• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Jeez

Var menar du att Gud finns? Vad konstituerar en kyrka för dig?

För mig är kyrkan en avskild plats. Inte för att Gud behöver särskilda mötesplatser utan för att vi människor behöver det -både med Gud och med varandra. Att då säga att det är församlingens hus, eller Kyrkans (med stort K -Kristi kropps) är inte särskilt märkligt.

Gud möter jag varje dag, överallt. Be kan jag göra överallt, men jag kan inte be tillsammans med församlingen någon annanstans än där vi kommer överens.

Stefan09 skrev 2009-10-03 05:11:37 följande:
    Tycker du verkligen så?! :0 Sätter du Gud i andra hand, går du dit för att vara social eller för att träffa Gud?Burre Präst skrev 2009-10-01 16:00:13 följande:
  • Frulle

Du MÅSTE verkligen debatera och ifrågasätta hela tiden eller?

Tycker du verkligen så?! :0 Sätter du Gud i andra hand, går du dit för att vara social eller för att träffa Gud?Burre Präst skrev 2009-10-01 16:00:13 följande:
  • tågjäntan

Aha, då förstår .

starfish skrev 2009-10-02 23:38:16 följande:
    du klickar på "A knappen som du ser i inlägget du vill citera:)
    [/citat]
    tågjäntan skrev 2009-10-02 22:54:56 följande:
    [citat]
    Själv skulle jag ha velat att min man hade sjungit Ugglas låt "Du är ingen Viktoria" på bröllopsfesten . Men han var för blyg för det tyvärr.
  • tågjäntan

"... förstår jag" ska det vara...

• tågjäntan

Jag håller med Burre präst. På gamla testamentet var templet verkligen "GUDS HUS", heligt, Han sa sig bo där. Men i dag så bor han i allas hjärtan som tror på Honom och är lika närvarande i en liten samling i hemmet, en stor samling i en gympahall som i en kyrka, när kristna samlas för att ha gudstjänst tillsammans. Kyrkan är en plats där kristna kan samlas för gudstjänst, bön och tillbedjan och byggnaden i sig är inte helig. Möjligen helgad, dvs avskild för Gud.

Frikyrkorna har inte heller ritualerna för att helga och "avsakralisera" (eller vad det heter). Utan det är mer enkla byggnader, jämfört med många Svenska kyrkan kyrkor. Och många kapell säljs i dag för att det inte är tillräckligt många som samlas där.

• tågjäntan

GAmla testamentets tid är alltså innan Jesus kom. Nya testamentets tid räknas efter Jesus födelse, död och uppståndelse.

• Svanboet

Jag slänger in en fråga till prästerna...

Hur lång tid tar det att utbilda sig till präst inom Svenska kyrkan? Får man viga brudpar under utbildnigstiden - dvs innan man prästvigs?

• Kjell Präst
    Svanboet skrev 2009-10-05 08:40:40 följande:
    Jag slänger in en fråga till prästerna...Hur lång tid tar det att utbilda sig till präst inom Svenska kyrkan? Får man viga brudpar under utbildnigstiden - dvs innan man prästvigs?
    Utbildningen är under förändring, men än så länge (tror jag?) är det så att man först läser fyra teoretiska år och sedan ett praktiskt, där man lär sig hantverket (döper dockor, viger klasskamrater och håller begravning med tom kista m.m.) När jag studerade (vet inte hur det är nu) var det i Stockholms stift dessutom obligatoriskt att läsa Svenska kyrkans grundkurs antingen på hel - eller halvfart. Alltså minst fem och ett halvt års utbildning sammanlagt.
    Man får inte börja verka som präst innan man är prästvigd. Däremot kan det ju finnas möjlighet att "gå dubbelt" med en präst, och exempelvis medverka i en vigsel. Det är i så fall något som den enskilde/a vigselprästen avgör.
  • Duchess

Man läser fortfarande kyrkans grundkurs om man väljer den variant av prästutbildningen som du beskriver.

Alternativet är att läsa en integrerad utbildning på Johannelunds THS i Uppsala. Då läser man lika länge, men de praktiska delarna är integrerade i utbildningen och påbörjas redan första terminen.

Kjell Präst skrev 2009-10-05 08:57:23 följande:

Utbildningen är under förändring, men än så länge (tror jag?) är det så att man först läser fyra teoretiska år och sedan ett praktiskt, där man lär sig hantverket (döper dockor, viger klasskamrater och håller begravning med tom kista m.m.) När jag studerade (vet inte hur det är nu) var det i Stockholms stift dessutom obligatoriskt att läsa Svenska kyrkans grundkurs antingen på hel - eller halvfart. Alltså minst fem och ett halvt års utbildning sammanlagt. Man får inte börja verka som präst innan man är prästvigd. Däremot kan det ju finnas möjlighet att "gå dubbelt" med en präst, och exempelvis medverka i en vigsel. Det är i så fall något som den enskilde/a vigselprästen avgör.
  • Kjell Präst
    Duchess skrev 2009-10-05 09:09:23 följande:
    Man läser fortfarande kyrkans grundkurs om man väljer den variant av prästutbildningen som du beskriver. Alternativet är att läsa en integrerad utbildning på Johannelunds THS i Uppsala. Då läser man lika länge, men de praktiska delarna är integrerade i utbildningen och påbörjas redan första terminen. Kjell Präst skrev 2009-10-05 08:57:23 följande:
    Varje gång jag svarar på den här frågan här på BT glömmer jag Johannelund! Jag tror att det är just den integrerade varianten av utbildning som även "övriga Sverige" eftersträvar i den nya versionen av prästutbildningen
Svar på tråden Fråga prästerna 9