• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • nano86
    JustMeAndMyLove skrev 2009-10-25 15:56:38 följande:
    Ja, det är så jag fått lära mig/blivit uppfostrad att tro. Att Gud är kärlek. Att han står för det goda, tollerans, förståelse, förlåtande och stöd. Min irritation igår berodde på en väns skolkamrat som använder sin kristendom som en ursäkt för mobbing. Hon är kristen och väldigt troende och anser sig kränkt av att tvingas gå i samma klass som en tjej, min vän då, som är homosexuell. Lärare gör inget åt saken trots att hon ofta pratar högt om hennes syn på min väns sätt att leva och vägrar sitta i närheten av henne i klassrummet och liknande. Det gör mig bara så arg att det ska vara accepterat beteende bara för att hon har en religion att luta sig på. Kjell Präst skrev 2009-10-25 04:51:47 följande:
    Gud är kärlek var min konfa-prästs ledord. Hon "vigde" homosexuella på sin fritid för hon tyckte att de hade minst lika stor rätt att få guds välsignelse över sin kärlek som alla andra (men hon kunde så klart inte skriva några papper på att de gifts sig). Hon var inte alltid så laglydig tror jag
  • Wiggy
    JustMeAndMyLove skrev 2009-10-25 17:05:20 följande:
    Ja verkligen. Man blir chockad över vad folk kan göra i Guds och Bibeln eller andra skrifters namn... Ush nu sitter jag bara och skakar. Gick precis förbi en kille och riktade ett gevär (möjligtvis låtsasgevär eller luftgevär) in genom vårt fönster. Han bara stod där, hur länge som helst och siktade på oss. Har anmält det men nu börjar jag bli less. VART ska man flytta för att få känna sig trygg?? Räcker det inte med sånt här snart?!Förlåt OT, men nu vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Folk är så SJUK
    Ok? Att sikta på folk med gevär - äkta eller attrapper - är ett allvarligt brott som ska polisanmälas, och det borde ha kommit en mindre pikétstyrka på ett sånt larm. Det är rätt hårda straff på sånt. Ta kort på idioten om han gör det igen.
  • passionsblomman

Just precis!

Vad BOR du i för vilda västern egentligen!!!

Wiggy skrev 2009-10-25 21:13:33 följande:
    Ok? Att sikta på folk med gevär - äkta eller attrapper - är ett allvarligt brott som ska polisanmälas, och det borde ha kommit en mindre pikétstyrka på ett sånt larm. Det är rätt hårda straff på sånt. Ta kort på idioten om han gör det igen.
  • JustMeAndMyLove

Det är anmält, jag ringde på en gång fast inte till sos då eftersom han stuckit.
    Har haft problem med en fönstertittare så jag tänkte det kanske var han :/

Grejen är att jag har flyttat, på de senaste 5 ställena har jag blivit utsatt för brott. Trots att de flesta gånger vart lugna ställen. Nu bor vi ju långt ute på landet i en lugn liten by vid havet. Måste vara karma, att jag gjort nått i ett annat liv, haha

passionsblomman skrev 2009-10-25 21:20:51 följande:
    Just precis! Vad BOR du i för vilda västern egentligen!!!
  • passionsblomman

Jamen jag VET ju detta, det är ju inte riktigt klokt!
    Helt osannolikt!

JustMeAndMyLove skrev 2009-10-25 22:02:17 följande:
    Det är anmält, jag ringde på en gång fast inte till sos då eftersom han stuckit. Har haft problem med en fönstertittare så jag tänkte det kanske var han :/Grejen är att jag har flyttat, på de senaste 5 ställena har jag blivit utsatt för brott. Trots att de flesta gånger vart lugna ställen. Nu bor vi ju långt ute på landet i en lugn liten by vid havet. Måste vara karma, att jag gjort nått i ett annat liv, haha
  • Heloise

Bor inte du i Gävle? Eller har ni flyttat iväg?
    Helt otroligt vilket oflyt du/ni verkar ha!

