• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-10-24 16:51:53 följande:
    Och så har vi fått bevis på att förbön fungerar!!
    Eller hur...!
  • JustMeAndMyLove

Underligt hur jag ena dagen kan förstå att präster och andra kan ha svårt för homosexuella och andra grupper för den delen med. Alla har ju rätt till en åsikt, rätt till sina egna känslor och tankar.

Men sen nästa dag blir jag så redigt förbannad. Varför är det fult att vara rasist men inte att vara homofob? Hur kan man tillåta särbehandling av nått slag? Överhuvudtaget?
    Men nu är jag trött och less efter att ha lyssnat på ännu en diskussion om kristendom och homosexuella och jag kan inte förstå hur en människa kan påstå att de lever ordagrant efter bibeln när de TYDLIGT inte gör det. Vore det ens möjligt att leva efter både NT och GT?

*skriver av mig*

Kjell Präst skrev 2009-10-23 19:52:07 följande:

Precis så kommer det ju att gå till om man inte känner någon präst personligen - och i så fall vet man ju också den prästens inställning till samkönade vigslar.
  • Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-10-25 04:01:06 följande:
    Underligt hur jag ena dagen kan förstå att präster och andra kan ha svårt för homosexuella och andra grupper för den delen med. Alla har ju rätt till en åsikt, rätt till sina egna känslor och tankar.Men sen nästa dag blir jag så redigt förbannad. Varför är det fult att vara rasist men inte att vara homofob? Hur kan man tillåta särbehandling av nått slag? Överhuvudtaget?Men nu är jag trött och less efter att ha lyssnat på ännu en diskussion om kristendom och homosexuella och jag kan inte förstå hur en människa kan påstå att de lever ordagrant efter bibeln när de TYDLIGT inte gör det. Vore det ens möjligt att leva efter både NT och GT? *skriver av mig*Kjell Präst skrev 2009-10-23 19:52:07 följande:
    Nej, det vore inte möjligt att leva ordagrant efter Bibeln även om vissa, även här på BT, påstår/påstått sig göra det.

Jag har precis som du väldigt svårt att förstå varför man tror att Gud är mindre glad om två människor av samma kön har funnit kärleken till varandra än om två människor av olika kön har gjort det. Gud är kärleken, brukar vi säga, och för mig är det solklart att Gud ligger bakom ett kärleksförhållande oavsett vilket kön de älskande råkar ha.
  • JustMeAndMyLove

Ja, det är så jag fått lära mig/blivit uppfostrad att tro. Att Gud är kärlek. Att han står för det goda, tollerans, förståelse, förlåtande och stöd.
    Min irritation igår berodde på en väns skolkamrat som använder sin kristendom som en ursäkt för mobbing. Hon är kristen och väldigt troende och anser sig kränkt av att tvingas gå i samma klass som en tjej, min vän då, som är homosexuell. Lärare gör inget åt saken trots att hon ofta pratar högt om hennes syn på min väns sätt att leva och vägrar sitta i närheten av henne i klassrummet och liknande. Det gör mig bara så arg att det ska vara accepterat beteende bara för att hon har en religion att luta sig på.

Kjell Präst skrev 2009-10-25 04:51:47 följande:

Nej, det vore inte möjligt att leva ordagrant efter Bibeln även om vissa, även här på BT, påstår/påstått sig göra det.Jag har precis som du väldigt svårt att förstå varför man tror att Gud är mindre glad om två människor av samma kön har funnit kärleken till varandra än om två människor av olika kön har gjort det. Gud är kärleken, brukar vi säga, och för mig är det solklart att Gud ligger bakom ett kärleksförhållande oavsett vilket kön de älskande råkar ha.
  • passionsblomman

Vad är det för räkhjärna och vad ÄR det för dumheter och fåntratterier?

Skicka henne till mig ska jag ta henne ett par vändor.
    Ska hon luta sig på bibeln så borde hon väl minst bjuda hem sin klasskamrat på middag eller nåt.
    Dumheter och trams!

