• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Soldemor

Hej Kjell!

Vet du ngt om hur det gått på kyrkomötet, ang vigslar och vigselrätt? Hittar inget på svk:s hemsida och jag har en del par som väntar på besked...

• Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-10-12 16:41:50 följande:
    Hej Kjell!Vet du ngt om hur det gått på kyrkomötet, ang vigslar och vigselrätt? Hittar inget på svk:s hemsida och jag har en del par som väntar på besked...
    Andra sessionen börjar ju nästa vecka, så inget är klart - en bekant till mig som sitter i kyrkomötet sa att hon var förvånad över att det var så många ledamöter som var osäkra eller ville släppa vigselrätten. Enligt henne var utgången inte fullt så säker som man tidigare har trott.
  • 14e november

Hej präster
    Jag gifter mig i mitten av november och skulle så gärna vilja ha "dagen är kommen" som en av psalmerna. Men den är väl en julpsalm? Kan man ha den ändå?

tack på föhand

• Kjell Präst

14e november skrev 2009-10-12 20:58:45 följande:

Hej präster Jag gifter mig i mitten av november och skulle så gärna vilja ha "dagen är kommen" som en av psalmerna. Men den är väl en julpsalm? Kan man ha den ändå?tack på föhand
    Ja, det är en julpsalm. Sjungs ofta i julottan bland annat. Kanske kan man ändå med ett nödrop ha den i mitten av november, även om det är i tidigaste laget...
  • Paja

Hej Kjell,

Blir man meddelad om man nu som vi har bokat kyrka till augusti nästa år för vår vigsel om vi även då måste gifta oss borgerligt?

• Kjell Präst
    Paja skrev 2009-10-12 23:24:52 följande:
    Hej Kjell,Blir man meddelad om man nu som vi har bokat kyrka till augusti nästa år för vår vigsel om vi även då måste gifta oss borgerligt?
    Ja, det utgår jag ifrån!
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-10-12 17:35:09 följande:

Andra sessionen börjar ju nästa vecka, så inget är klart - en bekant till mig som sitter i kyrkomötet sa att hon var förvånad över att det var så många ledamöter som var osäkra eller ville släppa vigselrätten. Enligt henne var utgången inte fullt så säker som man tidigare har trott.
    Jaha, då får man väl böjra med lite förböner kanske!

Tack för svaret!
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-10-14 08:27:18 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-10-12 17:35:09 följande:
    Jaha, då får man väl böjra med lite förböner kanske!
    Jag jobbar på det
  • Wiggy

Finns det inte en risk att det blir spiken i kistan för många kyrkor om vigselrätten försvinner? Många människor går bara i kyrkan på bröllop, dop och begranvingar, tyvärr. Och varför vill kyrkan inte fortsätta att ha vigselrätten i så fall? Är inte äktenskapet av Gud instiftat enligt Bibeln och kan av människan inte upplösas?

Vad jag förstått så ökar antalet kyrkvigslar, så vore det inte dumt att avsäga sig den rätten då? Samtidigt så anser åtminstone jag att det känns onödigt att viga sig två gånger. Kostar det något att viga sig borgerligt? Nu är jag redan gift, men jag hade då rakt inte haft råd med två bröllop!

• Kjell Präst
    Wiggy skrev 2009-10-14 12:34:08 följande:
    Finns det inte en risk att det blir spiken i kistan för många kyrkor om vigselrätten försvinner? Många människor går bara i kyrkan på bröllop, dop och begranvingar, tyvärr. Och varför vill kyrkan inte fortsätta att ha vigselrätten i så fall? Är inte äktenskapet av Gud instiftat enligt Bibeln och kan av människan inte upplösas? Vad jag förstått så ökar antalet kyrkvigslar, så vore det inte dumt att avsäga sig den rätten då? Samtidigt så anser åtminstone jag att det känns onödigt att viga sig två gånger. Kostar det något att viga sig borgerligt? Nu är jag redan gift, men jag hade då rakt inte haft råd med två bröllop!
    Nu vill ju jag ha vigselrätten kvar, så jag kan inte argumentera för att den ska släppas. Men ett skäl brukar vara att man tycker att eftersom staten och kyrkan skilts åt för snart tio år sedan så bör kyrkan inte heller utföra juridiska uppdrag åt staten. Uppriktigt sagt är det ju säkerligen också så att många vill släppa vigselrätten för att de då slipper ta ställning i frågan om samkönade äktenskap.

Och jo, jag tror att kyrkan förlorar på slopad vigselrätt eftersom en stor kontaktyta försvinner för kyrkan om människor inte längre kan gifta sig i kyrkan.

Jag vet inte om det kostar något att gifta sig borgerligt, men inte kan kostnaden vara så stor att det blir svårt att få råd med både vigselregistrering och kyrklig välsignelse. Det blir ju inte som två bröllop
Svar på tråden Fråga prästerna 9