• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Kjell Präst
    Jeez skrev 2009-10-06 21:25:32 följande:
    En kyrklig vigsel i ett privatägt kapell är inte med nödvändighet en offentlig gudstjänst.
    Intressant. Det hade jag inte en aning om!
  • Svanboet

Inte jag heller

Men herre min gud hur tidigt är du uppe på morgonen? (Ops nu nyttjade jag nog hans namn i onödan)

Kjell Präst skrev 2009-10-07 04:10:34 följande:

Intressant. Det hade jag inte en aning om!
  • Jeez

I kyrkoordningen står att svenska kyrkans gudstjänster är öppna för alla. Men i realiteten så är det ju knutet till rum eftersom de som äger rummen har rätt att bestämma vilka som ska får komma in där. Och alla gudstjänster annonseras ju inte, särskilt inte kyrkliga handlingar (med undantag av dop i en del församlingar).

• Kjell Präst
    Svanboet skrev 2009-10-07 08:02:38 följande:
    Inte jag heller Men herre min gud hur tidigt är du uppe på morgonen? (Ops nu nyttjade jag nog hans namn i onödan)Kjell Präst skrev 2009-10-07 04:10:34 följande:
    Ja, fy! Be genast tio "Vår Fader" medan du korsar dig intensivt
    Jag går normalt upp vid 04.00 de dagar jag arbetar. Lediga dagar sover jag ända till omkring 07.00!
  • Svanboet

Och jag som tycker det är mindre än humant att släpa sig ur sängen 05.30 då min klocka ringer på morgonen...

Kjell Präst skrev 2009-10-07 08:05:15 följande:

Ja, fy! Be genast tio "Vår Fader" medan du korsar dig intensivt Jag går normalt upp vid 04.00 de dagar jag arbetar. Lediga dagar sover jag ända till omkring 07.00!
  • Wiggy

Gud heter Herre i förnamn och Gud i efternamn?

• Kjell Präst
    Wiggy skrev 2009-10-07 10:11:23 följande:
    Gud heter Herre i förnamn och Gud i efternamn?
    Gud har faktiskt dubbelt efternamn. Det fullständiga namnet är Herre Gud Fader!
  • Frulle

Ska det vara bindestreck då?

Kjell Präst skrev 2009-10-07 10:23:19 följande:

Gud har faktiskt dubbelt efternamn. Det fullständiga namnet är Herre Gud Fader!
  • Kjell Präst
    Frulle skrev 2009-10-07 10:59:53 följande:
    Ska det vara bindestreck då?Kjell Präst skrev 2009-10-07 10:23:19 följande:
    Jag tror inte det, visserligen tillkom ju det här namnet på den tiden då man fortfarande fick ha bindestreck mellan två efternamn, men Gud är så opretentiös av sig att det skulle förvåna mig om Gud insisterade på ett sådant streck.
Svar på tråden Fråga prästerna 9