JustMeAndMyLove skrev 2009-10-25 15:56:38 följande:
    Ja, det är så jag fått lära mig/blivit uppfostrad att tro. Att Gud är kärlek. Att han står för det goda, tollerans, förståelse, förlåtande och stöd. Min irritation igår berodde på en väns skolkamrat som använder sin kristendom som en ursäkt för mobbing. Hon är kristen och väldigt troende och anser sig kränkt av att tvingas gå i samma klass som en tjej, min vän då, som är homosexuell. Lärare gör inget åt saken trots att hon ofta pratar högt om hennes syn på min väns sätt att leva och vägrar sitta i närheten av henne i klassrummet och liknande. Det gör mig bara så arg att det ska vara accepterat beteende bara för att hon har en religion att luta sig på. Kjell Präst skrev 2009-10-25 04:51:47 följande:
  • JustMeAndMyLove

Ja verkligen. Man blir chockad över vad folk kan göra i Guds och Bibeln eller andra skrifters namn...
    Ush nu sitter jag bara och skakar. Gick precis förbi en kille och riktade ett gevär (möjligtvis låtsasgevär eller luftgevär) in genom vårt fönster. Han bara stod där, hur länge som helst och siktade på oss. Har anmält det men nu börjar jag bli less. VART ska man flytta för att få känna sig trygg?? Räcker det inte med sånt här snart?!
    Förlåt OT, men nu vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Folk är så SJUK

passionsblomman skrev 2009-10-25 16:28:33 följande:
    Vad är det för räkhjärna och vad ÄR det för dumheter och fåntratterier? Skicka henne till mig ska jag ta henne ett par vändor.Ska hon luta sig på bibeln så borde hon väl minst bjuda hem sin klasskamrat på middag eller nåt.Dumheter och trams!
  • Soldemor
    JustMeAndMyLove skrev 2009-10-25 04:01:06 följande:
    Underligt hur jag ena dagen kan förstå att präster och andra kan ha svårt för homosexuella och andra grupper för den delen med. Alla har ju rätt till en åsikt, rätt till sina egna känslor och tankar.Men sen nästa dag blir jag så redigt förbannad. Varför är det fult att vara rasist men inte att vara homofob? Hur kan man tillåta särbehandling av nått slag? Överhuvudtaget?Men nu är jag trött och less efter att ha lyssnat på ännu en diskussion om kristendom och homosexuella och jag kan inte förstå hur en människa kan påstå att de lever ordagrant efter bibeln när de TYDLIGT inte gör det. Vore det ens möjligt att leva efter både NT och GT? *skriver av mig*Kjell Präst skrev 2009-10-23 19:52:07 följande:
    Jag anser att homofobi är en sorts rasism, när man inte kan acceptera en människa för vad den är.
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-10-25 04:51:47 följande:

Nej, det vore inte möjligt att leva ordagrant efter Bibeln även om vissa, även här på BT, påstår/påstått sig göra det.Jag har precis som du väldigt svårt att förstå varför man tror att Gud är mindre glad om två människor av samma kön har funnit kärleken till varandra än om två människor av olika kön har gjort det. Gud är kärleken, brukar vi säga, och för mig är det solklart att Gud ligger bakom ett kärleksförhållande oavsett vilket kön de älskande råkar ha.
    Precis! Varför skulle Gud skapa något för att sedan fördöma det! Vi får kärleken som en gåva från Gud och det är väl det viktigaste, inte vilket biologiskt kön den vi älskar har!
  • Soldemor
    JustMeAndMyLove skrev 2009-10-25 15:56:38 följande:
    Ja, det är så jag fått lära mig/blivit uppfostrad att tro. Att Gud är kärlek. Att han står för det goda, tollerans, förståelse, förlåtande och stöd. Min irritation igår berodde på en väns skolkamrat som använder sin kristendom som en ursäkt för mobbing. Hon är kristen och väldigt troende och anser sig kränkt av att tvingas gå i samma klass som en tjej, min vän då, som är homosexuell. Lärare gör inget åt saken trots att hon ofta pratar högt om hennes syn på min väns sätt att leva och vägrar sitta i närheten av henne i klassrummet och liknande. Det gör mig bara så arg att det ska vara accepterat beteende bara för att hon har en religion att luta sig på. Kjell Präst skrev 2009-10-25 04:51:47 följande:
    Den läraren borde någon överordnad ha et samtal med...
Svar på tråden Fråga prästerna 9