• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Sofija

Betalar man för att gifta sig? Typ avgift till kyrkan eller präst?

• Innie
    Sofija skrev 2009-10-07 21:21:34 följande:
    Betalar man för att gifta sig? Typ avgift till kyrkan eller präst?
    Inte om man är medlem i Svenska Kyrkan Om man gifter sej på väldigt knepiga tider kan man få betala ex. vis vaktmästare och/eller musiker, men det tror jag är lite upp till var församling att besluta. Men så länge du nöjer dej med de tider kyrkan tillhandahåller och så länge du/ni är medlemmar (minns inte om det räcker med en eller om ni båda behöver vara med) så är vigseln gratis.
  • Kjell Präst
    Innie skrev 2009-10-07 21:52:06 följande:
    Inte om man är medlem i Svenska Kyrkan Om man gifter sej på väldigt knepiga tider kan man få betala ex. vis vaktmästare och/eller musiker, men det tror jag är lite upp till var församling att besluta. Men så länge du nöjer dej med de tider kyrkan tillhandahåller och så länge du/ni är medlemmar (minns inte om det räcker med en eller om ni båda behöver vara med) så är vigseln gratis.
    Det räcker att en i brudparet är medlem i SvK
  • Frulle

Men när går du och lägger dig kjell? Kl 17,00 om du ska vara pigg kl 4!

• Kjell Präst
    Frulle skrev 2009-10-08 08:01:29 följande:
    Men när går du och lägger dig kjell? Kl 17,00 om du ska vara pigg kl 4!
    Nä, jag brukar äta middag vid 17.00. Så är det lagom att lägga sig efter desserten...
  • BladEkström

Hejsan Kjell.
    jag pratade nyss med församlingsassistenten i kyrkan som vi ska vigas i. När jag sa att vi ville ha en annan präst lät hon nästan irriterad och sa att de var tvungen att "godkänna" prästen vi väljer. Hon sa också att han bara kunde göra det av sin goda vilja eftersom han inte skulle få någon ersättning för det. Med godkänna måste det ju vara att se så att han är prästvigd och så det kan väl inte vara något annat?

kan de neka en präst som är prästvigd? prästen vi tänkte fråga jobbar i EFS och inte i svenska kyrkan. Det där med att de inte får någon ersättning, brukar det vara så? bör vi ge honom någon ersättning typ svart då istället? Det är en djungel!

tack!

• Kjell Präst
    BladEkström skrev 2009-10-08 10:01:16 följande:
    Hejsan Kjell. jag pratade nyss med församlingsassistenten i kyrkan som vi ska vigas i. När jag sa att vi ville ha en annan präst lät hon nästan irriterad och sa att de var tvungen att "godkänna" prästen vi väljer. Hon sa också att han bara kunde göra det av sin goda vilja eftersom han inte skulle få någon ersättning för det. Med godkänna måste det ju vara att se så att han är prästvigd och så det kan väl inte vara något annat?kan de neka en präst som är prästvigd? prästen vi tänkte fråga jobbar i EFS och inte i svenska kyrkan. Det där med att de inte får någon ersättning, brukar det vara så? bör vi ge honom någon ersättning typ svart då istället? Det är en djungel!tack!
    Ja, det är en djungel! Något borde göras, förslag har kommit då och då om jag inte är felunderrättad, men det har egentligen inte hänt så mycket.

Jag förstår inte vad de menar med "godkänna". Innan jag fick anställning där jag jobbar nu, var jag här och döpte ett barn till en av mina gamla arbetskamrater. Jag har också förrättat såväl vigslar som begravningar på andra ställen än i min tjänstgöringsförsamling. Ingen gång har det ifrågasatts, ingen har (såvitt jag vet) kontrollerat mig. Det hör till god ton att man som präst kontaktar den församling där man ska ha ett dop, en vigsel eller en begravning och berätta att man kommer, men mer än så är det inte. Men det är möjligt att vissa församlingar är hårdare med "kontrollen".

Att er präst tjänstgör inom EFS ska inte vara några problem eftersom EFS (Evangeliska Fosterlandsstiftelsen) är en rörelse inom Svenska kyrkan. Er präst är alltså svenskkyrklig.

Däremot är det sant att prästen ni tänker fråga förmodligen får göra det "av sin goda vilja", eftersom han/hon antagligen inte kan göra det i tjänsten. Som präst kan man ibland bli tillfrågad om att ta dop, begravningar och vigslar på andra ställen än i sin tjänstgöringsförsamling, och då har man som regel två alternativ att välja på: 1) Tacka nej 2)Tacka ja och i så fall göra det på sin fritid, utan ersättning. Undantag frånd etta finns säkert men som regel är det så det fungerar.
    Men eftersom prästen själv har ett fritt val, att tacka ja eller tacka nej, så ska ni inte ge prästen svarta pengar. Är det fråga om en lång resa för prästen kan man möjligen erbjuda sig att betala hans/hennes resekostnader, men ingen ersättning utöver det
  • Kjell Präst

Värsta skumma citatet, som min tonåring skulle säga. Men det framgår nog vilket som var fråga och vilket som var svar.

• Innie
    Hejsan Kjell. jag pratade nyss med församlingsassistenten i kyrkan som vi ska vigas i. När jag sa att vi ville ha en annan präst lät hon nästan irriterad och sa att de var tvungen att "godkänna" prästen vi väljer. Hon sa också att han bara kunde göra det av sin goda vilja eftersom han inte skulle få någon ersättning för det. Med godkänna måste det ju vara att se så att han är prästvigd och så det kan väl inte vara något annat? kan de neka en präst som är prästvigd? prästen vi tänkte fråga jobbar i EFS och inte i svenska kyrkan. Det där med att de inte får någon ersättning, brukar det vara så? bör vi ge honom någon ersättning typ svart då istället? Det är en djungel!tack!
    Vi kommer att ha en av våra vänner som vigselpräst - hon är präst i SvK men inte i samma stift som vi kommer att vigas. Församligen där vi vigs kommer göra en "koll" på henne, helt enkelt för att dubbelchecka att hon verkligen är präst ... I övrigt var det inga som helst problem för vår del.
  • Jeez

Om man är präst i Svenska kyrkan så går det, men det är deras ansvar att kolla att man verkligen är det. Och om det är pastor i annat samfund så kan man få tillstånd av resp kyrkoherde.

Vad gäller ersättning så har församlingarna ingen skyldighet att stå för fiolerna när man väljer på ditt/ert sätt, så fråga prästen om han/hon vill ha betalt för förberedelsearbetet (för själva vigseln får man inte ta betalt). Och naturligtvis ska det inte ske svart utan helt vitt! Regler finns på skatteverket hur man gör!

Och Kjell: på KyrkA (om du är medlem) finns råd om hur man ska hantera just pengarna, hittade den igår! Ska ha mässa nu men kan återkomma om vad som står.

Hejsan Kjell. jag pratade nyss med församlingsassistenten i kyrkan som vi ska vigas i. När jag sa att vi ville ha en annan präst lät hon nästan irriterad och sa att de var tvungen att "godkänna" prästen vi väljer. Hon sa också att han bara kunde göra det av sin goda vilja eftersom han inte skulle få någon ersättning för det. Med godkänna måste det ju vara att se så att han är prästvigd och så det kan väl inte vara något annat?kan de neka en präst som är prästvigd? prästen vi tänkte fråga jobbar i EFS och inte i svenska kyrkan. Det där med att de inte får någon ersättning, brukar det vara så? bör vi ge honom någon ersättning typ svart då istället? Det är en djungel!tack!
Svar på tråden Fråga prästerna 9