• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Kjell Präst
    Martinaa skrev 2009-10-19 12:12:39 följande:
    Jag har en fråga. Råkade surfa in på aftonbladet igår (förlåt fader då jag har syndat och läst denna skräptidning...) och snubblade över denna artikel:www.aftonbladet.se/wendela/article5974746.abNågon kommentar på det? Tror ni det blir så som de förutspår där?
    Ja, jag tror och hoppas att det blir kyrkomötets beslut. Men det är inte över förrän den feta damen har sjungit...
  • GrodanoJag2010

Hur gick det med vigselrätten?? Har inte sett något efter valet

• Kjell Präst
    GrodanoJag2010 skrev 2009-10-19 12:45:19 följande:
    Hur gick det med vigselrätten?? Har inte sett något efter valet
    Kolla inlägg 678 och klicka på länken! Det är alltså inte klart än, kyrkomötets andra session börjar imorgon.
  • Innie
    Martinaa skrev 2009-10-19 12:12:39 följande:
    Jag har en fråga. Råkade surfa in på aftonbladet igår (förlåt fader då jag har syndat och läst denna skräptidning...) och snubblade över denna artikel:www.aftonbladet.se/wendela/article5974746.abNågon kommentar på det? Tror ni det blir så som de förutspår där?
    Jag hoppas att det blir så men vågar faktiskt inte ropa hej ännu. Det kändes liksom okej fram till läronämndens "utlåtande" - då blev allt så hiskeligt oklart. Deras slutsats är så vag, "Det är möjligt att acceptera äktenskap för par av samma kön". Jaha? Dessutom tycks kontentan vara att det ur läromässig synvinkel går att argumentera både för att behålla och avsäga sej vigselrätten.
    Visst, frågan är komplex och har oerhört många bottnar men jag blev i alla fall inte det minsta klokare efter deras uttalande och jag undrar till hur mycket hjälp det är för kyrkomötet :S
  • Wiggy

Ja, det är kanske dags att acceptera världsläget

• Frulle

hahaha, jag är då bra korkad!!
    Jag frågade min man nyss: Pratade ormen med adam och eva eller hur gjorde dom! Vad hette ormen?! Sir väs?!

Men tänk att jag sa så!!!

Kjell Präst skrev 2009-10-19 12:40:39 följande:

Ja, det blir spännande!
  • Kjell Präst
    Frulle skrev 2009-10-19 21:07:44 följande:
    hahaha, jag är då bra korkad!! Jag frågade min man nyss: Pratade ormen med adam och eva eller hur gjorde dom! Vad hette ormen?! Sir väs?! Men tänk att jag sa så!!!Kjell Präst skrev 2009-10-19 12:40:39 följande:
    Eva var den första ormviskaren. Långt före Lord Voldemort och Harry Potter! Ormen hette inte sir Väs utan Herr Van Själv...
  • sofia10

Hej Präster!

Hur är vanligast att man håller varnadra när man gå in i kyrkan?

Är det flest som bara håller handen eller håller man det lite uppåt om ni förstår vad jag menar

• Kjell Präst
    sofia10 skrev 2009-10-20 10:42:18 följande:
    Hej Präster!Hur är vanligast att man håller varnadra när man gå in i kyrkan?Är det flest som bara håller handen eller håller man det lite uppåt om ni förstår vad jag menar
    Jag ska vara ärlig och avslöja att jag faktiskt inte tänker så noga på hur brudparen håller i varandra när de går in. När jag nu försöker anstränga mig att minnas kan jag inte se framför mig något par som haft händerna lyfta. Kanske är det vanligast, då, att man bara "håller handen" på normalt sätt?
Svar på tråden Fråga prästerna 9