• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Kjell Präst

Mrs Opp skrev 2009-10-22 09:21:47 följande:

Nu dyker jag in i den här tråden också. Läste precis Matt 19:4-6 och började fundera. Kommer denna passage att bytas ut om kyrkan väljer att behålla vigselrätten? Den är ju inte direkt lämplig för en vigsel mellan homosexuella.Ursäkta om detta har dryftas tidigare, jag är ny i tråden.
    Exakt hur vigselritualet kommer att se ut vet man väl inte riktigt. Förmodligen kommer väl den text du nämner att vara möjlig att byta ut i det fall brudparet är två män eller två kvinnor.
  • sun moon

Undrar också om det prästen säger är "standard" och inte gå att ändra på? Minns inte hela texten men det slutar med något typ "era kommande barn" Jag och min blivande man ska inte ha några barn och undrar om detta går att ändra?

Jag undrar också hur ni präster ser på oss som har varit gifta sedan tidigare? Jag har varit det men min blivande man har det inte. Jag har också 2 barn sedan tidigare, kanske kunde man ha in ang de i texten istället för blivande barn?

• Duchess

Vill bara berätta att alldeles nyss röstade kyrkomötet ja till att ansöka om fortsatt rätt till vigselrätt!

• Duchess

sun moon skrev 2009-10-22 09:32:40 följande:

Undrar också om det prästen säger är "standard" och inte gå att ändra på? Minns inte hela texten men det slutar med något typ "era kommande barn" Jag och min blivande man ska inte ha några barn och undrar om detta går att ändra? Jag undrar också hur ni präster ser på oss som har varit gifta sedan tidigare? Jag har varit det men min blivande man har det inte. Jag har också 2 barn sedan tidigare, kanske kunde man ha in ang de i texten istället för blivande barn?
    Det finns en fras som lyder ungefär såhär: "Gemensamt ska ni ha ansvar för ert hem (och barnens kristna fostran)". Vi planerar inte heller några barn, och biten om barn är valfri i kyrkohandboken om jag förstått saken rätt.
  • aikidoaasa
    Duchess skrev 2009-10-22 10:56:29 följande:
    Vill bara berätta att alldeles nyss röstade kyrkomötet ja till att ansöka om fortsatt rätt till vigselrätt!
    Det är precis det jag ville höra!
  • Duchess

De verkar rösta än om delpropositioner, men om jag förstår saken rätt är det klart med huvuddragen..

Själv hade jag hoppats på att Svenska Kyrkan skulle avsäga sig vigselrätten.

aikidoaasa skrev 2009-10-22 11:14:21 följande:
    Det är precis det jag ville höra!
  • GrodanoJag2010

varför?? tycker att de ska få ha kvar vigselrätten. Man ska kunna välja det om man vill..

• tommystena

Så om jag har förstått allt rätt kan man nu alltså gifta sig i kyrkan utan problem nästa år?

Vill bara dubbelkolla innan jag jublar

• Miss ida

Ja!!!!!!!!!!!! Vi vann!! Hurra!!!!

• darkHorse

Jag förstår ärligt talat inte vad som är så bra med att kyrkan har vigselrätt (om man bortser från det som redan nämnts, att kyrkan då kommer i kontakt med människor man annars inte skulle ha mött och på så sätt kan "värva" nya medlemmar).

Kan någon av alla ni som jublar förklara det för mig? Jag försöker verkligen förstå

Svar på tråden Fråga prästerna 9