• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • BladEkström

Åh vad bra, då ska vi kolla upp skatteverket och ringa prästen då.Haha citatet var bara lite skumt men jag fattade!

• Jeez

Härligt med snabb mässa på lunchen!

I korthet är riktlinjerna från fackförbundet som många präster är anslutna till att man måste kunna ta betalt för del av jobbet men samtidigt kan man inte ta betalt för den kyrkliga handlingen eftersom den är Kyrkans och inte prästens egna.

Det betyder i klarspråk att man, om man blir anlitad som uppdragstagare av enskild familj (för dop, vigsel eller begravning) kan ta betalt för förberedelsearbetet, som ju en vigsel för många av oss är ca 3-4 timmar.

Det står också hur man kan räkna ut en skälig timpenning baserad på sin vanliga lön och om man betalar egenavgifter på det själv eller inte (om hur man som privat betalar folk vitt står på hskatteverkets hemsida) osv.

• Kjell Präst
    Jeez skrev 2009-10-08 12:57:50 följande:
    Härligt med snabb mässa på lunchen!I korthet är riktlinjerna från fackförbundet som många präster är anslutna till att man måste kunna ta betalt för del av jobbet men samtidigt kan man inte ta betalt för den kyrkliga handlingen eftersom den är Kyrkans och inte prästens egna.Det betyder i klarspråk att man, om man blir anlitad som uppdragstagare av enskild familj (för dop, vigsel eller begravning) kan ta betalt för förberedelsearbetet, som ju en vigsel för många av oss är ca 3-4 timmar.Det står också hur man kan räkna ut en skälig timpenning baserad på sin vanliga lön och om man betalar egenavgifter på det själv eller inte (om hur man som privat betalar folk vitt står på hskatteverkets hemsida) osv.
    Intressant, det kände jag inte till trots att jag är medlem i KyrkA. Har alltid trott att det enda man får ta betalt för är resorna. Det här innebär ju då i princip att en präst formellt inte får ta betalt för själva vigseln men ändå gör det i och med att han/hon får betalt för förberedelsearbetet? För själva vigselakten är ju definitivt inte det som tar längst tid när man åtar sig en vigsel.
    Men, som sagt: Svarta pengar får det aldrig vara fråga om! Där hade jag rätt i alla fall
  • Jeez

Jga hittade det som sagt bara häromdagen på deras hemsida... vad församlingsförbundet säger är möjligtvis något annat, det vet jag inte.

Och jags är den förste att säga att kyrkan behöver hitta en mer hållbar lösning!

Kjell Präst skrev 2009-10-08 13:06:57 följande:

Intressant, det kände jag inte till trots att jag är medlem i KyrkA. Har alltid trott att det enda man får ta betalt för är resorna. Det här innebär ju då i princip att en präst formellt inte får ta betalt för själva vigseln men ändå gör det i och med att han/hon får betalt för förberedelsearbetet? För själva vigselakten är ju definitivt inte det som tar längst tid när man åtar sig en vigsel. Men, som sagt: Svarta pengar får det aldrig vara fråga om! Där hade jag rätt i alla fall
  • trendig

hej kjell!

det här med att gå in i kyrkan med sin pappa ist för sin blivade man... är det vanligt nu för tiden eller?
    min blivande är lite inne på detta för att han anser det vara mer känslosamt att se mig komma in och han står där framme... och för att han inte vill se mig innan vigseln...
    jag i min tur är lite tveksam till att gå genom kyrkan med min pappa, alltså det är ju inte honom jag ska gifta mig med vilket det nästan känns som när man går in med honom... eller nåt sånt..
    finns det ngt annat bra sätt för min blivande som han kan göra för att inte "se" mig innan?
    skumt detta blev men hoppas du förstår! :)
    tack så mkt på förhand!

• sms å fotboll

Han kanske kan stå vid altaret när ingångsmusiken börjar och så kan du gå in själv?!?

trendig skrev 2009-10-08 23:02:32 följande:
    finns det ngt annat bra sätt för min blivande som han kan göra för att inte "se" mig innan?
  • Aleta

Här är den senaste brudöverlämningstråden.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-67/m3559562.html

Annars så är det en gammal tradition att han överlämnar brudbuketten till dig utanför kyrkportarna. Du ska då inte ha sett buketten innan. Ni kan med andra ord ses där och sedan gå in tillsammans.

hej kjell!det här med att gå in i kyrkan med sin pappa ist för sin blivade man... är det vanligt nu för tiden eller? min blivande är lite inne på detta för att han anser det vara mer känslosamt att se mig komma in och han står där framme... och för att han inte vill se mig innan vigseln...jag i min tur är lite tveksam till att gå genom kyrkan med min pappa, alltså det är ju inte honom jag ska gifta mig med vilket det nästan känns som när man går in med honom... eller nåt sånt.. finns det ngt annat bra sätt för min blivande som han kan göra för att inte "se" mig innan? skumt detta blev men hoppas du förstår! :)tack så mkt på förhand!
  • Kjell Präst
    hej kjell!det här med att gå in i kyrkan med sin pappa ist för sin blivade man... är det vanligt nu för tiden eller? min blivande är lite inne på detta för att han anser det vara mer känslosamt att se mig komma in och han står där framme... och för att han inte vill se mig innan vigseln...jag i min tur är lite tveksam till att gå genom kyrkan med min pappa, alltså det är ju inte honom jag ska gifta mig med vilket det nästan känns som när man går in med honom... eller nåt sånt.. finns det ngt annat bra sätt för min blivande som han kan göra för att inte "se" mig innan? skumt detta blev men hoppas du förstår! :)tack så mkt på förhand!
    Som Aleta skriver, ni kan ju ses utanför kyrkportarna eller innanför dem, så har han inte sett dig innan. Som du förstår håller jag på dig i det här fallet, jag tycker brudparet ska gå in tillsammans.
  • tågjäntan

*tittar in och vinkar*
    efter att ha varit borta i sex dagar.

• Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-10-07 11:16:41 följande:

Det fungerar också med SMS-språk:Hre Gd Fdr
    He he, den skall jag presentera för mina konfirmander, ligger helt rätt i tiden!
Svar på tråden Fråga prästerna 9