• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Kjell Präst
    Lea09 skrev 2009-10-26 15:54:23 följande:
    Hej!Jag har en fråga:Jag undrar om brudparet måste falla på knä under förbönen? Här på BT står det att brudparet oftast faller på knä. För mig som inte brukar besöka kyrkan så ofta, känns det nästan lite falskt att falla på knä.Tacksam för svar.
    Hej!
    Det normala är att brudparet faller på knä om de inte har medicinska skäl att avstå.
  • sofia10
    Aleta skrev 2009-10-26 15:19:42 följande:
    Förbered dig på att det är underbart!
    Ja, det kan jag tänka mig

Hur kändes det?
  • Aleta

Det är förväntan, nervositet och både: "Är det inte dags nu?" "Det är väl en liten stund till kvar?"

För mig så är det det starkaste minnet från den dagen. Vi som står tillsammans, på tröskeln inför något nytt och vi tar det steget samtidigt. Man kramar varandras händer hårt och är jättelycklig.

När man väl går in så blir man alldeles bländad av allas stora leenden. Vilken enorm välvilja man möts av, folk är verkligen glada å ens vägnar!
    Sedan blev jag förstås rörd bara av att se alla som var där bara för vår skull. Det är fantastiskt.

sofia10 skrev 2009-10-26 16:23:04 följande:
    Ja, det kan jag tänka mig Hur kändes det?
  • sofia10
    Aleta skrev 2009-10-26 16:32:15 följande:
    Det är förväntan, nervositet och både: "Är det inte dags nu?" "Det är väl en liten stund till kvar?" För mig så är det det starkaste minnet från den dagen. Vi som står tillsammans, på tröskeln inför något nytt och vi tar det steget samtidigt. Man kramar varandras händer hårt och är jättelycklig.När man väl går in så blir man alldeles bländad av allas stora leenden. Vilken enorm välvilja man möts av, folk är verkligen glada å ens vägnar! Sedan blev jag förstås rörd bara av att se alla som var där bara för vår skull. Det är fantastiskt.
    Ja, sååå underbart! Jag tänker på leendet hoppas inte man kommer se stel ut, nu blir jag nervös bara jag tänker på det och hjärat slår ett dubbelsalg när jag tänker på det
    Hmmm hur skall detta gå!
  • Aleta

I princip alla brudpar ser lite nervösa och stela ut när de går in, det hör till!
    De kompenserar det alltid mer än väl vid utmarschen dessutom, då skiner det om dem!

sofia10 skrev 2009-10-26 16:39:16 följande:
    Ja, sååå underbart! Jag tänker på leendet hoppas inte man kommer se stel ut, nu blir jag nervös bara jag tänker på det och hjärat slår ett dubbelsalg när jag tänker på det Hmmm hur skall detta gå!
  • MKAB

vi ska gifta oss om 3veckor o vi har fortfarande ej fått tag i våran präst eller träffat honom:(

• tågjäntan

Du menar från början till slut va .

Jag har alltid haft svårt för att gråta, så när jag var yngre hoppades att jag skulle gråta i kyrkan när jag gifte mig . När det sedan var dags spelade det itne så stor roll. Det var på väg att komma en tår när jag såg alla gäster som stod där. Då blev jag så rörd.

Frulle skrev 2009-10-26 13:38:35 följande:
    På mig kom störtbölet direkt när musiken började spelas.. Så det var böl på mig från början till start!
  • Frulle

haha Jaa jag menade nog slut!!

tågjäntan skrev 2009-10-26 19:24:45 följande:
    Du menar från början till slut va .Jag har alltid haft svårt för att gråta, så när jag var yngre hoppades att jag skulle gråta i kyrkan när jag gifte mig . När det sedan var dags spelade det itne så stor roll. Det var på väg att komma en tår när jag såg alla gäster som stod där. Då blev jag så rörd.
  • Kjell Präst
    MKAB skrev 2009-10-26 16:45:22 följande:
    vi ska gifta oss om 3veckor o vi har fortfarande ej fått tag i våran präst eller träffat honom:(
    Vissa präster är lite sega... Det är olika hur tidigt/sent vi bokar tid för vigselsamtal, somliga väntar så länge som två veckor före bröllopet. Men ring igen och sök honom!
  • tågjäntan

Har du försökt ringa direkt till prästen? Skulle man inte kunna ringa till expeditionen och fråga hur det brukar gå till i deras församling. De har, tror jag, mer telefontid än prästerna på sina "egna" nummer. Berätta att ni är oroliga och skulle vilja få en tid bokad för vigselsamtal.

MKAB skrev 2009-10-26 16:45:22 följande:
    [/citat]

Kjell Präst skrev 2009-10-26 20:32:35 följande:
    [citat]
    Vissa präster är lite sega... Det är olika hur tidigt/sent vi bokar tid för vigselsamtal, somliga väntar så länge som två veckor före bröllopet. Men ring igen och sök honom!
Svar på tråden Fråga prästerna 9