• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • FiaKajsa

Hej,
    Jag har några funderingar.
    Vi gifter oss nästa sommar och vi har en pastor från missionskyrkan som skall viga oss utomhus. Jag hittar inget på nätet om skillnader under själva vigselakten från svenska kyrkan. Vad finns det för skillnader?

• Kjell Präst
    FiaKajsa skrev 2009-10-26 10:36:35 följande:
    Hej,Jag har några funderingar.Vi gifter oss nästa sommar och vi har en pastor från missionskyrkan som skall viga oss utomhus. Jag hittar inget på nätet om skillnader under själva vigselakten från svenska kyrkan. Vad finns det för skillnader?
    Jag vet inte hur SMK:s vigselakt ser ut men tvivlar på att skillnaderna är särskilt stora, jag skulle säga att skillnaderna mellan SvK och SMK rent generellt är mindre än likheterna.
  • sofia10

Kan man förberada sig på något sätt innan man går in i kyrkan och dörrarna slås upp?

Kan tänka mig att det är jätte stort när alla tittar på en och musiken börjar? och det är dax att börja gå!!!!

• Kjell Präst
    sofia10 skrev 2009-10-26 11:20:19 följande:
    Kan man förberada sig på något sätt innan man går in i kyrkan och dörrarna slås upp?Kan tänka mig att det är jätte stort när alla tittar på en och musiken börjar? och det är dax att börja gå!!!!
    Ja, de flesta tycker nog att det är ett jättestort ögonblick, fyllt av olika känslor. Förbereda sig för det är nog väldigt svårt. Vissa har ju övat i kyrkan innan men det går ändå inte att föreställa sig hur det känns när man väl står där på riktigt. Det är bara att ta mannen hårt i handen, dra ett djupt andetag och börja gå...
  • sun moon

Jag har hört att man inte får ha bara axlar i kyrkan? Är detta sant och varför är det så? Många brudklänningar har bara axlar och jag tycker att detta är mycket fint.

• Kjell Präst

sun moon skrev 2009-10-26 11:57:23 följande:

Jag har hört att man inte får ha bara axlar i kyrkan? Är detta sant och varför är det så? Många brudklänningar har bara axlar och jag tycker att detta är mycket fint.
    Enligt (gammal) etikett så ska man visa respekt mot kyrkorummet och inte komma dit alltför avklädd, vilket bland annat innebär att man bör dölja axlarna med en sjal under tiden i kyrkan om man väljer en klänning där axlarna är bara.
    Nuförtiden tror jag inte många präster bryr sig om huruvida axlarna är bara eller dolda, själv har jag ingen aning om vilka klänningar "mina" brudar haft på sig. Däremot kan säkert någon äldre släkting som "vet hur det ska vara" reagera mot bara axlar i kyrkan. Etikettsgurun Magdalena Ribbing skriver att vad kyrkan/prästerna tycker i den här frågan är ointressant, etikettsmässigt är det lika fel med bara axlar i alla fall.
  • Imma

Jag hade en baraxlad klänning, men täckte axlarna med en fin sjal i kyrkan. Just för att jag tycker att det känns fel att vara så avklädd i kyrkan (nej, jag är inte tusen år gammal )

sun moon skrev 2009-10-26 11:57:23 följande:

• Frulle

Nej det går verkligen inte att förbereda sig!! Helt omöjligt att veta vilka av ens alla miljoner känslor som poppar upp.
    På mig kom störtbölet direkt när musiken började spelas.. Så det var böl på mig från början till start!

Ett tips är ju så att ha servett. Jag glömde det och stod och kände hur gråtsnoret rann där framme vid prästen.. haha lite småjobbigt!

Kjell Präst skrev 2009-10-26 11:50:05 följande:

Ja, de flesta tycker nog att det är ett jättestort ögonblick, fyllt av olika känslor. Förbereda sig för det är nog väldigt svårt. Vissa har ju övat i kyrkan innan men det går ändå inte att föreställa sig hur det känns när man väl står där på riktigt. Det är bara att ta mannen hårt i handen, dra ett djupt andetag och börja gå...
  • Aleta

Förbered dig på att det är underbart!

sofia10 skrev 2009-10-26 11:20:19 följande:
    Kan man förberada sig på något sätt innan man går in i kyrkan och dörrarna slås upp?Kan tänka mig att det är jätte stort när alla tittar på en och musiken börjar? och det är dax att börja gå!!!!
  • Lea09

Hej!
    Jag har en fråga:
    Jag undrar om brudparet måste falla på knä under förbönen? Här på BT står det att brudparet oftast faller på knä. För mig som inte brukar besöka kyrkan så ofta, känns det nästan lite falskt att falla på knä.
    Tacksam för svar.

Svar på tråden Fråga prästerna 9