• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Soldemor
    Innie skrev 2009-10-08 11:33:58 följande:
    Vi kommer att ha en av våra vänner som vigselpräst - hon är präst i SvK men inte i samma stift som vi kommer att vigas. Församligen där vi vigs kommer göra en "koll" på henne, helt enkelt för att dubbelchecka att hon verkligen är präst ... I övrigt var det inga som helst problem för vår del.
    Det är väl bara att titta i matrikeln´? (en bok där alla präster och diakoner i sverige finns, ordnade efter förs och stift)
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-10-10 22:26:01 följande:
    Det är väl bara att titta i matrikeln´? (en bok där alla präster och diakoner i sverige finns, ordnade efter förs och stift)
    Så har de säkert gjort de gånger jag har tjänstgjort utanför den församling där jag är anställd, fast de inte nämnt det så tydligt som i frågeställarens fall.
  • kapellösa

Hejsan!
    Om man vill ha en annan präst än den som finns i församlingen, hur lång tid innan bör man i så fall prata och "boka" den prästen?

• Kjell Präst
    kapellösa skrev 2009-10-11 10:25:48 följande:
    Hejsan!Om man vill ha en annan präst än den som finns i församlingen, hur lång tid innan bör man i så fall prata och "boka" den prästen?
    Ring i så god tid som möjligt, men det är inte säkert att prästen kan svara ja eller nej om det är väldigt lång tid mellan förfrågan och vigseln. Jag vet exempelvis inte just nu vilka helger jag jobbar längre än till maj månad nästa år.
  • Lilleke

Hej, vet att denna fråga varit uppe här men vet inte var jag ska leta.

Kan du inte dra i korthet allt det här med kyrkomötet och vad som sker om kyrkan avsäger sig vigselrätten. När det isf träder i kraft och hur det kommer funka om man gifter sig efter det.
    hur stor risk/chans är det att de faktiskt röstar så och inte på något annat sätt, om det lutar åt det eller inte?

Ska gifta oss i maj och vill helst slippa gifta mig borgerligt innan, och tänker att man isf kan gifta sig bara han och jag innan lagen börjar gälla och sen ha den vanliga vigseln, som en välsignelse bara.

• Innie
    Soldemor skrev 2009-10-10 22:26:01 följande:
    Hon är bara inte vigd ännu ;)
  • Jeez

Här kan du läsa lite: www.svenskakyrkan.se/default.aspx&ptid=0

Lilleke skrev 2009-10-11 13:18:37 följande:
    Hej, vet att denna fråga varit uppe här men vet inte var jag ska leta.Kan du inte dra i korthet allt det här med kyrkomötet och vad som sker om kyrkan avsäger sig vigselrätten. När det isf träder i kraft och hur det kommer funka om man gifter sig efter det.hur stor risk/chans är det att de faktiskt röstar så och inte på något annat sätt, om det lutar åt det eller inte?Ska gifta oss i maj och vill helst slippa gifta mig borgerligt innan, och tänker att man isf kan gifta sig bara han och jag innan lagen börjar gälla och sen ha den vanliga vigseln, som en välsignelse bara.
  • Brud på resande fot

Jag är relativt ny här och han en fråga angående att välja präst. Låter lite knepigt kanske men jag skulle gärna vilja veta lite mer om prästen och inte bara ta "första bästa" som råkar jobba i just den kyrkan man väljer. Det finns ju ganska många stift i vår kommun (Falkenberg) och därmed många präster som arbetar i området, så jag undrar nu finns det någon samlad hemsida för varje kommun där präster presenterar sig eller ska man gå in på varje kyrkas hemsida och kolla där. Detta kanske är en dum fråga, men den grundar sig i grund och botten i att vi skulle vilja att vår präst delar våra åsikter och känslor någorlunda likt i alla fall. Viktigast är att personkemin stämmer mellan oss och prästen. Hoppas jag inte trampade någon på tårna med denna fråga.

• Kjell Präst

Brud på resande fot skrev 2009-10-12 12:10:35 följande:

Jag är relativt ny här och han en fråga angående att välja präst. Låter lite knepigt kanske men jag skulle gärna vilja veta lite mer om prästen och inte bara ta "första bästa" som råkar jobba i just den kyrkan man väljer. Det finns ju ganska många stift i vår kommun (Falkenberg) och därmed många präster som arbetar i området, så jag undrar nu finns det någon samlad hemsida för varje kommun där präster presenterar sig eller ska man gå in på varje kyrkas hemsida och kolla där. Detta kanske är en dum fråga, men den grundar sig i grund och botten i att vi skulle vilja att vår präst delar våra åsikter och känslor någorlunda likt i alla fall. Viktigast är att personkemin stämmer mellan oss och prästen. Hoppas jag inte trampade någon på tårna med denna fråga.
    Nädå, inga ömma tår här. Det är ganska vanligt nu att man vill välja präst, precis som man väljer allt annat. Tidigare var nog det vanligaste att man helt enkelt tog tjänstgörande präst.

Det finns inte många stift i Falkenberg, däremot säkerligen flera församlingar - som alla tillhör Göteborgs stift.
    Många församlingar har hemsidor med kontaktuppgifter, vissa har till och med bilder på personalen. Några regelrätta presentationer av prästerna har jag däremot inte sett i någon församling.
    Ett råd man brukar ge är att helt enkelt besöka gudstjänster där församlingens präster tjänstgör och bilda sig en egen uppfattning om vilken präst man gillar bäst.
  • Brud på resande fot

Tack för ditt snabba svar!

Ja du har nog rätt, när jag tänker efter har jag heller aldrig sett några "presentationer" av prästerna. Men det var ett väldigt bra tips med att besöka gudstjänsterna. Dessutom lärde jag mig ju något nytt idag....vi har många församlingar här och inte stift

Svar på tråden Fråga prästerna 9