• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Soldemor
    Svanboet skrev 2009-10-05 09:26:04 följande:
    Vilken del av präst-yrket är svårast/jobbigast att utföra? Jag har i mitt (tack och lov) inte varit på många begravningar men har jag alltid så svårt att vara oberörd när det finns så många människor runt mig som inte går att trösta. Hur hanterar man det som präst?
    Att tänka att det inte är min sorg, att jag är där för att stödja de som sörjer.
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-10-05 19:50:29 följande:
    Enligt förslaget till nya utbildnigen avgör ens biskop i varje enskilt fall om man behöver SKG eller ej.
    Men det är bra! Själv behövde jag den nog då det begav sig (om den nu hade varit utformad så att jag haft någon som helst nytta av den...), men några av mina studiekamrater som i princip var uppväxta i kyrkan och arbetade extra som kyrkvaktmästare behövde den definitivt inte- men tvingades ändå gå den.
  • Soldemor
    EåN2010 skrev 2009-10-05 13:44:58 följande:
    Hej. Jag har en fråga till nån präst. när ska man ta kontakt med prästen för att diskutera bröllop?
    Jag brukar kontakta paret så fort jag vet att jag skall ha vigseln, bara för att det skall veta att jag vet. Då bestämmer jag också en tid längre fram för vårt första samtal.
  • Soldemor
    EåN2010 skrev 2009-10-05 13:44:58 följande:
    Hej. Jag har en fråga till nån präst. när ska man ta kontakt med prästen för att diskutera bröllop?
    Jag brukar kontakta paret så fort jag vet att jag skall ha vigseln, bara för att det skall veta att jag vet. Då bestämmer jag också en tid längre fram för vårt första samtal.
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-10-05 19:52:47 följande:

Men det är bra! Själv behövde jag den nog då det begav sig (om den nu hade varit utformad så att jag haft någon som helst nytta av den...), men några av mina studiekamrater som i princip var uppväxta i kyrkan och arbetade extra som kyrkvaktmästare behövde den definitivt inte- men tvingades ändå gå den.
    Mm, det är verkligen jättebra!
  • shakynose
    Stefan09 skrev 2009-10-05 14:27:43 följande:
    Vad baserar du det på rent teologiskt för jag har aldrig träffat en så liberal präst innan? Det skulle vara intressant att höra men jag vill ha fakta på så kontroversiella uttalande. Tror du på jungfrufödseln?Kjell Präst skrev 2009-10-05 13:58:31 följande:
    Kan inte du ställa dessa frågor i tråden för allmäna religionsdiskussioner alt. starat en tråd för teologiska diskussioner? Det är en intressant fråga men det känns samtidigt trist att du inte respekterar TS önskemål om att hålla frågorna i tråden kring sådant som handlar om bröllop i kyrkan (det har påpekats så många ggr nu att du knappast kan ha missat det) och även om det kliar i fingrarna på dig när du ser ett uttalande om Gud som du inte förstår så tycker jag ändå att du kan ställa dina frågor i rätt forum för att undvika att skapa mer irritation än du redan lyckats med.
  • EåN2010

Tack så jätte mycket för era svar!!!

• JustMeAndMyLove

Lite OT kanske men hur är det med borgerligt bröllop? Är den ceremonin också allmän som en kyrklig vigsel? Alltså att vem som helst få komma?
    Mest av nyfikenhet jag undrar bara :)

• Jeez

Det beror på VAR man är. Om man är på allmän/offentlig plats så har man inte rätt, med mindre än att man har polistillstånd, att avhysa folk. Men om man är någonstans som inte är offentlig plats så är det ju ingen som har rätt att komma in. Dessutom finns det ju ibland begränsningar på antal personer som får vistas i vissa lokaler -då styr ju det om inte något annat... En kyrklig vigsel i ett privatägt kapell är inte med nödvändighet en offentlig gudstjänst. Och en borgerlig vigsel i Kungsträdgården är offentlig. För att ge exempel.

JustMeAndMyLove skrev 2009-10-06 21:12:52 följande:
    Lite OT kanske men hur är det med borgerligt bröllop? Är den ceremonin också allmän som en kyrklig vigsel? Alltså att vem som helst få komma?Mest av nyfikenhet jag undrar bara :)
  • JustMeAndMyLove

Aha, det har alltså mer med lokal eller område än om ceremonin, bra att veta :)

Jeez skrev 2009-10-06 21:25:32 följande:
    Det beror på VAR man är. Om man är på allmän/offentlig plats så har man inte rätt, med mindre än att man har polistillstånd, att avhysa folk. Men om man är någonstans som inte är offentlig plats så är det ju ingen som har rätt att komma in. Dessutom finns det ju ibland begränsningar på antal personer som får vistas i vissa lokaler -då styr ju det om inte något annat... En kyrklig vigsel i ett privatägt kapell är inte med nödvändighet en offentlig gudstjänst. Och en borgerlig vigsel i Kungsträdgården är offentlig. För att ge exempel.
Svar på tråden Fråga prästerna 9