• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Duchess

Ja, just den texten läser man. Rätt av dig.

När jag svarade dig senast tänkte jag närmast på vad du skrev om att äktenskapet är instiftat av Gud.

Wiggy skrev 2009-10-14 14:41:33 följande:
    "Vad Gud har fogat samman får människan alltså inte skilja åt."(Matt 19:4--6)
  • Wiggy

"Äktenskapet är ett heligt förbund förordnat och välsignat av Gud, himmelens och jordens skapare."

• Kjell Präst

Oavsett vad det står i kyrkohandboken så tror jag personligen inte att det är ett krav från Gud att vi ska samleva just i äktenskap. Gud gläds när två människor älskar varandra, och väljer att leva tillsammans - och vill de dessutom visa sin kärlek genom att ge varandra löften inför Gud så är det förstås toppen, men ett kärleksförhållande är knappast mindre värt i Guds ögon för att paret valt att inte gifta sig utan leva som sambor eller särbor.

• Duchess

Ja, förordnat och välsignat - men inte instiftat.

Wiggy skrev 2009-10-14 14:45:05 följande:
    "Äktenskapet är ett heligt förbund förordnat och välsignat av Gud, himmelens och jordens skapare."
  • Wiggy

Jepp. Nu när jag läser texten så är det det första alternativet jag hört. Där hade jag fel

I vilket fal som helst så hoppas jag att kyrkan väljer att behålla vigselrätten.

• Blivande präst

"Äktenskapet är en Guds gåva, instiftat till samhällets bestånd, till människors hjälp och glädje, till inbördes stöd och fördjupad samhörighet i mörka och ljusa dagar."

Äktenskapet är alltså enligt Svenska kyrkan instiftat av Gud, för människans skull.

• Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-10-14 09:26:35 följande:

Jag jobbar på det
    Här med, kör hårt!
  • sofia10

Hej Präster!

Jag och min blivande man var i krykan och övade i måndags, och jag som inte alls var nervös innan är NU jätte nervös!
    Vi gifter oss den 24/10 -09
    Har alltid velat gifta mig MEN så stort det känns helt plötsligt så många känslor som bara kom, bara vi övade ha ha
    en underbar, spännande och läskig upplevelse..
    Det känns som jag kommer skratta ( gör det när jag blir nervös)
    och gråta genom hela vigseln, hur skall jag fixa detta?

• Kjell Präst
    sofia10 skrev 2009-10-14 17:31:51 följande:
    Hej Präster!Jag och min blivande man var i krykan och övade i måndags, och jag som inte alls var nervös innan är NU jätte nervös!Vi gifter oss den 24/10 -09Har alltid velat gifta mig MEN så stort det känns helt plötsligt så många känslor som bara kom, bara vi övade ha haen underbar, spännande och läskig upplevelse..Det känns som jag kommer skratta ( gör det när jag blir nervös)och gråta genom hela vigseln, hur skall jag fixa detta?
    Det kan faktiskt bli så att lugnet infinner sig när du väl skrider in i kyrkan. Om du gråter eller skrattar lite (du gör det knappast genom hela vigseln)- gör det så mycket egentligen? En vigsel bäddar ju för alla slags känslor!
  • Duchess

Läser man verkligen den texten? Jag hittar den ingenstans (men jag letar kanske slarvigt )

Hursomhelst: Om man nu tolkar den som att äktenskapet är instiftat av Gud - stämmer det verkligen överens med lutherska kyrkans äktenskapssyn? Jag tycker inte det. Äktenskapet är ett typiskt exempel på det jordiska, om man ska gå till den lutherska tvåregementsläran.

Blivande präst skrev 2009-10-14 16:09:41 följande:

"Äktenskapet är en Guds gåva, instiftat till samhällets bestånd, till människors hjälp och glädje, till inbördes stöd och fördjupad samhörighet i mörka och ljusa dagar."Äktenskapet är alltså enligt Svenska kyrkan instiftat av Gud, för människans skull.
Svar på tråden Fråga prästerna 9