• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • sun moon

men frågan är om det är vi som vill krångla till det så väldigt och ha för många etikett regler? Jag som ska gifta mig för andra gången får väll inte ens gifta mig i en brudklänning.. om man ska följa alla regler? Får man ens göra det om man inte är oskuld? :P Lika med slöjan ju..

Såhär skriver ju trådskaparen:

Enligt (GAMMAL) etikett så ska man visa respekt mot kyrkorummet och inte komma dit ALLTFÖR avklädd, vilket bland annat innebär att man BÖR dölja axlarna med en sjal under tiden i kyrkan om man väljer en klänning där axlarna är bara.
    NUFÖRTIDEN tror jag INTE många präster bryr sig om huruvida axlarna är bara eller dolda, själv har jag ingen aning om vilka klänningar "mina" brudar haft på sig.

Jag tror ju inte att prästerna bryr sig.. mina släktingar bryr sig inte det vet jag.. och skulle min blivande mans släktingar bry sig.. så bryr jag mig inte om det ;) Och skulle själva kyrkan bry sig? Har ju inte sett en byggnad prata eller tänka. ;) Och gud förstår nog varför att jag vill se fin ut denna stora och viktiga dag. :)

• älskarlivet

Äh, jag har varit aktiv i svenska kyrkan hela mitt liv, men inte hade jag en sjal över mina axlar! Det skulle sett oerhört märkligt ut då jag hade slöja också!

Tycker det är lite gammalmodigt att tycka att man måste skyla axlarna. I vanliga fall gör jag oftast det, men har hänt att jag gått på gudstjänst i linne också.

iregnet2010 skrev 2009-11-01 16:00:01 följande:
    men tjejer...ni är i en KYRKA, visa lite respekt för kyrkans seder om ni vill vara där (trots att seden kanske är vad ni tycker gammaldags). Vi brudar kanske (iallafall enligt alla här på BT) uppmuntras att vara egofixerade och göra som vi vill på vår bröllopsdag men det finns väl gränser ? Ni MÅSTE inte gifta er i kyrkan,en kyrka är inte bara en "fin lokal" utan står, eller borde stå för något mer. Vill ni trots allt vara i en kyrka? Ta på er en fin sjal och njut av er dag, det brukar ändå kunna vara lite småkyligt inne i kyrkor.men jag kanske oxå är gammeldags som tycker så här...
  • stiina

Jag och min sambo ska försöka boka kyrka nu i veckan. Dock har jag lite frågor. Är det problem att boka en kyrka som man inte tillhör? Denna kyrkan tillhör grannkommunen. Sen undrar jag om det är okej att enbart boka kyrkan och kantorn och själv ta dit en präst som tillhör en annan församling? Tacksam för hjälp!

• Kjell Präst
    stiina skrev 2009-11-01 16:56:37 följande:
    Jag och min sambo ska försöka boka kyrka nu i veckan. Dock har jag lite frågor. Är det problem att boka en kyrka som man inte tillhör? Denna kyrkan tillhör grannkommunen. Sen undrar jag om det är okej att enbart boka kyrkan och kantorn och själv ta dit en präst som tillhör en annan församling? Tacksam för hjälp!
    Nej, det är normalt inga problem. Det går normalt också bra att ta med egen präst, om man känner någon som vill ställa upp.
  • Hante

vid lån av brudkrona - får man ta med den till frisören?? det är ju svårt att sätta fast den i kyrkan.... om man inte hyr in en frisör dit då så klart.

• Kjell Präst
    Hante skrev 2009-11-03 13:13:04 följande:
    vid lån av brudkrona - får man ta med den till frisören?? det är ju svårt att sätta fast den i kyrkan.... om man inte hyr in en frisör dit då så klart.
    Bra fråga... Jag har aldrig varit med om att något brudpar har lånat brudkrona, så jag vet faktiskt inte. Kanske någon annan präst vet?
  • Martinaa
    Hante skrev 2009-11-03 13:13:04 följande:
    Det är väl bara att fråga den aktuella kyrkan, men det borde väl inte vara några problem (tycker jag då). Självklart vill man ju få fast den redan hos frisören! Man ska kanske fotograferas innan kyrkan också, och då vill man ju ha den på plats!
  • nano86

Mjo, jag kan göra ett försök till en fråga.

Kantorn som ska spela när vi gifter oss (28 nov) blev dels väldigt förvånand när vi sa att vi inte har tänkt ha någon solist, är det så ovanligt? Hon lät nästan stött, som om vi gjorde nåt som var väldigt oartigt och fel?

Sen behöver vi tips på in och utmarch... Vi kan inte komma på vad vi vill ha för nåt.

• Soldemor
    nano86 skrev 2009-11-06 07:31:54 följande:
    Mjo, jag kan göra ett försök till en fråga.Kantorn som ska spela när vi gifter oss (28 nov) blev dels väldigt förvånand när vi sa att vi inte har tänkt ha någon solist, är det så ovanligt? Hon lät nästan stött, som om vi gjorde nåt som var väldigt oartigt och fel?Sen behöver vi tips på in och utmarch... Vi kan inte komma på vad vi vill ha för nåt.
    Birkalåten är ju helt underbar som utgångsmarsch!
Svar på tråden Fråga prästerna 9