• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Duchess

Eftersom kyrkan och staten är åtskilda finns det väl ingen anledning att kyrkan ska ägna sig åt myndighetsutövning?

GrodanoJag2010 skrev 2009-10-22 11:35:20 följande:
    varför?? tycker att de ska få ha kvar vigselrätten. Man ska kunna välja det om man vill..
  • Kjell Präst
    tommystena skrev 2009-10-22 11:37:05 följande:
    Så om jag har förstått allt rätt kan man nu alltså gifta sig i kyrkan utan problem nästa år?Vill bara dubbelkolla innan jag jublar
    Direkt från SvK hemsida:

Kyrkomötet sa ja till att öppna äktenskapet för par av samma kön och till att behålla vigselrätten. 176 ledamöter röstade ja i den avgörande voteringen. 62 ledamöter röstade nej. 11 ledamöter avstod
  • Kjell Präst
    Duchess skrev 2009-10-22 10:58:03 följande:
    sun moon skrev 2009-10-22 09:32:40 följande:
    Det finns en fras som lyder ungefär såhär: "Gemensamt ska ni ha ansvar för ert hem (och barnens kristna fostran)". Vi planerar inte heller några barn, och biten om barn är valfri i kyrkohandboken om jag förstått saken rätt.
    I ett av alternativen till inledningsord står det "att tillsammans ta emot och fostra sina barn", och i ett av förbönsalternativen "Hjälp dem att skapa ett öppet och varmt hem där deras barn får leva i trygghet och deras vänner finner gemenskap" Båda dessa passager är frivilliga. Själv väljer jag alltid bort dem.
  • Kjell Präst

Kjell Präst skrev 2009-10-22 12:43:07 följande:

Direkt från SvK hemsida: Kyrkomötet sa ja till att öppna äktenskapet för par av samma kön och till att behålla vigselrätten. 176 ledamöter röstade ja i den avgörande voteringen. 62 ledamöter röstade nej. 11 ledamöter avstod
    Inte alls från SvK hemsida, utan från Kyrkans Tidnings hemsida. Rätt ska vara rätt
  • ascensionday
    Duchess skrev 2009-10-22 11:46:21 följande:
    Eftersom kyrkan och staten är åtskilda finns det väl ingen anledning att kyrkan ska ägna sig åt myndighetsutövning?
    Nej, egentligen inte. I många länder är det så att man först måste göra en statlig vigsel som är det lagliga kontraktet, och sedan kan man ha sin bröllopsceremoni i vilken religiös eller icke-religiös byggnad man vill. Jag tycker egentligen att det är helt rätt, eftersom kyrkan inte är statskyrka, men samtidigt är jag känslomässigt väldigt mycket för kyrkbröllop med en präst som viger...

tommystena: Ja, du kan jubla, och jag jublar med dig! Inte för min egen skull, men för så många andras, och för kärlekens skull!
  • Hante

Vad skönt det känns att det blivit ett ja!! om att behålla vigselrätten!! Har funderat mycket på hur vi skulle göra annars... men nu blir det som barndomsdrömmen att gifta sig i kyrkan med präst!!!

• Duchess
    ascensionday skrev 2009-10-22 12:51:13 följande:
    Nej, egentligen inte. I många länder är det så att man först måste göra en statlig vigsel som är det lagliga kontraktet, och sedan kan man ha sin bröllopsceremoni i vilken religiös eller icke-religiös byggnad man vill. Jag tycker egentligen att det är helt rätt, eftersom kyrkan inte är statskyrka, men samtidigt är jag känslomässigt väldigt mycket för kyrkbröllop med en präst som viger...
    Ja, visst finns det många känslomässiga argument för kyrkliga vigslar. Vi hade också en kyrklig vigsel, vilket kan tyckas inkonsekvent. För vår del handlade det om att min svärfar är präst och maken gärna ville att hans far skulle viga oss. Vi är också båda två uppväxta i kyrkan och aktiva på olika sätt där än idag. Men det hade naturligtvis också funkat fint med en borgerlig vigsel och sedan en kyrklig välsignelse.
  • Martinaa

Direkt från SvK hemsida: Kyrkomötet sa ja till att öppna äktenskapet för par av samma kön och till att behålla vigselrätten. 176 ledamöter röstade ja i den avgörande voteringen. 62 ledamöter röstade nej. 11 ledamöter avstod
    JAAA! Weeeho!! *skuttar och dansar* Men vilken majoritet det var av ja-sägare!

Hur länge gäller detta beslut nu? För det var ju tal om att frågan kan komma upp vid nästa kyrkomöte, längre fram? Hur ofta är dessa kyrkomöten?
  • Kjell Präst
    Martinaa skrev 2009-10-22 20:09:42 följande:
    JAAA! Weeeho!! *skuttar och dansar* Men vilken majoritet det var av ja-sägare! Hur länge gäller detta beslut nu? För det var ju tal om att frågan kan komma upp vid nästa kyrkomöte, längre fram? Hur ofta är dessa kyrkomöten?
    Nytt kyrkomöte nästa år
Svar på tråden Fråga prästerna 9