• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Blivande präst

Svanboet skrev 2009-10-30 09:45:23 följande:

Här kommer två frågor för dagen...Vilken betydelse har Alla helgons dag? Är det en olämplig dag för bröllop?
    Alla Helgons Dag är den dag då kyrkan minns de helgon som har gått före oss i tron.
    På många håll håller man även minnesgudstjänster för de som dött under året, även om de egentligen hör hemma på Alla Själars Dag, söndagen efter Alla Helgons Dag.

Det finns i sig inget som gör Alla Helgons Dag olämplig för bröllop, men det är ofta många aktiviteter i kyrkan denna helg, så det kan vara svårt att få en tid.
  • tågjäntan

Vad irriterande! När man sett på mina favoriter att det finns nya inlägg går man hit. Väl här (och på andra trådar) ser det ut som att det typ är tre nya sidor (ni vet numreringen är mörkblå i stället för ljusblå om man inte läst en sida), trots att man läst det. Men man kan inte låta bli att kolla i genom sidorna så att man inte missar nåt.

Ja, ja - teknikens under.

• Duchess

*inflikar*

Jag känner många som sitter i kyrkomötet, speciellt nu efter senaste valet. Dax för lite lobbyverksamhet, tror jag minsann...

Soldemor skrev 2009-10-30 09:17:12 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-10-29 16:23:13 följande:Kände du inte en som gör det?
  • dreamlife

Puh...nu har jag suttit och läst nääästan alla sidor här... har hoppat över en del. Och kan ju ge mig den på att alla de frågor jag har finns det svar på på just de sidor jag hoppade över.
    För er som varit duktigare, och läst allt..får jag be om ursäkt om jag tjatar. Och till er präster som har vänligheten att vara tillgängliga här får jag väl också be om ursäkt till om det blir favorit i repris, men tacksam för svar ändå :)
    Sen kan jag säga att jag började från början, och blev superorolig vad gäller vigselrätten, men det löste ju sig på slutet :)
    Mina frågor.....
    1. Jag skulle nog vilja gå in själv i kyrkan. Har nog med att göra att det är JAG som bestämmer att jag vill gifta mig, och vill gå min man till mötes, är det jätteovanligt i Sverige? Och hur ser ni på det egentligen?
    2. Har läst någonstans att vissa präster vägrar viga om den ena har varit gift tidigare, hur ser ni på det egentligen? Vad finns det för "regler" kring det?

• Svanboet

Jag svarar på fråga två... jag har då aldrig mött eller hört talas om en präst som vägrar viga om man varit gift innan. Varför skulle de göra det?

dreamlife skrev 2009-10-30 15:30:38 följande:
    Puh...nu har jag suttit och läst nääästan alla sidor här... har hoppat över en del. Och kan ju ge mig den på att alla de frågor jag har finns det svar på på just de sidor jag hoppade över.För er som varit duktigare, och läst allt..får jag be om ursäkt om jag tjatar. Och till er präster som har vänligheten att vara tillgängliga här får jag väl också be om ursäkt till om det blir favorit i repris, men tacksam för svar ändå :)Sen kan jag säga att jag började från början, och blev superorolig vad gäller vigselrätten, men det löste ju sig på slutet :)Mina frågor.....1. Jag skulle nog vilja gå in själv i kyrkan. Har nog med att göra att det är JAG som bestämmer att jag vill gifta mig, och vill gå min man till mötes, är det jätteovanligt i Sverige? Och hur ser ni på det egentligen?2. Har läst någonstans att vissa präster vägrar viga om den ena har varit gift tidigare, hur ser ni på det egentligen? Vad finns det för "regler" kring det?
  • Duchess

Jag kan också svara på fråga två.

Präster har redan idag något som brukar kallas för väjningsrätt. Det innebär att de inte är skyldiga att viga vem som helst. De kan avstå av personliga skäl. Ett sådant skäl kan vara att prästen inte vill viga någon som varit gift tidigare.

Väjningsrätten har diskuterats ganska mycket senaste tiden eftersom prästernas väjningsrätt numera också omfattar rätten att inte behöva viga samkönade par.

Jag tror personligen inte att detta är ett stort problem. Präster har i många år haft väjningsrätt och ingen har märkt något. Ser inget skäl till att det skulle bli ett större problem i framtiden. Det brukar skötas snyggt.

• dreamlife

Tja...jag vet inte....letade som en tok efter alla konstiga "regler".. därav att vi inte heller är förlovade......
    Från en sida med vett och etikett vad gäller bröllop:

Det finns fortfarande präster som vägrar att viga frånskilda. Det får man respektera, men faktum är att alla som tillhör svenska kyrkan har rätt till vigsel i kyrkan vare sig man är skild eller inte.

• tågjäntan

Menar du att du vill gå altargången fram själv till din man, men du kommer inte ha din pappa eller någon annan som leder dig till altaret?

Först tolkade jag det som att du ville gå in och bli medlem i svenska kyrkan .

dreamlife skrev 2009-10-30 15:30:38 följande:
    Mina frågor.....1. Jag skulle nog vilja gå in själv i kyrkan. Har nog med att göra att det är JAG som bestämmer att jag vill gifta mig, och vill gå min man till mötes, är det jätteovanligt i Sverige? Och hur ser ni på det egentligen?
  • Kjell Präst

Det förekommer ibland förfrågningar här på BT om att bruden vill gå in ensam. I "verkligheten" har jag däremot aldrig varit med om det. De flesta av mina brudpar har gått in tillsammans. Jag brukar svara här på BT att om man nu absolut inte vill gå in enligt svensk tradition, alltså brudparet tillsammans, så är det väl aningen bättre att gå in ensam än att gå in med sin pappa.

• dreamlife

Nej...medlem av svenska kyrkan har jag varit "alltid".
    Menade att jag inte ville ha någon som "lämnar över mig" utan jag vill gå själv längs altargången, mot min man.
    Men som sagt...vet inte riktigt hur "brukligt" det är!
    Och hur man "tekniskt" löser det :)

Svar på tråden Fråga prästerna 9