• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Kjell Präst
    Frulle skrev 2009-11-11 13:28:41 följande:
    Vår präst babblade sååååå länge om äktenskapet! haha jag somnade nästan.
    Hade jag varit er vigselpräst hade du knappt hunnit med ett power-nap. Mina vigseltal brukar inte vara längre än fem minuter.
  • Sebastiána
    älskarlivet skrev 2009-11-01 16:40:05 följande:
    Äh, jag har varit aktiv i svenska kyrkan hela mitt liv, men inte hade jag en sjal över mina axlar! Det skulle sett oerhört märkligt ut då jag hade slöja också!Tycker det är lite gammalmodigt att tycka att man måste skyla axlarna. I vanliga fall gör jag oftast det, men har hänt att jag gått på gudstjänst i linne också.
    Jag var på en vigsel i Italien för några år sedan och trodde att det skulle vara väldigt viktigt att inte visa knän och axlar och dolde därför dessa. Det hade jag inte behövt. Såväl brudgummens mor och systrar som några av brudens italienska släktingar hade bara axlar!
  • Sebastiána

Malla och Mojje skrev 2009-11-11 10:01:35 följande:

Hej,Jag har en fråga om psalmerna. Ser att ni nämner det i trådstarten men undrar ändå: Vi ska ha tre låtar som vi själva valt och jag skulle tycka det vore skönt att skippa psalmerna helt och hållet för det låter så dystert! Kan jag inte välja det själv? Tack!
    Precis som alla psalmer är dystra! "O denna ljuva sommartid" t.ex är inte särskilt dyster.
  • Sebastiána
    Sanji skrev 2009-11-11 13:26:38 följande:
    Hej, vi har planerat en vigselakt med två psalmer, en "allsång" (Annies song, text på svenska), samt ett solistframträdande. Vigseln skall inte ta mer än en halvtimma, blev vi instruerade då vi bokade kyrkan. Är detta ett rimligt tidsschema?
    Jag har hört att man kan välja mellan en lång och en kort vigsel. Stämmer det? Är det olika beroende på församling?
  • Sebastiána
    Sebastiána skrev 2009-11-11 14:58:10 följande:
    Malla och Mojje skrev 2009-11-11 10:01:35 följande:Precis som alla psalmer är dystra! "O denna ljuva sommartid" t.ex är inte särskilt dyster.
    "I denna ljuva sommartid" ska det vara såklart!
  • nano86
    Sebastiána skrev 2009-11-11 14:54:38 följande:
    Jag var på en vigsel i Italien för några år sedan och trodde att det skulle vara väldigt viktigt att inte visa knän och axlar och dolde därför dessa. Det hade jag inte behövt. Såväl brudgummens mor och systrar som några av brudens italienska släktingar hade bara axlar!
    Vi var i lite olika församlingar i Ecuador när jag var med på en studieresa dit (typ). I de mindre byarna i bergen var vi väldigt noga med att inte ha på oss linnen, neråt kusten i storstäderna så spelade det ingen som helst roll. Samma kyrka allaihopp - Pactorskyrkan (tror det stava så). Kan vara så olika från kyrka till kyrka
  • Kjell Präst
    Sebastiána skrev 2009-11-11 14:59:46 följande:
    Jag har hört att man kan välja mellan en lång och en kort vigsel. Stämmer det? Är det olika beroende på församling?
    Nej, det stämmer inte vad gäller den kyrkliga vigseln. Däremot lär det finnas två versioner av den borgerliga vigseln.
  • missdrak

Hej Kjell Präst!
    Är det vanligt att man skickat tackkort till prästen? Och vad kan man skriva som tack för en underbar vigsel?

• Bellastar

Hej! Har några frågor!
    Vilka psalmer kan passa bra till ett bröllop i februari? Kan vi välja vilken sorts in och utgångs musik som helst?

• Sebastiána

När min syster gifte sig (i Svenska kyrkan) fick de välja mella 20 och 40 minuter.

Kjell Präst skrev 2009-11-11 18:29:50 följande:

Nej, det stämmer inte vad gäller den kyrkliga vigseln. Däremot lär det finnas två versioner av den borgerliga vigseln.
Svar på tråden Fråga prästerna 9