• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • sofia10

Kjell Präst skrev 2009-10-20 10:44:18 följande:

Jag ska vara ärlig och avslöja att jag faktiskt inte tänker så noga på hur brudparen håller i varandra när de går in. När jag nu försöker anstränga mig att minnas kan jag inte se framför mig något par som haft händerna lyfta. Kanske är det vanligast, då, att man bara "håller handen" på normalt sätt?
    Hmm ja, det är svårt det där! Vad gillar du bäst om du tänker efter
  • Kjell Präst
    sofia10 skrev 2009-10-20 10:48:24 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-10-20 10:44:18 följande:
    Hmm ja, det är svårt det där! Vad gillar du bäst om du tänker efter
    Om något brudpar skulle fråga mig så skulle jag absolut säga att det ser mest naturligt ut att hålla händerna på vanligt sätt. Det gillar jag bäst, utan att behöva tänka efter så värst
  • Soldemor
    sofia10 skrev 2009-10-20 10:42:18 följande:
    Hej Präster!Hur är vanligast att man håller varnadra när man gå in i kyrkan?Är det flest som bara håller handen eller håller man det lite uppåt om ni förstår vad jag menar
    Jag brukar säga, att de skall hålla så att det känns bekvämt och naturligt!
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-10-20 11:30:43 följande:
    Jag brukar säga, att de skall hålla så att det känns bekvämt och naturligt!
    Amen!
  • Wiggy

Så sa vår präst också. Att vi skulle hålla händerna som vi tycker känns naturligt. Amen sa hon ju också i och för sig

• Martinaa

Nå, idag är det tisdag... hur har det gått i mötet!??!! Vet inte vart jag ska leta, så frågar experterna direkt!

• Kjell Präst
    Martinaa skrev 2009-10-20 20:30:42 följande:
    Nå, idag är det tisdag... hur har det gått i mötet!??!! Vet inte vart jag ska leta, så frågar experterna direkt!
    Det tas upp imorgon, onsdag.
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-10-20 16:19:13 följande:
    Kjell, jag tycker du ska flytta!...de söker en ny kyrkoherde i vår församling här...
    Jag har hört att man kan hitta härliga hus där, så varför inte
  • Martinaa

Kjell Präst skrev 2009-10-20 20:45:27 följande:

Det tas upp imorgon, onsdag.
    Baah... ännu mera väntan. *otålig* :P
Svar på tråden Fråga prästerna 9