• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Frulle

Antingen menar du att det var så länge sedan så du var liten bebis, eller så menar du att du för ett tag sen haft en konstig böjelse som du nu fått bukt med!

• Kjell Präst
    Frulle skrev 2009-11-10 12:57:01 följande:
    Antingen menar du att det var så länge sedan så du var liten bebis, eller så menar du att du för ett tag sen haft en konstig böjelse som du nu fått bukt med!
    Du får tolka det hur du vill (och något säger mig att det är just det du gör också)
  • Jeez

JO, jag är fullt upptagen med att kolla på Ullared och påminna mig själv om att mannen med frun och de fyra barnen som shoppar i två veckor heltid, inte kan vara du då de bor i fel ände av landet...

Kjell Präst skrev 2009-11-10 11:47:43 följande:

Det känns som att senaste gången någon skrev i den här tråden var när jag fortfarande gick i blöjor. Är det lugnt på bröllopsfronten inför julen kanske?
  • iregnet2010

åh det är ju toppen att denna tråden finns så inte får den självdö! jag har en fråga (hoppas den inte redan har behandlats, har inte läst igenom alla 87 sidorna).

Säger alltid/bör alltid prästen säga "tills döden skiljer er åt". Jag vill gärna ha med det då det är så jag vill gå in i mitt äktenskap, har dock hört om folk som fått moderna präster som velat säga "tills livet skiljer er åt"...låter ju väldigt konstigt. Är det ngt man bör ta upp med prästen så att han/hon inte säger det ? (kanske i all välmening men i mitt tycke väldigt oromantiskt och för modernt/fatalistiskt)

• Burre Präst

Att använda orden "tills livet skiljer oss åt" är tjänstefel och inget en präst får göra. Men som vi vet så finns det präster som gör lite som de vill, tyvärr.

Poängen med äktenskapslöftena i den kyrkliga vigseln är att de är avsedda att vara livsvariga. Man är gift livet ut, men när den ena parten dör är äktenskapet upplöst. Då är det enklast att formulera det så att man lovar att hålla ihop "tills döden skiljer oss åt".

Nu har en del brudpar lite svårt att ta D-ordet i sin mun, av någon anledning och det är inte omöjligt att komma runt det. Man kan använda varianter typ "så länge vi båda lever", men absolut inte "för evigt", "för alltid" eller liknande.

Men grunden är att prästen SKA hålla sig till vad handboken skriver! Är du orolig att prästen ska hitta på dumheter så tycker jag du ska ta upp det lite försiktigt.

• 1 Grevinnan

Jag undrar ungefär hur lång en normal vigsel är? Och hur lång den kan förväntas bli om man har någon extra psalm, 3 solosånger och en diktläsning samt ett musikstycke?

Om man vill ha en präst som inte jobbar i den församlingen och fråga en som man känner lite ytligt om den vill viga oss, vad ska man räkna med att betala prästen då? Vad är rimlig ersättning?

• passionsblomman

Jösses! Det var mycket på programmet!

Det där blir nog en ganska långdragen historia....

..kanske kunde det vara ett smart drag att spara en av soosångerna till middagen och INTE ha någon extrapsalm om ni dessutom ska ha ett musikstycke? För det där tror jag folk kommer att tycka känns väldigt långt.

Ursäkta att jag oombedd lägger mig i, men jag har aldrig varit på en vigsel med så mycket, och somliga har ändå varit rätt långa.

Med det upplägg du beskriver så kommer ni ju lätt upp i minst en halvtimme bara på det som är musik, sång och dikt.

1 Grevinnan skrev 2009-11-10 17:05:03 följande:

Jag undrar ungefär hur lång en normal vigsel är? Och hur lång den kan förväntas bli om man har någon extra psalm, 3 solosånger och en diktläsning samt ett musikstycke?Om man vill ha en präst som inte jobbar i den församlingen och fråga en som man känner lite ytligt om den vill viga oss, vad ska man räkna med att betala prästen då? Vad är rimlig ersättning?
  • May2010

Hej Kjell eller annan präst, Vi har bett om en präst vi vet kan finska, för att det ska vara tvåspråkigt. Har ej fått svar än. Hur brukar det fungera, finns det något vi bör tänka på?

• Kjell Präst
    Jeez skrev 2009-11-10 13:07:05 följande:
    JO, jag är fullt upptagen med att kolla på Ullared och påminna mig själv om att mannen med frun och de fyra barnen som shoppar i två veckor heltid, inte kan vara du då de bor i fel ände av landet...Kjell Präst skrev 2009-11-10 11:47:43 följande:
    Dessuto har vi inte fyra barn, jag dricker ingen som helst form av alkohol och vi är bara där en vecka - men annars finns det vissa likheter
  • Kjell Präst

1 Grevinnan skrev 2009-11-10 17:05:03 följande:

Jag undrar ungefär hur lång en normal vigsel är? Och hur lång den kan förväntas bli om man har någon extra psalm, 3 solosånger och en diktläsning samt ett musikstycke?Om man vill ha en präst som inte jobbar i den församlingen och fråga en som man känner lite ytligt om den vill viga oss, vad ska man räkna med att betala prästen då? Vad är rimlig ersättning?
    Själva ritualet, utan extra tillägg som solosånger etc, tar inte mer än högst 20-30 minuter. Gissningsvis kanske en vigsel som innehåller de extrainslag du beskriver kanske hamnar på 45-60 minuter. I längsta laget skulle jag tycka, men omöjligt är det inte.
    Jag har alltid hävdat att en präst inte får ta betalt för kyrkliga handlingar, och att man alltså inte ska betala en präst som tar en extra vigsel. Men jag vill minnas att någon av prästerna här i tråden tidigare hade avvikande mening under vissa förutsättningar, minns inte vilka. Någon annan som minns?
    Däremot ska man självklart (där är vi överens) inte ge prästen svarta pengar.
Svar på tråden Fråga prästerna 9