• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Kjell Präst
    May2010 skrev 2009-11-10 18:57:04 följande:
    Hej Kjell eller annan präst, Vi har bett om en präst vi vet kan finska, för att det ska vara tvåspråkigt. Har ej fått svar än. Hur brukar det fungera, finns det något vi bör tänka på?
    Jag har ingen erfarenhet av detta. Hade ett dop delvis på engelska en gång, och ett annat tillfälle en vigsel där en släkting bad "Vår Fader" på spanska. Men några andra erfarenheter av tvåspråkiga gudstjänster har jag inte.
  • May2010

Ok. Tack!
    Kjell Präst skrev 2009-11-10 21:54:06 följande:

Jag har ingen erfarenhet av detta. Hade ett dop delvis på engelska en gång, och ett annat tillfälle en vigsel där en släkting bad "Vår Fader" på spanska. Men några andra erfarenheter av tvåspråkiga gudstjänster har jag inte.
  • iregnet2010

låter tryggt, tack för svar! (måste ha varit en märklig präst jag hörde talas om...)
    Burre Präst skrev 2009-11-10 13:52:49 följande:

Att använda orden "tills livet skiljer oss åt" är tjänstefel och inget en präst får göra. Men som vi vet så finns det präster som gör lite som de vill, tyvärr.Poängen med äktenskapslöftena i den kyrkliga vigseln är att de är avsedda att vara livsvariga. Man är gift livet ut, men när den ena parten dör är äktenskapet upplöst. Då är det enklast att formulera det så att man lovar att hålla ihop "tills döden skiljer oss åt".Nu har en del brudpar lite svårt att ta D-ordet i sin mun, av någon anledning och det är inte omöjligt att komma runt det. Man kan använda varianter typ "så länge vi båda lever", men absolut inte "för evigt", "för alltid" eller liknande.Men grunden är att prästen SKA hålla sig till vad handboken skriver! Är du orolig att prästen ska hitta på dumheter så tycker jag du ska ta upp det lite försiktigt.
  • Soldemor
    May2010 skrev 2009-11-10 18:57:04 följande:
    Hej Kjell eller annan präst, Vi har bett om en präst vi vet kan finska, för att det ska vara tvåspråkigt. Har ej fått svar än. Hur brukar det fungera, finns det något vi bör tänka på?
    Jag har haft några tvåspråkliga vigslar, och när det gäller den juridiska biten, själva vigselhandlingen alltså, måste båda parterna veta vad de säger ja till samt att vittnena, dvs de församlade förstår vad som händer. Momenten där bör alltså vara på de språk som brudparet talar. När det gäller böner och texter kan man variera språken men båda bör förekomma, så inte allt blir på ett språk. Herrens bön kan vara på båda språk samtidigt, så kan alla be den variant som fungerar bäst.
  • Malla och Mojje

Hej,

Jag har en fråga om psalmerna. Ser att ni nämner det i trådstarten men undrar ändå: Vi ska ha tre låtar som vi själva valt och jag skulle tycka det vore skönt att skippa psalmerna helt och hållet för det låter så dystert! Kan jag inte välja det själv?

Tack!

• Frulle

nää. Dom är obligatoriska ju.

Malla och Mojje skrev 2009-11-11 10:01:35 följande:

Hej,Jag har en fråga om psalmerna. Ser att ni nämner det i trådstarten men undrar ändå: Vi ska ha tre låtar som vi själva valt och jag skulle tycka det vore skönt att skippa psalmerna helt och hållet för det låter så dystert! Kan jag inte välja det själv? Tack!
  • Kjell Präst

Malla och Mojje skrev 2009-11-11 10:01:35 följande:

Hej,Jag har en fråga om psalmerna. Ser att ni nämner det i trådstarten men undrar ändå: Vi ska ha tre låtar som vi själva valt och jag skulle tycka det vore skönt att skippa psalmerna helt och hållet för det låter så dystert! Kan jag inte välja det själv? Tack!
    Nej, som det står i trådstarten så är psalmerna obligatoriska. (Man ser då och då folk som skriver "Det är de inte alls för vi slapp för vår präst". Men de präster som gör sådant, eller tar bort bibeltexter, eller böner, eller liknande, gör f-e-l, ingen tvekan om det)
    Men varför välja dystra psalmer? Det finns ju 800 psalmer att väla bland, varför inte ta några gladare?
  • Sanji

Hej, vi har planerat en vigselakt med två psalmer, en "allsång" (Annies song, text på svenska), samt ett solistframträdande. Vigseln skall inte ta mer än en halvtimma, blev vi instruerade då vi bokade kyrkan. Är detta ett rimligt tidsschema?

• Frulle

Vi hade 2 psalmer och 2 solosånger plus att vår präst babblade sååååå länge om äktenskapet! haha jag somnade nästan.
    Men vår tog ca 35 min så jag tycker tiden ni fått låter ganska rimlig.

Sanji skrev 2009-11-11 13:26:38 följande:
    Hej, vi har planerat en vigselakt med två psalmer, en "allsång" (Annies song, text på svenska), samt ett solistframträdande. Vigseln skall inte ta mer än en halvtimma, blev vi instruerade då vi bokade kyrkan. Är detta ett rimligt tidsschema?
  • Kjell Präst
    Sanji skrev 2009-11-11 13:26:38 följande:
    Det låter ganska rimligt.
Svar på tråden Fråga prästerna 9