• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-10-29 15:40:12 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-10-29 14:35:19 följande:
    Ska vi skriva en sådan motion?
    Måste man inte sitta i kyrkomötet då?
  • nano86

Kjell Präst skrev 2009-10-29 16:23:13 följande:

Kan inte församlingen man är med i skicka en motion med sin representat (om man har en sådan)? Är lite "lost" hur det funkar, har bara koll på ungdomsidan i SMU men det borde väl vara möjligt att skicka en sådan även om man själv inte sitter med?
  • Blivande präst

Det är enbart ledamöterna i Kyrkomötet och biskoparna som kan skicka motioner till Kyrkomötet.

Skulle någon av dem skicka en motion om att det ska vara obligatoriskt för brudpar att gå in tillsammans skulle en sådan motion troligtvis avslås med hänvisning till att Kyrkohandboken redan är under översyn.

• 14e november

Hej präster!
    Träffade vår vigselpräst igår, känns jättespännande och så roligt, bara två veckor kvar. Vi sitter nu och skriver vigselprogram. Nu till min fråga; har "Vigselpsalm" (melodi Den blomstertid nu kommer) något eget nummer? Har sett 94 någonstans men är osäker om det stämmer.

Tack på förhand

• Kjell Präst

Menar du "På bröllopsdagen ber vi"? Det är ingen officiell psalm, den finns inte i psalmboken och har alltså inget nummer.

• Wiggy
    Sebastiána skrev 2009-10-29 12:19:13 följande:
    Hon funderar på att gå med och sedan gå ur igen efter att de gift sig. Det känns lite oärligt tycker jag.
    Det är inte bara oärligt, det är bedrägligt och bedrövligt! Skenheligt! Bättre hon gifter sig borgerligt då.
  • Soldemor

Kände du inte en som gör det?
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-10-30 09:17:12 följande:
    Kände du inte en som gör det?
    Jo, det gör jag faktiskt. En arbetskamrat till mig sitter för Centerpartiet. Vet inte hennes inställning till brudöverlämning, dock.
  • Svanboet

Här kommer två frågor för dagen...
    Vilken betydelse har Alla helgons dag?
    Är det en olämplig dag för bröllop?

• Aleta

Lobba!
    Kjell Präst skrev 2009-10-30 09:20:02 följande:

Jo, det gör jag faktiskt. En arbetskamrat till mig sitter för Centerpartiet. Vet inte hennes inställning till brudöverlämning, dock.
Svar på tråden Fråga prästerna 9