• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • nano86
    Soldemor skrev 2009-11-06 09:22:52 följande:
    Birkalåten är ju helt underbar som utgångsmarsch!
    Kan du länka till nån sida/youtube så vi kan få lyssna?
  • nano86
    Soldemor skrev 2009-11-06 09:57:10 följande:
    Vad bra att jag kan läsa innantill så ordentligt.Skall vara:the-halls.se/wedding/misc.htmDen funkar nog bättre...
    Jättetack! Ska få sambon att lyssna på den också.
  • Kjell Präst
    nano86 skrev 2009-11-06 07:31:54 följande:
    Mjo, jag kan göra ett försök till en fråga.Kantorn som ska spela när vi gifter oss (28 nov) blev dels väldigt förvånand när vi sa att vi inte har tänkt ha någon solist, är det så ovanligt? Hon lät nästan stött, som om vi gjorde nåt som var väldigt oartigt och fel?Sen behöver vi tips på in och utmarch... Vi kan inte komma på vad vi vill ha för nåt.
    Det är alls inte ovanligt att vara utan solist, när det gäller de vigslar jag har haft har kanske 5% haft solister.
  • nano86

Kjell Präst skrev 2009-11-06 13:54:03 följande:

Det är alls inte ovanligt att vara utan solist, när det gäller de vigslar jag har haft har kanske 5% haft solister.
    Ok, vad skönt att höra. Kände mig jättedum eftersom hon lät så paff.
  • Frulle

Är det SANT!? Det trodde jag inte!

Kjell Präst skrev 2009-11-06 13:54:03 följande:

• Kjell Präst

Det känns som att senaste gången någon skrev i den här tråden var när jag fortfarande gick i blöjor. Är det lugnt på bröllopsfronten inför julen kanske?

• nano86

Kjell Präst skrev 2009-11-10 11:47:43 följande:

Det känns som att senaste gången någon skrev i den här tråden var när jag fortfarande gick i blöjor. Är det lugnt på bröllopsfronten inför julen kanske?
    Nix, vi börjar bli jättenervösa här eftesom vi gifter oss den 28 nov. Men har inte så mycket frågor iofs Har bestämt idag iaf att vi ska ha "Canon in D" om kantorn kan den, utgång har vi inte bestämt än. Lutar åt att vi väljet nåt på cd.
  • Frulle

haha!!

Kjell Präst skrev 2009-11-10 11:47:43 följande:

Svar på tråden Fråga prästerna 9