BladEkström skrev 2009-10-08 10:01:16 följande:
Hejsan Kjell. jag pratade nyss med församlingsassistenten i kyrkan som vi ska vigas i. När jag sa att vi ville ha en annan präst lät hon nästan irriterad och sa att de var tvungen att "godkänna" prästen vi väljer. Hon sa också att han bara kunde göra det av sin goda vilja eftersom han inte skulle få någon ersättning för det. Med godkänna måste det ju vara att se så att han är prästvigd och så det kan väl inte vara något annat?kan de neka en präst som är prästvigd? prästen vi tänkte fråga jobbar i EFS och inte i svenska kyrkan. Det där med att de inte får någon ersättning, brukar det vara så? bör vi ge honom någon ersättning typ svart då istället? Det är en djungel!tack!
Ja, det är en djungel! Något borde göras, förslag har kommit då och då om jag inte är felunderrättad, men det har egentligen inte hänt så mycket.
Jag förstår inte vad de menar med "godkänna". Innan jag fick anställning där jag jobbar nu, var jag här och döpte ett barn till en av mina gamla arbetskamrater. Jag har också förrättat såväl vigslar som begravningar på andra ställen än i min tjänstgöringsförsamling. Ingen gång har det ifrågasatts, ingen har (såvitt jag vet) kontrollerat mig. Det hör till god ton att man som präst kontaktar den församling där man ska ha ett dop, en vigsel eller en begravning och berätta att man kommer, men mer än så är det inte. Men det är möjligt att vissa församlingar är hårdare med "kontrollen".
Att er präst tjänstgör inom EFS ska inte vara några problem eftersom EFS (Evangeliska Fosterlandsstiftelsen) är en rörelse inom Svenska kyrkan. Er präst är alltså svenskkyrklig.
Däremot är det sant att prästen ni tänker fråga förmodligen får göra det "av sin goda vilja", eftersom han/hon antagligen inte kan göra det i tjänsten. Som präst kan man ibland bli tillfrågad om att ta dop, begravningar och vigslar på andra ställen än i sin tjänstgöringsförsamling, och då har man som regel två alternativ att välja på: 1) Tacka nej 2)Tacka ja och i så fall göra det på sin fritid, utan ersättning. Undantag frånd etta finns säkert men som regel är det så det fungerar.
Men eftersom prästen själv har ett fritt val, att tacka ja eller tacka nej, så ska ni inte ge prästen svarta pengar. Är det fråga om en lång resa för prästen kan man möjligen erbjuda sig att betala hans/hennes resekostnader, men ingen ersättning utöver det