• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • EåN2010

Så präster vill komma? för de där har jag funderat på om man frågar prästen om den då känner sig tvingad att komma... hur kan man lägga fram de på ett bra sätt utan att prästen känner sig tvingad men ändå fattar att vi skulle bli glada?

• Soldemor
    EåN2010 skrev 2009-10-29 10:29:52 följande:
    Så präster vill komma? för de där har jag funderat på om man frågar prästen om den då känner sig tvingad att komma... hur kan man lägga fram de på ett bra sätt utan att prästen känner sig tvingad men ändå fattar att vi skulle bli glada?
    Som sagt, vi tänker olika. Dessutom är det nog olika tradition mellan landsbygd och stad. Här förväntas exempelvis att man kommer till minnesstunder och dopkaffe om man blir bjuden.
  • Martinaa

Och jag tillhör dem som inte skulle bjuda med prästen, om jag inte kände honom sedan innan. Inte för att vara elak, men har svårt att se hur en präst skulle vilja sitta en hel middag med en massa främlingar och lyssna på tal om ett par som han bara träffat några gånger. Men tydligen finns det de som uppskattar det, så ni kan ju alltid höra med er präst om ni gärna vill att han ska komma.

• Soldemor

Hej Kjell! Vad sägs om en motion till nästa års kyrkomöte om att skriva in i kyrkoordningen att vi inte har dessa överlämningar i Svenska kyrkan?
    Hälsningar från lite trött och irriterad kollega

• Sebastiána

Puh!

Har gått vilse bland alla "Fråga prästeb"-trådarna.

Jag undrar om man kan gifta sig i en kyrka utan att vara medlem. En väninna till mig gick ur (efter övertalning av blivande maken) när de höjde avgiften till a-kassan. Hon frågade mig häromdagen, men jag hade egentligen inget svar.

1) Kan kyrkan neka en att viga sig om man inte är medlem?
    2) Kan man gifta sig kyrkligt ändå... om man betalar en avgift?

Hon funderar på att gå med och sedan gå ur igen efter att de gift sig. Det känns lite oärligt tycker jag.

• Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-10-29 11:21:55 följande:
    Hej Kjell! Vad sägs om en motion till nästa års kyrkomöte om att skriva in i kyrkoordningen att vi inte har dessa överlämningar i Svenska kyrkan?Hälsningar från lite trött och irriterad kollega
    Åååååååh. så skönt det vore!!!!!!
  • Kjell Präst
    sofia10 skrev 2009-10-29 09:37:09 följande:
    Vi har inte frågat vår präst om hon vill komma på bröllopsmiddagen, borde man fråga det!Själv hade jag tyckt det var väldigt trevlig om han var där, men jag förstår ju honom om han inte vill det!
    Här har jag avvikande uppfattning mot Soldemor. Jag går aldrig med på en bröllopsmiddag (har gjort det en gång, men då kände jag brudparet). Jag vill inte sitta på en middag i flera timmar med folk jag inte känner. När jag utbildade mig sa läraren att han rekommenderade att vi följde med på begravningskaffen men däremot borde tänka oss för iunnan vi tackade ja till bröllopsmiddagar...
  • Kjell Präst
    Sebastiána skrev 2009-10-29 12:19:13 följande:
    Puh!Har gått vilse bland alla "Fråga prästeb"-trådarna.Jag undrar om man kan gifta sig i en kyrka utan att vara medlem. En väninna till mig gick ur (efter övertalning av blivande maken) när de höjde avgiften till a-kassan. Hon frågade mig häromdagen, men jag hade egentligen inget svar.1) Kan kyrkan neka en att viga sig om man inte är medlem?2) Kan man gifta sig kyrkligt ändå... om man betalar en avgift?Hon funderar på att gå med och sedan gå ur igen efter att de gift sig. Det känns lite oärligt tycker jag.
    Det räcker att en ur paret är medlem. Är ingen det så kan man bli nekad, alternativt kostar det pengar att vara i kyrkan.
    Jag tycker också att det känns oärligt att först gå med och sedan gå ur, men förbjudet är det förstås inte. Jag tycker ju inte att man ska gå ur kyrkan överhuvudtaget
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-10-29 14:35:19 följande:

Åååååååh. så skönt det vore!!!!!!
    Ska vi skriva en sådan motion?
  • ascensionday

Gör det! Så kanske allt tjafs om det slutar en gång för alla. De som vill göra sådana krumbukter som inte riktigt passar i Svenska Kyrkan har ju då som nu möjlighet att gifta sig borgerligt. Inget konstigt med det. Man gör som man själv vill, men på lämpligt ställe.

Soldemor skrev 2009-10-29 15:40:12 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-10-29 14:35:19 följande:Ska vi skriva en sådan motion?
Svar på tråden Fråga prästerna 9