• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • sofia10
    Svanboet skrev 2009-10-05 10:20:15 följande:
    Även om jag inte är präst så...Det är en svår du... hur reagerar den som är på väg att gå bort? Vill h*n omge sig med släkten och vänner och hur gör resten av släkten?
    Ja, han vill ha alla där så mycket som bara möjligt och han pratar om att han tid snart är slut!
    Han är inte rädd för att dö, men han tycker inte om att lämna sin familj!
  • Bobou

Var det inte just det som hände då Jesus korsfästes? Förhänget brast, och därmed barriären som förut fanns mellan det heliga och det mänskliga? Och efter detta finns heligheten överallt, inte bara i förbundsarken...

tågjäntan skrev 2009-10-03 14:10:09 följande:
    Jag håller med Burre präst. På gamla testamentet var templet verkligen "GUDS HUS", heligt, Han sa sig bo där. Men i dag så bor han i allas hjärtan som tror på Honom och är lika närvarande i en liten samling i hemmet, en stor samling i en gympahall som i en kyrka, när kristna samlas för att ha gudstjänst tillsammans. Kyrkan är en plats där kristna kan samlas för gudstjänst, bön och tillbedjan och byggnaden i sig är inte helig. Möjligen helgad, dvs avskild för Gud.Frikyrkorna har inte heller ritualerna för att helga och "avsakralisera" (eller vad det heter). Utan det är mer enkla byggnader, jämfört med många Svenska kyrkan kyrkor. Och många kapell säljs i dag för att det inte är tillräckligt många som samlas där.
  • Svanboet

Nu känner jag ju inte dig eller personen i fråga som är på väg bort men jag hade i så fall inte varit orolig för att visa mina tårar och den sorg du/någon annan känner för att mista den personen.

sofia10 skrev 2009-10-05 10:32:25 följande:
    Ja, han vill ha alla där så mycket som bara möjligt och han pratar om att han tid snart är slut!Han är inte rädd för att dö, men han tycker inte om att lämna sin familj!
  • Duchess

Det beror ju också på om pastorn har vigselrätt...

emspems skrev 2009-10-05 09:51:14 följande:
    Jag undrar om vår vän som är pastor (inte verksam längre) få viga oss i en kyrka av vårt önskemål? Vi tänkte kolla upp detta innan vi frågar honom.
  • Kjell Präst
    Duchess skrev 2009-10-05 10:50:57 följande:
    Det beror ju också på om pastorn har vigselrätt...
    Absolut, det förutsatte jag
  • Kjell Präst
    Svanboet skrev 2009-10-05 09:59:11 följande:
    Den konfa-präst jag hade tyckte däremot att man var tvunget att tro på ALLT i bibeln, inte ordagrant kanske men iaf ALLT, innan man blev kristen.
    Jag delar inte den uppfattningen. För att uttrycka det milt.
  • Kjell Präst
    sofia10 skrev 2009-10-05 10:14:59 följande:
    Till er präster!Hur skall man vara mot någon nära anhöring som är på väg att gå bort?Skall man visa sina tårar eller skall man gråta i smyg?
    När jag satt vid min pappas dödsbädd försökte jag nog hålla humöret uppe och tala om vädret, typ. Efteråt tyckte jag att det hade varit bättre om vi hade varit öppna och talat om det faktum att han snart skulle dö. Som det nu blev fick vi egentligen ingenting av värde sagt. Han var i och för sig inte heller en man som inbjöd till de typen av förtroliga samtal.
  • Innie
    Svanboet skrev 2009-10-05 08:40:40 följande:
    Jag slänger in en fråga till prästerna...Hur lång tid tar det att utbilda sig till präst inom Svenska kyrkan? Får man viga brudpar under utbildnigstiden - dvs innan man prästvigs?
    Min sambo läser till präst och precis som Kjell svarat så är utbildningen under förändring. Som det ser ut nu kommer han att läsa i fem år plus ett avslutande halvår på "Pastis", där man som Kjell skriver lär sej själva hantverket. I den här nya formen har de dock lite sådant integrerat redan under de fem första åren på liknande vis som på Johannelund (men dock inte så utpräglat). Dessutom ska de läsa ett halvår på folkhögskola, en slags grundkurs i svenska kyrkan. Egentligen är den bortplockad och det tycks vara upp till stiften att besluta om det men min fästman måste läsa det.
    Summa summarum: Hans prästutbildning kommer att bli 6 år lång! Han och hans kursare kommer bli de mest välutbildade präster SvK sett på länge - hoppas bara de kommer betala dem därefter också ... :S

(Dessutom ändrar sej kursplanerna hela tiden eftersom den nya ordning ännu inte är satt. Förra veckan fick han nya direktiv. Alla mina tidigare planer på att läsa till präst har tvärdött eller iaf lagts på is fram till SvK, universiteten och VHS har kommit fram till en hållbar lösning. Som de håller på nu är det fullkomligt ohållbart)
  • Martinaa

Kjell: Håller du hellre i begravningar än dop och bröllop?? How come??

• Kjell Präst
    Innie skrev 2009-10-05 12:13:17 följande:
    Summa summarum: Hans prästutbildning kommer att bli 6 år lång! Han och hans kursare kommer bli de mest välutbildade präster SvK sett på länge - hoppas bara de kommer betala dem därefter också ...
    Min utbildning blev 5 år eftersom jag kunde läsa Svenska kyrkans grundkurs på halvfart, dvs kombinera med teologistudier. Hade jag läst på helfart hade ytterligare ett halvår tillkommit.
Svar på tråden Fråga prästerna 9