• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • LindaJoh

syftar alltså till musik att ha vid en vigsel, var inne och lyssnade på kyrkomusik.se,länken som kjell präst tipsade om..

LindaJoh skrev 2009-09-30 22:52:17 följande:
    chapel of love är ju klockren...*s*
  • Alvs

JAg har en liten undran, vi ska gifta oss i fästningskyrkan på Nya Älvsborgs fästning. Enligt guiden i somras är den avkanoniserad. En kompis lillasyster gifte sig där för ett par år sen, och de hade en präst som VF. Det jag undrar över är, om nu SvK avsäger sig vigselrätten, kan vi då ha en borgerlig VF där, eller är det så att vi behöver gå till rådhuset först och ha kyrklig välsignelse efteråt?

• Stefan09

Det är ju svårt att vara ödmjuk när ingen annan är det heller! Något att fundera på!

• Kjell Präst
    Alvs skrev 2009-10-01 11:35:45 följande:
    JAg har en liten undran, vi ska gifta oss i fästningskyrkan på Nya Älvsborgs fästning. Enligt guiden i somras är den avkanoniserad. En kompis lillasyster gifte sig där för ett par år sen, och de hade en präst som VF. Det jag undrar över är, om nu SvK avsäger sig vigselrätten, kan vi då ha en borgerlig VF där, eller är det så att vi behöver gå till rådhuset först och ha kyrklig välsignelse efteråt?
    Det är ju inte möjligt att ha en borgerlig vigsel i en kyrka, men om en kyrka däremot är avsakraliserad så ska det gå bra. Så mitt svar är att jag tror att det går bra att vigas borgerligt i denna fästningskyrka (känner inte alls till den själv)om den nu är avsakraliserad.
  • Alvs

TAck så mycket Kjell, jag ska kolla upp det mer noggrant om det blir så.

• Stefan09

Varför väljer man att avsakrilisera en kyrka eller en annan församlingslokal?

• Blivande präst

För att församlingen inte längre har bruk för den.
    Är den avsakraliserad så kan den säljas, rivas eller användas för andra ändamål.

• Frulle

De flesta här inne är ödmjuka och behandlar andra med respekt. Jag har inte sett många upprörda här förns du dök upp faktiskt.
    Ja ok om vi nu bortser från brudöverlämningstrådarna så klart!

OT. Sorry.

Stefan09 skrev 2009-10-01 11:40:11 följande:
    Det är ju svårt att vara ödmjuk när ingen annan är det heller! Något att fundera på!
  • Wiggy

Kan man bara sparka ut Gud ur sitt hus så där? Blir han inte arg då? Har han möjlighet att motsätta sig beslutet?

Och var hittar man kyrkor till försäljning? Har inte sett några på Hemnet, direkt. Vore rätt coolt att bo i en kyrka. "Förra hyresgästen var Gud, typ" Skämt åsido:

Om det är gamla gravstenar och annat i golven, tas dessa med eller ingår de i köpet?

• Stefan09

Blivande präst: Är det verkligen ett värdigt öde för en helgad plats? Ska man riva allt så fort platserna inte används?

Frulle: Det får du stå för bara så du vet så kan jag inte hålla med dig om det. Här finns lite för aktiva medlemmar och så är det på alla forum tyvärr. Vissa verkar leva på internet och tar därför illa upp väldigt snabbt.

Svar på tråden Fråga prästerna 9