• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Martinaa

Suck, ännu en dags väntan...

Var just inne i kikade lite på svenskakyrkan.se och då slog det mig... Om det nu skulle bli så att vigselrätten slopas... Hur går det då med Vickan och Daniel Westlings bröllop?? Får de gå till statshuset först med då och sedan "bara" få en välsignelse i kyrkan de med?

(Ja, jag är supertrött och har inte bättre för mig...)

• Kjell Präst
    Martinaa skrev 2009-10-21 20:32:38 följande:
    Suck, ännu en dags väntan...Var just inne i kikade lite på svenskakyrkan.se och då slog det mig... Om det nu skulle bli så att vigselrätten slopas... Hur går det då med Vickan och Daniel Westlings bröllop?? Får de gå till statshuset först med då och sedan "bara" få en välsignelse i kyrkan de med?(Ja, jag är supertrött och har inte bättre för mig...)
    Ja, om inte kyrkan har vigselrätt så ser det väl inte bättre ut...
  • Frulle

Din man menar du väl??

Kjell Präst skrev 2009-10-21 13:38:33 följande:

Min fru kan driva gästgivargården, det skulle hon gilla!
  • passionsblomman

Javisstja! För allsindar! Din man!

Frulle skrev 2009-10-21 22:16:55 följande:
    Din man menar du väl?? Kjell Präst skrev 2009-10-21 13:38:33 följande:
  • Kjell Präst

Ni som inte minns ett visst internt skämt i den här tråden kan bortse från inläggen 713 och 714

• sun moon

Hm vill ställa en fråga. Jag och min sambo är inte speciellt troende men vill gifta oss i kyrkan för att det är vackert, bättre stämning osv. Men går det att tona ner allt prat om gud? Vad "måste" vara med och vad kan ersättas? Är det upp till varje präst vad han/hon går med på eller?

• Frulle

haha Förlåt igen!! Jag är ledsen men så länge jag är medlem här och ser något du skriver om din fru så KOMMER jag tillrättavisa dig..

Det är bara något jag måste göra.. Kanske det är mitt mission här i livet?!

Kjell Präst skrev 2009-10-22 04:01:17 följande:

Ni som inte minns ett visst internt skämt i den här tråden kan bortse från inläggen 713 och 714
  • Kjell Präst

sun moon skrev 2009-10-22 08:37:41 följande:

Hm vill ställa en fråga. Jag och min sambo är inte speciellt troende men vill gifta oss i kyrkan för att det är vackert, bättre stämning osv. Men går det att tona ner allt prat om gud? Vad "måste" vara med och vad kan ersättas? Är det upp till varje präst vad han/hon går med på eller?
    Man kan inte tona ner "pratet om Gud" eftersom en kyrklig vigsel är en gudstjänst och i gudstjänster är det prästens uppgift att förkunna och sprida evangelium. Det som är obligatoriskt i en vigselgudstjänst är exempelvis böner, bibelläsning och psalmer. Visst finns det präster som ställer upp på vad som helst för att vara till lags men jag tror att det är svårt att hitta någon präst som inte talar om Gud i en gudstjänst.
  • sun moon

Kjell Präst skrev 2009-10-22 08:56:42 följande:

sun moon skrev 2009-10-22 08:37:41 följande:
    Man kan inte tona ner "pratet om Gud" eftersom en kyrklig vigsel är en gudstjänst och i gudstjänster är det prästens uppgift att förkunna och sprida evangelium. Det som är obligatoriskt i en vigselgudstjänst är exempelvis böner, bibelläsning och psalmer. Visst finns det präster som ställer upp på vad som helst för att vara till lags men jag tror att det är svårt att hitta någon präst som inte talar om Gud i en gudstjänst.
    Ok :)
  • Mrs Opp

Nu dyker jag in i den här tråden också. Läste precis Matt 19:4-6 och började fundera. Kommer denna passage att bytas ut om kyrkan väljer att behålla vigselrätten? Den är ju inte direkt lämplig för en vigsel mellan homosexuella.

Ursäkta om detta har dryftas tidigare, jag är ny i tråden.

Svar på tråden Fråga prästerna 9