• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • GrodanoJag2010

här är en till som väntar.. *otåligt* :-P

Martinaa skrev 2009-10-20 20:56:17 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-10-20 20:45:27 följande:Baah... ännu mera väntan. *otålig* :P
  • Kjell Präst
    GrodanoJag2010 skrev 2009-10-20 21:33:33 följande:
    här är en till som väntar.. *otåligt* :-P
    Ni två, jag... och typ hela Svenska kyrkan...
  • Sonja68
    Soldemor skrev 2009-10-20 11:30:43 följande:
    Jag brukar säga, att de skall hålla så att det känns bekvämt och naturligt!
    Vi gick som vi brukar gå när jag har högklackat: Maken erbjuder sig sin stadiga arm och jag stöder mig på den . Armkrok liksom, men han är mycket längre än mig. Det kändes naturligt och bra, och ändå lite högtidligt.
  • Kjell Präst

Kjell Präst skrev 2009-10-20 20:45:27 följande:

Det tas upp imorgon, onsdag.
    Vid en koll på Svenska kyrkans hemsida såg jag att man ska debattera frågan idag, onsdag, men att beslut väntas först i morgon... Ytterligare någon väntan alltså!
  • Blivande präst
    Duchess skrev 2009-10-14 23:19:05 följande:
    Jag håller inte med om att äktenskapet är en andlig företeelse. Jag tror att det är något jordiskt gott som Gud välsignar. Hur tänker du runt borgerliga äktenskap? Blivande präst skrev 2009-10-14 23:01:09 följande:
    Jag som så, att äktenskapet inte är beroende av vad prästen gör. Det prästen gör är viktigt, men det är inte prästen som är den handlande parten i vigseln, utan det är kontrahenterna.

Även borgerliga äktenskap anser jag vara instiftade av Gud, så även samhället kan handla i enlighet med Guds vilja.
  • passionsblomman

Jaaa, det finns flera stycken som det står Till Salu på! Och Gästgiveriet är också till salu. Du kan starta värsta brölloperiet där!
    Jag kommer och dekorerar enligt färgtemat...

Både kyrkan, gästgiveriet-och dig såklart!

Kjell Präst skrev 2009-10-20 20:46:01 följande:

Jag har hört att man kan hitta härliga hus där, så varför inte
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-10-21 13:10:59 följande:
    Jaaa, det finns flera stycken som det står Till Salu på! Och Gästgiveriet är också till salu. Du kan starta värsta brölloperiet där! Jag kommer och dekorerar enligt färgtemat... Både kyrkan, gästgiveriet-och dig såklart! Kjell Präst skrev 2009-10-20 20:46:01 följande:
    Min fru kan driva gästgivargården, det skulle hon gilla!
  • passionsblomman

Se där! Bara att se över ditt CV och skicka in!

Kjell Präst skrev 2009-10-21 13:38:33 följande:

Min fru kan driva gästgivargården, det skulle hon gilla!
  • BrudSeptember10

Hej
    En fråga som jag har funderat lite på är bibelläsning under vigseln. Jag kommer inte ihåg om alla bröllop jag varit på har haft det. Jag vill gärna ha det men tycker det är svårt med alternativ. Är det obligatoriskt? Finns det några "klassiker"?

• Kjell Präst
    BrudSeptember10 skrev 2009-10-21 15:11:36 följande:
    HejEn fråga som jag har funderat lite på är bibelläsning under vigseln. Jag kommer inte ihåg om alla bröllop jag varit på har haft det. Jag vill gärna ha det men tycker det är svårt med alternativ. Är det obligatoriskt? Finns det några "klassiker"?
    Ja, det är obligatoriskt med bibelläsning. En bibeltext ska vara med i alla vigslar, nämligen Matt 19:4-6. Så ska minst en text till läsas, och då väljer man främst bland dessa:
    www.svenskakyrkan.se/default.aspx&ptdi=0
Svar på tråden Fråga prästerna 9