• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Kjell Präst

Jag skulle aldrig vägra viga en frånskild, men som nämnts finns det ingen vigselplikt för präster. Vi har rätt att vägra viga. Men inte tror jag det är ett vanligt förekommande problem att präster vägrar viga frånskilda.

• Soldemor
    Duchess skrev 2009-10-30 14:53:06 följande:
    *inflikar*Jag känner många som sitter i kyrkomötet, speciellt nu efter senaste valet. Dax för lite lobbyverksamhet, tror jag minsann...
    Ja, nu lobbar vi!
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-10-30 23:11:50 följande:

Det förekommer ibland förfrågningar här på BT om att bruden vill gå in ensam. I "verkligheten" har jag däremot aldrig varit med om det. De flesta av mina brudpar har gått in tillsammans. Jag brukar svara här på BT att om man nu absolut inte vill gå in enligt svensk tradition, alltså brudparet tillsammans, så är det väl aningen bättre att gå in ensam än att gå in med sin pappa.
    Jag har haft en sådan vigsel...
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-10-30 23:13:05 följande:

Jag skulle aldrig vägra viga en frånskild, men som nämnts finns det ingen vigselplikt för präster. Vi har rätt att vägra viga. Men inte tror jag det är ett vanligt förekommande problem att präster vägrar viga frånskilda.
    Kanske att det är stiftsanknutet, jag hade några från Gbg och Växjö i min pastis-klass, som inte var genomgående positiva till att viga frånskilda.
  • linvand

När man läser information från den församlingen som vi ska gifta oss i (jag har letat upp infon själv på deras hemsida) så skriver de bland annat att "det anses tyda på god stilkänsla om brudar som har axelbandslösa klänningar har en liten jacka eller en sjal i kyrkan". Blä för det säger jag.

Kan jag välja att ignorera detta så får de väl se mig som att jag har dålig stilkänsla. Jag kan väl inte vara den första som har en axelbandslös klänning i kyrkan. Och jag förstår inte vad det skulle vara för skillnad på min klänning och en som har smala axelband på 5 mm. De täcker ju fortfarande inte axlarna!

Vad har prästerna här för åsikter i denna fråga?

• Kjell Präst
    linvand skrev 2009-11-01 12:36:18 följande:
    När man läser information från den församlingen som vi ska gifta oss i (jag har letat upp infon själv på deras hemsida) så skriver de bland annat att "det anses tyda på god stilkänsla om brudar som har axelbandslösa klänningar har en liten jacka eller en sjal i kyrkan". Blä för det säger jag.Kan jag välja att ignorera detta så får de väl se mig som att jag har dålig stilkänsla. Jag kan väl inte vara den första som har en axelbandslös klänning i kyrkan. Och jag förstår inte vad det skulle vara för skillnad på min klänning och en som har smala axelband på 5 mm. De täcker ju fortfarande inte axlarna!Vad har prästerna här för åsikter i denna fråga?
    Snabbt svar: Se inlägg 776!
  • linvand

Nu känns det som jag är dum i huvudet men hur hittar jag det inlägget?

• linvand

Nu hittade jag dem små siffrorna i kanten.. var tydligen tillfälligt blind eller något.

• sun moon

vad jag förstår så är ju med axelband eller helt utan lika "fel" om man nu ska bry sig om dessa gamla seder.. Tråkigt att döja en fin klänning med sjal eller annat "skräp"

Jag funderar själv mkt på hur jag ska göra för det ser ut som 95% av alla klänningar är så att axlarna är bara. Ska man bry sig så väldigt om vett och etikett så att den största dagen i livet inte blir som man har tänkt sig?
    Om varför skulle gud bry sig om det.. tror han/hon har annat att göra ;)

• iregnet2010

men tjejer...ni är i en KYRKA, visa lite respekt för kyrkans seder om ni vill vara där (trots att seden kanske är vad ni tycker gammaldags). Vi brudar kanske (iallafall enligt alla här på BT) uppmuntras att vara egofixerade och göra som vi vill på vår bröllopsdag men det finns väl gränser ? Ni MÅSTE inte gifta er i kyrkan,en kyrka är inte bara en "fin lokal" utan står, eller borde stå för något mer. Vill ni trots allt vara i en kyrka? Ta på er en fin sjal och njut av er dag, det brukar ändå kunna vara lite småkyligt inne i kyrkor.

men jag kanske oxå är gammeldags som tycker så här...

Svar på tråden Fråga prästerna 9