JustMeAndMyLove skrev 2009-10-25 22:02:17 följande:
    Det är anmält, jag ringde på en gång fast inte till sos då eftersom han stuckit. Har haft problem med en fönstertittare så jag tänkte det kanske var han :/Grejen är att jag har flyttat, på de senaste 5 ställena har jag blivit utsatt för brott. Trots att de flesta gånger vart lugna ställen. Nu bor vi ju långt ute på landet i en lugn liten by vid havet. Måste vara karma, att jag gjort nått i ett annat liv, haha
  • JustMeAndMyLove

Vi bodde i 'bomhus Gävle men efter knivhotet så flyttade vi ca 4,5 mil utanför till en ort vid havet. Trodde det skulle bli lugnast så! Ja jag börjar ge upp, det verkar inte vara meningen att vi ska få lugn och ro :/

Heloise skrev 2009-10-25 22:15:12 följande:
    Bor inte du i Gävle? Eller har ni flyttat iväg?Helt otroligt vilket oflyt du/ni verkar ha!
  • Innie

JustMeAndMyLove - usch, det låter verkligen inte som nån trevlig boendesituation :( Och vilken galen lärare, ibland blir man verkligen både trött, chockad och förbannad samtidigt!

Efter att ha vuxit upp i Jönköping med Växjö stifts högkyrklighet och avskytt det nitiskt har jag efter några år i Linköping med välkomnad lågkyrklighet bosatt mej i Lund och trivs bra här. Många av mina vänner sedan Växjö-tiden finns här och har umgåtts sedan vi alla var aktiva i undgdomsverksamheten för tio-tolv år sedan. Jag känner mej helt enkelt som en katt bland hermelinerna när jag träffar dem och det talas tro och kyrka, för vi är plötsligt mil i från varandra. Jag blir så vansinnigt ledsen när jag läser på deras bloggar att beslutet är en skam för svenska kyrkan, att kyrkan är sjuk och galen, när de frågar sej om vi ska tillåta incest, pedifili eller månggifte härnäst eller kanske tillåta folk att gifta sej med djur. De hurrar åt Dag Sandahls idiotuttalande vid Kykomötet och jag vill bara gråta...

Själv har jag aldrig kunnat anamma en sådan syn. Jag KAN inte se Gud som en selektiv Gud, som väljer och värderar människor beroende på kön eller vem de älskar (med). Uppriktigt sagt tror jag Gud ger självaste f*n i vem vi delar säng med, så länge vi gör det av ömsesidig kärlek och respekt. När jag lämnade Växjö stift och kom till Linköpings stift var det en ren befrielse, plötsligt kom jag hem till en öppen kyrkofamilj.

Ursäkta långt pladder, men jag vill så gärna förstå. Jag vill inte döma dem - de har rätt till sin åsikt även om jag inte delar den - men det är svårt när jag känner mej så förminskad. Har någon nån tanke om hur jag ska hantera det här? Hur ska jag förhålla mej? Eller bara - hur ska jag "försvara" mej?

• Heloise

Låter som Skärplinge, men där kan det väl inte finnas sådant folk?

JustMeAndMyLove skrev 2009-10-25 22:21:09 följande:
    Vi bodde i 'bomhus Gävle men efter knivhotet så flyttade vi ca 4,5 mil utanför till en ort vid havet. Trodde det skulle bli lugnast så! Ja jag börjar ge upp, det verkar inte vara meningen att vi ska få lugn och ro :/
  • Heloise

Förlåt menar inte att snoka, men jag försöker tänka ut vart det kan vara bra för er att bo. Vi bor i Bomhus¨men den lugna delen och det är kavlugnt här inte ens ungar som stökar. Har ni tittat på privata hyresrätter? De är oftast lättare att få tag på i bra områden.

Heloise skrev 2009-10-25 23:33:42 följande:
    Låter som Skärplinge, men där kan det väl inte finnas sådant folk?
Svar på tråden Fråga prästerna 9