• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Blivande präst

Javisst läser man den texten. Det är det första alternativet i Kyrkohandbokens ordning för vigsel och därmed en del av Svenska kyrkans bekännelse (de liturgiska böckerna räknas som bekännelseskrifter).

I och med att den tanken alltså finns i våra liturgiska böcker skulle jag definitivt säga att det är i överensstämmelse med luthersk äktenskapssyn. Dessutom är äktenskapet ju inte enbart en världslig företeelse, utan även en andlig, och kan därmed inte enbart förpassas till det jordiska, även om det inte existerar efter det jordiska livet.

• Duchess

Jag håller inte med om att äktenskapet är en andlig företeelse. Jag tror att det är något jordiskt gott som Gud välsignar.

Hur tänker du runt borgerliga äktenskap?

Blivande präst skrev 2009-10-14 23:01:09 följande:

Javisst läser man den texten. Det är det första alternativet i Kyrkohandbokens ordning för vigsel och därmed en del av Svenska kyrkans bekännelse (de liturgiska böckerna räknas som bekännelseskrifter).I och med att den tanken alltså finns i våra liturgiska böcker skulle jag definitivt säga att det är i överensstämmelse med luthersk äktenskapssyn. Dessutom är äktenskapet ju inte enbart en världslig företeelse, utan även en andlig, och kan därmed inte enbart förpassas till det jordiska, även om det inte existerar efter det jordiska livet.
  • tågjäntan

Jag tror att det är instiftat av Gud. ("Därför ska en man lämna sin far och sin mor och de ska bli ett." 1 Mos. 2:24) Av skäl som Duschess skriver:
    "Gud älskar sin skapelse och vill att vi ska leva med varandra i relationer som är trygga på alla plan - känslomässigt, socialt och juridiskt."
    Men formerna har växlat och är i dag olika mellan länder; I Sverige svarar vi på en fråga och avger löften, i Ghana skriver man på ett papper, i Skottland ger man löften och skriver på ett papper (iaf på det bröllop jag var på). Det finns säkert lika många varianter som det finns länder.
    I de flesta länder tror jag att man har en fest för att visa det stora som hänt, visa upp för världen att nu är det vi. Så bröllopsfesten tror jag inte är instiftad av Gud i den bemärkelsen .

• Wiggy

Hela nätet verkar ligga i stiltje. Det är till och med lugnt på Facebook!

• Frulle

Jag kan försöka klura ut en fråga om du vill?!

• Millanita

Hej,

Vi som många andra har valt att ha en solist som sjunger 2 låtar i kyrkan nästa sommar. Hur brukar det gå till med ljuanläggningar. Brukar kyrkorna ha sådana själva och brukar kantorn kompa?

• Martinaa

Jag har en fråga. Råkade surfa in på aftonbladet igår (förlåt fader då jag har syndat och läst denna skräptidning...) och snubblade över denna artikel:
    www.aftonbladet.se/wendela/article5974746.ab

Någon kommentar på det? Tror ni det blir så som de förutspår där?

• Kjell Präst
    Millanita skrev 2009-10-19 11:59:24 följande:
    Hej,Vi som många andra har valt att ha en solist som sjunger 2 låtar i kyrkan nästa sommar. Hur brukar det gå till med ljuanläggningar. Brukar kyrkorna ha sådana själva och brukar kantorn kompa?
    Om jag ser till de kyrkor där jag är, eller har varit, verksam som präst eller gudstjänstfirare så har de ljudanläggning där för solosången. Detta är i Stockholmstrakten, och jag har fått lära mig här på BT att vissa kyrkor (på landet, antar jag?) inte har ljudanläggning. Så jag kan inte ge något säkert svar, du får fråga i din vigselförsamling.

Jag tror att de flesta kyrkomusiker (de må sedan vara kantorer eller organister) ställer upp och kompar solosång - men såvitt jag förstår är det inte självklart för alla. Återigen blir det därför en fråga till din vigselförsamling, eller allra helst tjänstgörande musiker där.
  • Kjell Präst
    Frulle skrev 2009-10-19 11:33:19 följande:
    Jag kan försöka klura ut en fråga om du vill?!
    Ja, det blir spännande!
Svar på tråden Fråga prästerna 9