• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Duchess

Jag kan ge ett lite annorlunda svar på din fundering, eftersom jag tillhör de som anser att kyrkan ska avsäga sig vigselrätten.

Det står ingenstans i Bibeln att äktenskapet är instiftat av Gud. Jag tror inte heller att så är fallet. Gud älskar sin skapelse och vill att vi ska leva med varandra i relationer som är trygga på alla plan - känslomässigt, socialt och juridiskt. Utifrån den aspekten är äktenskapet överlägset, och därför tror jag att Gud gläds när människor vill ingå äktenskap.

Om människor bara går till kyrkan på bröllop, dop och begravningar så har kyrkan problem. De problemen löser man inte genom att hålla fast vid vigselrätten, utan genom att sätta sig ned och fundera över vad man behöver ändra i sina uttrycksformer.

För övrigt behöver man inte alls viga sig två gånger om kyrkan avsäger sig vigselrätten. Man kan redan nu bara viga sig en gång. Däremot blir det en "extra" välsignelseakt i kyrkan för de som vill ha Guds välsignelse på ett konkret sätt över sin relation. Dubbla bröllop behöver man inte heller ha

Wiggy skrev 2009-10-14 12:34:08 följande:
    Finns det inte en risk att det blir spiken i kistan för många kyrkor om vigselrätten försvinner? Många människor går bara i kyrkan på bröllop, dop och begranvingar, tyvärr. Och varför vill kyrkan inte fortsätta att ha vigselrätten i så fall? Är inte äktenskapet av Gud instiftat enligt Bibeln och kan av människan inte upplösas? Vad jag förstått så ökar antalet kyrkvigslar, så vore det inte dumt att avsäga sig den rätten då? Samtidigt så anser åtminstone jag att det känns onödigt att viga sig två gånger. Kostar det något att viga sig borgerligt? Nu är jag redan gift, men jag hade då rakt inte haft råd med två bröllop!
  • Wiggy

Att inte ta ställning är ju ett slags ställningstagande det med. Folk som håller tyst håller med, heter det ju.

• Kjell Präst

Missade att svara på en av frågorna, och håller där med Duchess: Jag tror egentligen inte heller att äktenskapet som sådant är instiftat av Gud, däremot är de mänskliga relationerna det.

• Wiggy

Varför sägs det då under vigseln att äktenskapet är av gud instiftat och kan av människor ej upplösas?

• Duchess

Det sägs inte att äktenskapet är instiftat av Gud, däremot att det är en Guds gåva. Det sägs inte heller att det inte kan upplösas av människor.

www.svenskakyrkan.se/default.aspx&ptid=0

Wiggy skrev 2009-10-14 14:18:34 följande:
    Varför sägs det då under vigseln att äktenskapet är av gud instiftat och kan av människor ej upplösas?
  • Kjell Präst
    Wiggy skrev 2009-10-14 14:15:33 följande:
    Att inte ta ställning är ju ett slags ställningstagande det med. Folk som håller tyst håller med, heter det ju.
    Fast just i det här fallet är det ju annorlunda - om kyrkan inte har vigselrätt så får INGEN gifta sig i kyrkan. Varken hetero-eller homosexuella. Man behöver alltså inte ta ställning till om man ska tillåta samkönade vigslar eller ej.
  • Wiggy
    Duchess skrev 2009-10-14 14:25:40 följande:
    Det sägs inte att äktenskapet är instiftat av Gud, däremot att det är en Guds gåva. Det sägs inte heller att det inte kan upplösas av människor. www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Så sade vår präst i alla fall och det har sagts på samtliga bröllop jag varit på i Svenska kyrkans regi.
  • Duchess

Hmm.. det finns väl kanske ingenting som förbjuder prästen att säga det, men det står inte i vigselordningen. Jag tror inte heller att det står något i bekännelseskrifterna att äktenskapet skulle vara instiftat av Gud, men där är jag ute på svag is. Någon annan kanske vet bättre.

Låter lite konstigt att det skulle sägas på många bröllop.....

Wiggy skrev 2009-10-14 14:39:08 följande:
    Så sade vår präst i alla fall och det har sagts på samtliga bröllop jag varit på i Svenska kyrkans regi.
  • Wiggy

"Vad Gud har fogat samman får människan alltså inte skilja åt."
    (Matt 19:4--6)

• Svanboet

Jag har ockås hört det där på bröllop men med dagens influenser av film vågar jag inte lova att det är "på riktigt" jag har hört det.

Wiggy skrev 2009-10-14 14:18:34 följande:
Svar på tråden Fråga prästerna 9