• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • MKAB

har ringt flera gger.ska göra ett försökt till im sa dm annars får jag be om en annan präst:(

tågjäntan skrev 2009-10-27 13:50:59 följande:
    Har du försökt ringa direkt till prästen? Skulle man inte kunna ringa till expeditionen och fråga hur det brukar gå till i deras församling. De har, tror jag, mer telefontid än prästerna på sina "egna" nummer. Berätta att ni är oroliga och skulle vilja få en tid bokad för vigselsamtal.
  • EåN2010

vad tråkigt att prästen inte ringer tillbaka...

men du prästen! varför ska man gå ner på knä? och kommer man verkligen upp när man väl har kommit ner när man har en stor klänning?

• Kjell Präst
    EåN2010 skrev 2009-10-27 16:33:01 följande:
    vad tråkigt att prästen inte ringer tillbaka... men du prästen! varför ska man gå ner på knä? och kommer man verkligen upp när man väl har kommit ner när man har en stor klänning?
    Att knäfalla inför något som är större än du själv (Gud) är inte alltför ovanligt i kyrkan. Knäfallandet sker under förbönsmomentet, precis som vid en konfirmation för övrigt. Då faller konfirmanderna på knä när prästen och ledarna ber förbönen.
    Och jo då, man kommer nog upp - jag har ännu inte haft något brudpar som inte har knäfallit, och jag lovar att det inte fortfarande står en massa knäböjande brudar kvar i kyrkorna där jag dragit fram
  • wiicky

Man kan ju göra som ett brudpar jag har hört om och sätta sig på huk på altarringen, alternativt, som ett annat, knäfalla redan i altargången och sen mer eller mindre gå på knä fram till altaret.

• EåN2010

hihihihi... okej....
    men fick man inte bröd å vin när man konfirmerade sig när man knäföll?

• Kjell Präst
    EåN2010 skrev 2009-10-27 18:28:22 följande:
    hihihihi... okej.... men fick man inte bröd å vin när man konfirmerade sig när man knäföll?
    I vissa kyrkor är det vanligt att knäfalla även vid nattvarden, så det kan stämma.
  • Bagaren

Hej prästen. Är det alltid så att det kostar att viga sig i kykan eller är det bara gratis i sin hemförsamling? I den kyrkan vi har bokat skulle det kosta 1400 kr. Och då var det utan präst. Trodde det var gratis om man var medlem i svenska kyrkan =S
    Tack för svar

• Martinaa
    Bagaren skrev 2009-10-27 20:14:40 följande:
    Hej prästen. Är det alltid så att det kostar att viga sig i kykan eller är det bara gratis i sin hemförsamling? I den kyrkan vi har bokat skulle det kosta 1400 kr. Och då var det utan präst. Trodde det var gratis om man var medlem i svenska kyrkan =STack för svar
    "Vår" kyrka tar också ut en hyra, men det är för att den är privatägd. Kan det var så?
  • Bagaren

Nej den tillhör svenska kyrkan.. =S

Svar på tråden Fråga prästerna 9