinaa

Ok, tack för svaret! Blev bara nyfiken när jag läste din lista! Men jag ska också tänka på det i vår kontakt med vår blivande präst också då!

• Frulle

En liten fråga Kjell.

Är det något i bibeln som du INTE tror på som du vill dela med dig av?

• EåN2010

Hej. Jag har en fråga till nån präst. när ska man ta kontakt med prästen för att diskutera bröllop?

• Svanboet

Hen resonerade som så att jag inte kunde vara kristen om jag inte trodde att gud skapat hela världen på endast 7 dagar. Jag ville liksom säga att ok, det är lite för perfekt för att vara slump MEN jag tror på Darwins teorier. Kan man inte säga att det ligger en godomlig kraft och tanke bakom hur naturen är strukturerad men att det ändå gick till som Darwin säger? Blankt nej! Tror man så är man tydligen inte tillräckligt troende.

Kjell Präst skrev 2009-10-05 11:44:47 följande:

Jag delar inte den uppfattningen. För att uttrycka det milt.
  • Jeez

Prästen tar kontkat med er, men det varierar när. En del gör det så fort bokning och schema är klart. Andra gör det några vecor före vigseln. Jag personligen försöker göra det någon månad innan, men det beror på när vigseln är och hur mycket annat det är.

Om ni vill ha kontakt tidigt av något skäl eller tycker det börjar bli tight inpå -ring själva!

EåN2010 skrev 2009-10-05 13:44:58 följande:
    Hej. Jag har en fråga till nån präst. när ska man ta kontakt med prästen för att diskutera bröllop?
  • Kjell Präst
    Svanboet skrev 2009-10-05 13:45:14 följande:
    Hen resonerade som så att jag inte kunde vara kristen om jag inte trodde att gud skapat hela världen på endast 7 dagar. Jag ville liksom säga att ok, det är lite för perfekt för att vara slump MEN jag tror på Darwins teorier. Kan man inte säga att det ligger en godomlig kraft och tanke bakom hur naturen är strukturerad men att det ändå gick till som Darwin säger? Blankt nej! Tror man så är man tydligen inte tillräckligt troende. Kjell Präst skrev 2009-10-05 11:44:47 följande:
    Jag tror att skapelseberättelsen är en myt, i betydelsen "inte historiskt sann", och att den vill berätta för oss att Gud var verksam vid världens skapelse. Så innehåller den alltså ändå en sanning! Men självklart blev inte jorden till på sju dagar.
  • Kjell Präst
    EåN2010 skrev 2009-10-05 13:44:58 följande:
    Nån präst här!
    Prästen kommer att kontakta er. Exakt när detta sker varierar mellan prästerna. Själv brukar jag höra av mig och boka tid ungefär en månad före vigseln. Andra präster kan höra av sig senare, andra igen hör av sig tidigare. Men tycker du att det börjar bli dags med en kontakt och prästen inte har ringt så kan du alltid själv kontakta prästen.
  • Kjell Präst
    Frulle skrev 2009-10-05 13:38:46 följande:
    En liten fråga Kjell.Är det något i bibeln som du INTE tror på som du vill dela med dig av?
    Detta angränsar till mitt svar till Svanboet. Jag tror inte att Bibeln innehåller lögner, däremot är mycket färgat av sin tid och måste tolkas eller helt enkelt inte användas.
    Jag tror inte att Noas ark har funnits. Jag tror inte att Adam och Eva har levt i Edens trädgård (eller ens funnits som historiska personer). Jag är heller inte säker på att jag tror att Jesus föddes av en jungfru eller att han gick på vatten. Däremot innehåller Bibeltexterna ändå något slags sanning. Att man skriver att Jesus var född av en jungfru kan vara ett sätt att visa att han var en mycket speciell person, historien om att han gick på vattnet kan vara en symbolisk bild av att Jesus skapar reda i kaos (Vatten var en symbol för kaos på Bibelns tid).
    Självklart VET jag inte om något av ovanstående är sant. Min poäng är att även om det inte skett rent historiskt så kan berättelerna säga oss något om Gud. Och min tro står inte och faller med, exempelvis, en eventuell jungfrufödsel.
  • Stefan09

Man får vara försiktig så man inte skapar sin egen Gud, Allt i Bibeln är antingen sant eller falskt, det kan inte finnas någon gråzon för den frågan.

Kjell Präst skrev 2009-10-05 11:44:47 följande:

Jag delar inte den uppfattningen. För att uttrycka det milt.
Svar på tråden Fråga prästerna 9