• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Martinaa

Nästa höst då eller? Så detta kommer tas upp varje år nu då?

• Kjell Präst
    Martinaa skrev 2009-10-22 20:23:40 följande:
    Nästa höst då eller? Så detta kommer tas upp varje år nu då?
    Det finns en risk att det tas upp varje år, ja.
  • tågjäntan

Om kyrkomötet skulle ha sagt nej till att behålla vigselrätten; skulle de ändå ha diskuterat om svenska kyrkan ska tillåta välsignelse över homosexuella par? Eller är det redan bestämt att den präst som vill får göra det?

• Martinaa

Och det fick mig att tänka på en nya fråga... Om kyrkomötet skulle slopat vigselrätten, skulle det då vara möjligt att den skulle "återupptas" vid ett senare tillfälle, eller är det en gång borta alltid borta som gäller då?

• Kjell Präst
    Martinaa skrev 2009-10-22 23:01:52 följande:
    Och det fick mig att tänka på en nya fråga... Om kyrkomötet skulle slopat vigselrätten, skulle det då vara möjligt att den skulle "återupptas" vid ett senare tillfälle, eller är det en gång borta alltid borta som gäller då?
    Det är ju så att SvK har beslutat att ansöka om vigselrätt, den vigselrätt man har nu är tidsbegränsad. Hade man nu valt att inte ansöka om vigselrätt hade man säkert haft möjligheten att söka vid ett annat tillfäle. Tror jag, trallala...
  • Kjell Präst
    tågjäntan skrev 2009-10-22 22:57:47 följande:
    Om kyrkomötet skulle ha sagt nej till att behålla vigselrätten; skulle de ändå ha diskuterat om svenska kyrkan ska tillåta välsignelse över homosexuella par? Eller är det redan bestämt att den präst som vill får göra det?
    Det finns redan nu möjlighet att som samkönat par få en välsignelseakt i kyrkan. Så jag gissar att den frågan är överspelad. Sedan finns det ju alltid präster som kommer att vägra såväl välsignelse som vigsel av samkönade par. Tyvärr, men de handlar förstås utifrån sin egen övertygelse.
  • a n n a

Ett samkönat par hade nog inte valt att bli välsignad av en präst som vägrar det. Så antagligen blir det inget problem :)

• JustMeAndMyLove

Det tror inte jag heller, men jag är själv livrädd för att behöva råka ut för att fråga en präst och få nej pga min läggning.. De borde ha nån... lista... nej det vore ju inte heller bra.. Men det är en obehaglig tanke. Fast jag kanske är känslig

a n n a skrev 2009-10-23 08:32:34 följande:

Ett samkönat par hade nog inte valt att bli välsignad av en präst som vägrar det. Så antagligen blir det inget problem :)
  • Martinaa
    JustMeAndMyLove skrev 2009-10-23 17:03:02 följande:
    Det tror inte jag heller, men jag är själv livrädd för att behöva råka ut för att fråga en präst och få nej pga min läggning.. De borde ha nån... lista... nej det vore ju inte heller bra.. Men det är en obehaglig tanke. Fast jag kanske är känsliga n n a skrev 2009-10-23 08:32:34 följande:
    Men borde inte ni och andra samkönade par bara kunna ringa till typ pastorsexpedition och säga att ni vill ha en präst, så vet förhoppningsvis eeh.. "den som svarar" vem som vill och inte vill viga homosexuella. Då behöver ni ju inte prata med prästen direkt förrän ni vet att han kommer godkänna det...?
  • Kjell Präst
    Martinaa skrev 2009-10-23 19:43:25 följande:
    Men borde inte ni och andra samkönade par bara kunna ringa till typ pastorsexpedition och säga att ni vill ha en präst, så vet förhoppningsvis eeh.. "den som svarar" vem som vill och inte vill viga homosexuella. Då behöver ni ju inte prata med prästen direkt förrän ni vet att han kommer godkänna det...?
    Precis så kommer det ju att gå till om man inte känner någon präst personligen - och i så fall vet man ju också den prästens inställning till samkönade vigslar.
Svar på tråden Fråga prästerna 9