• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Stefan09

Vad baserar du det på rent teologiskt för jag har aldrig träffat en så liberal präst innan? Det skulle vara intressant att höra men jag vill ha fakta på så kontroversiella uttalande. Tror du på jungfrufödseln?

Kjell Präst skrev 2009-10-05 13:58:31 följande:

Detta angränsar till mitt svar till Svanboet. Jag tror inte att Bibeln innehåller lögner, däremot är mycket färgat av sin tid och måste tolkas eller helt enkelt inte användas. Jag tror inte att Noas ark har funnits. Jag tror inte att Adam och Eva har levt i Edens trädgård (eller ens funnits som historiska personer). Jag är heller inte säker på att jag tror att Jesus föddes av en jungfru eller att han gick på vatten. Däremot innehåller Bibeltexterna ändå något slags sanning. Att man skriver att Jesus var född av en jungfru kan vara ett sätt att visa att han var en mycket speciell person, historien om att han gick på vattnet kan vara en symbolisk bild av att Jesus skapar reda i kaos (Vatten var en symbol för kaos på Bibelns tid). Självklart VET jag inte om något av ovanstående är sant. Min poäng är att även om det inte skett rent historiskt så kan berättelerna säga oss något om Gud. Och min tro står inte och faller med, exempelvis, en eventuell jungfrufödsel.
  • Svanboet

Jag var rädd för dig när jag gjorde det inlägget men trodde du hade lugnat ner dig. alla måste vi inte tro som ni bibeltrogna vänner för att vilja kallas oss kristna och TRO är just TRO och inget facit behövs när man tror för då VET man.

Stefan09 skrev 2009-10-05 14:26:06 följande:
    Man får vara försiktig så man inte skapar sin egen Gud, Allt i Bibeln är antingen sant eller falskt, det kan inte finnas någon gråzon för den frågan. Kjell Präst skrev 2009-10-05 11:44:47 följande:
  • Aleta

Hur kan du säga att allt i bibeln är antingen sant eller falskt. Hur kan du veta det?
    Du tror ju bara.
    Man får vara försiktig så att man inte beter sig som om man vore allvetande. För den som är allvetande är väl gudomlig och då har man vips skapat sig en alldeles egen gud av sig själv.

Man får vara försiktig så man inte skapar sin egen Gud, Allt i Bibeln är antingen sant eller falskt, det kan inte finnas någon gråzon för den frågan. Kjell Präst skrev 2009-10-05 11:44:47 följande:
  • Aleta

Jag vet att du tillhör bibeltrogna vänner, men med tanke på hur slarvigt du läser andras inlägg här på BT och hur ofta du missförstår det du ändå har läst får det mig att börja undra hur du läser bibeln.
    Finns det inte en möjlighet att även du har en högst personlig tolkning av bibeln. Du tror att det är på ett visst sätt, men tänk om det är så att du missar en hel del symbolik när du läser?

Stefan09 skrev 2009-10-05 14:27:43 följande:
    Vad baserar du det på rent teologiskt för jag har aldrig träffat en så liberal präst innan? Det skulle vara intressant att höra men jag vill ha fakta på så kontroversiella uttalande. Tror du på jungfrufödseln?Kjell Präst skrev 2009-10-05 13:58:31 följande:
  • Jeez

Hur hanterar du motsägelser i Bibeln? Det finns ju många sådana. Tex. har vi redan i den första kapitlen i första Mosebok två skapelseberättelser som beskriver skapelsen på olika sätt. Är båda sanna samtidigt?

• Frulle

Ignorera!!!

Du är bättre..

Kjell Präst skrev 2009-10-05 18:16:45 följande:

And here we go again...
  • Kjell Präst
    Frulle skrev 2009-10-05 18:28:29 följande:
    Ignorera!!!Du är bättre.. Kjell Präst skrev 2009-10-05 18:16:45 följande:
    Tack! Försöker...
  • Frulle

Mmm... I know. Det kan vara svårt att bara bita sig i tungan ibland. Skillnaden mellan dig och mig (i dessa lägen) är väl att jag har röda meddelanden i inboxen titt som tätt!

Kjell Präst skrev 2009-10-05 18:30:16 följande:

Tack! Försöker...
  • Soldemor
    Duchess skrev 2009-10-05 09:09:23 följande:
    Man läser fortfarande kyrkans grundkurs om man väljer den variant av prästutbildningen som du beskriver. Alternativet är att läsa en integrerad utbildning på Johannelunds THS i Uppsala. Då läser man lika länge, men de praktiska delarna är integrerade i utbildningen och påbörjas redan första terminen. Kjell Präst skrev 2009-10-05 08:57:23 följande:
    Enligt förslaget till nya utbildnigen avgör ens biskop i varje enskilt fall om man behöver SKG eller ej.
Svar på tråden Fråga prästerna 9