• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Frulle

ja det har du rätt i..

passionsblomman skrev 2009-10-07 11:11:26 följande:
    Jag tror att det ska vara sär skrivning.Det verkar mest i tiden.
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-10-07 11:11:26 följande:
    Jag tror att det ska vara sär skrivning.Det verkar mest i tiden.
    Det fungerar också med SMS-språk:
    Hre Gd Fdr
  • passionsblomman

Då är det snart tillbaka på den ursprungliga stavningen...

Kjell Präst skrev 2009-10-07 11:16:41 följande:
    Det fungerar också med SMS-språk:Hre Gd Fdr
  • Frulle

Kanske är dags att uppdatera bibeln med just sms-språk?

Kjell Präst skrev 2009-10-07 11:16:41 följande:

Det fungerar också med SMS-språk:Hre Gd Fdr
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-10-07 11:22:31 följande:
    Då är det snart tillbaka på den ursprungliga stavningen...Kjell Präst skrev 2009-10-07 11:16:41 följande:
    Javisst. Jag säger ju att Gud är en enkel kille. Eller tjej. Eller så.
  • ampi

Hallå, har en fråga som jag gått omkring och grunnat på... Eller snarare ett problem egentligen!

Vi ska gifta oss i en kyrka i en församling där jag känner de flesta eftersom jag bodde där tidigare, gick i kören där osv. Men det är alltså inte min hemförsamling nu. Inga problem så långt, MEN jag vill egentligen inte att prästen där ska viga oss (vilket jag antar att hon verkligen tror eftersom vi ju "känner" henne) utan vi hade egentligen velat att min gamla konfirmationspräst skulle viga oss... :P

Är det ok att göra så? Alltså inte bara det att vi inte gifter oss i vår hemförsamling, vi tar med egen präst också? Usch, känns så hemskt att säga det till prästen i församlingen att vi vill ha en annan präst, det är ju inte för att hon är dålig på nåt sätt! Och när vi dessutom känner henne och hon blev SÅÅÅ glad att vi var och kollade på kyrkan där osv... Hur säger jag det bäst??

• Kjell Präst
    ampi skrev 2009-10-07 16:00:01 följande:
    Hallå, har en fråga som jag gått omkring och grunnat på... Eller snarare ett problem egentligen! Vi ska gifta oss i en kyrka i en församling där jag känner de flesta eftersom jag bodde där tidigare, gick i kören där osv. Men det är alltså inte min hemförsamling nu. Inga problem så långt, MEN jag vill egentligen inte att prästen där ska viga oss (vilket jag antar att hon verkligen tror eftersom vi ju "känner" henne) utan vi hade egentligen velat att min gamla konfirmationspräst skulle viga oss... :P Är det ok att göra så? Alltså inte bara det att vi inte gifter oss i vår hemförsamling, vi tar med egen präst också? Usch, känns så hemskt att säga det till prästen i församlingen att vi vill ha en annan präst, det är ju inte för att hon är dålig på nåt sätt! Och när vi dessutom känner henne och hon blev SÅÅÅ glad att vi var och kollade på kyrkan där osv... Hur säger jag det bäst??
    Det står er absolut fritt att fråga vilken präst ni vill om han/hon vill viga er. Jag tror inte att prästen i vigselförsamlingen tar illa upp, hon har säkert fullt upp ändå. dessutom har du ju ett skäl till att välja en annan präst.
  • JustMeAndMyLove

Oh, en klo 4 kamrat ser jag! Jag är också uppe kl 4 när jag ska till skolan :) Men jag kan väl erkänna att när jag är ledig så sover jag mycket längre än till 7, hehe

Kjell Präst skrev 2009-10-07 08:05:15 följande:

Ja, fy! Be genast tio "Vår Fader" medan du korsar dig intensivt Jag går normalt upp vid 04.00 de dagar jag arbetar. Lediga dagar sover jag ända till omkring 07.00!
Svar på tråden Fråga prästerna 9