• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Kjell Präst
    Bagaren skrev 2009-10-27 20:14:40 följande:
    Hej prästen. Är det alltid så att det kostar att viga sig i kykan eller är det bara gratis i sin hemförsamling? I den kyrkan vi har bokat skulle det kosta 1400 kr. Och då var det utan präst. Trodde det var gratis om man var medlem i svenska kyrkan =STack för svar
    Normalt kostar det inte ett dugg; kyrka, präst, vaktmästare och musiker ingår i gratispaketet - oavsett om man gifter sig i hemförsamlingen eller någon annanstans. Men det kan däremot vara så som Martinaa skriver, att kyrkan/kapellet inte drivs av en församling och då kan det bli en hyreskostnad.
  • Kjell Präst
    Bagaren skrev 2009-10-27 20:38:24 följande:
    Nej den tillhör svenska kyrkan.. =S
    Vi gick om varandra där... Den springande punkten är vem kyrkan tillhör. Jag tror att det är så att vissa kyrkor inte tillhör en speciell församling, även om kyrkan är svenskkyrklig - om du förstår... Om kyrkan är en vanlig församlingskyrka så ska det inte kosta någonting.
  • sun moon

Måste båda vara med i svenska kyrkan för att gifta sig i en kyrka? Eller räcker det att en av oss är det?

Vi har hittat en fin kyrka som vi vill gifta oss i och undrar om man måste ha deras präst eller kan man få ha egen präst? Min sambos svågers syster och hennes man är båda präster och det skulle vara trevligt om någon av dom skulle få viga oss.

Tack för alla svaren :)

• tågjäntan

Det räcker med att en av er är medlem i sv. kyrkan.
    Det går bra med egen präst så länge det är en präst inom svenska kyrkan. SVenska missionskyrkan (fd svenska missionsförbundet) har ett specialavtal och det borde inte vara något problem, kan kanske vara det lokalt. EFS borde oxå funka. Men andra frikyrkor är det inte alla svenska kyrkan församlingar går med på att låta en pastor viga.
    De ska inte ha någon ersättning svart. Möjligtvis reseersättning. Men det är kanske inte aktuellt i ert fall ändå .
    SEdan vet jag inte hur det är med vaktmästare, kantor osv. Men våra präster har full koll . Jag tror de brukar säga att det ska ingå...

• fansanb

Hej!
    Den här frågan har kanske tagits upp förut, ber om ursäkt i så fall!
    Tänkte på musiken i kyrkan; är det ok att ha musik på cd som utgångsmusik? Måste prästen godkänna låtvalet innan i så fall?
    Tack tack!:)

• Kjell Präst
    fansanb skrev 2009-10-28 09:03:26 följande:
    Hej!Den här frågan har kanske tagits upp förut, ber om ursäkt i så fall! Tänkte på musiken i kyrkan; är det ok att ha musik på cd som utgångsmusik? Måste prästen godkänna låtvalet innan i så fall?Tack tack!:)
    Det är olika i olika kyrkor. Vissa tillåter CD-musik, andra inte. Jag har lärt mig här på BT att det finns kyrkor som inte ens har någon ljudanläggning. Om CD-musik tillåts så måste prästen godkänna musikvalet eftersom han/hon har ansvaret för gudstjänsten.
  • tågjäntan

Jag har saknat att få ha något att svara på, på en stund . Det är ju kul att kunna hjälpa till. Just nu är det kanske mindre bröllop =).
    Fast utan prästerna hade inte tågjäntan haft så mycket kunskap .

Kjell Präst skrev 2009-10-28 05:08:07 följande:

Vad ska man med präster till när det finns tågjäntor?
  • sofia10

Vi har inte frågat vår präst om hon vill komma på bröllopsmiddagen, borde man fråga det!
    Själv hade jag tyckt det var väldigt trevlig om han var där, men jag förstår ju honom om han inte vill det!

• Soldemor
    sofia10 skrev 2009-10-29 09:37:09 följande:
    Vi har inte frågat vår präst om hon vill komma på bröllopsmiddagen, borde man fråga det!Själv hade jag tyckt det var väldigt trevlig om han var där, men jag förstår ju honom om han inte vill det!
    Jag har förstått att vi tänker olika, men jag ser det som en stor ära om brudparet frågar om jag vill vara med. Då brukar jag stanna till kaffet (om det är ngt sådant) sedan får de festa vidare utan präst. Händer kanske inte så ofta i städer, men på landet lite då och då.
Svar på tråden Fråga prästerna 9