• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Soldemor
    sofia10 skrev 2009-09-28 11:26:37 följande:
    Hej Präster!Vileen in och utgångsmusic tycker ni är allra "maffigast"om man vill ha dom mest tradionella?Finns fär någonstans man kan lyssna på dem på internet?
    Birkalåten! Googla så hittar du ställen att lyssna på den. Den är riktigt maffig, växer hela tiden!
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-09-28 12:30:39 följande:

Nä, man behöver inte vara medlem. Jag är inte medlem men kan lyssna. Hittade du rätt? Du klickar på "Musik vid vigsel" så kommer en lång lista på stycken. Man kan då välja att lyssna eller köpa musiken. Klickar man på lyssna så kommer det upp en musikspelare som man får trycka igång. Men den kanske krånglar med vissa datorer.Något förslag på solosånger har jag egentligen inte, det är nog inte lika vanligt med solosånger som man kanske tror. Själv har jag bara haft ett fåtal vigslar där solosånger ingått. Jag vet att "Aldrig ska jag sluta älska dig" med text av Jonas Gardell och "Av längtan till dig" med text av Åsa Jinder är ganska populära. Åsa Jinders visa är jag lite frågande till i vigselsammanhang. Det är en väldigt vacker text till en väldigt vacker melodi - men vill man verkligen att någon ska stå i kyrkan och sjunga om hur många förhållanden man har bakom sig när man gifter sig? Men det är mest en anmärkning i marginalen, tycker mycket om Åsa Jinders musik och texter.
    Gillar man Åsa Jinder så är där exempelvis "Villa Vilja", blir extra härlig på nyckelharpa!
  • Stefan09

Vad ska ni använda för instrument?

• tågjäntan

Är du säker på att det inte är själva datorn som är problemet . vi har en gammal dator, plus att vi tyvärr slängde högtalarna för en tid sedan - ska köpa en ny snart, så vi har problem med det.

sofia10 skrev 2009-09-28 12:01:15 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-09-28 11:31:33 följande:
    Hmmm, kunde inte lyssna där, måste man vara medlem?Har du några förslag på bra låtar i kyrkan som solo sånger, som du tycker är något extra i kyrkan?
  • tågjäntan

Åh, nu såg jag att det hade ordnat sig - så går det när man har bråttom .

• tågjäntan

Stefan
    Vi hade piano till ingångsmusik (Chicagos Your'e the Inspiration). Till utgångsmusik hade vi orgel (Mendehlsson).
    Vi hade en duett och två solon och då kompades de av piano.

• Stefan09

Var det live eller inspelat, pianot?

• Wiggy

Är birkalåten traditionell?

Soldemor skrev 2009-09-28 12:49:08 följande:
    Birkalåten! Googla så hittar du ställen att lyssna på den. Den är riktigt maffig, växer hela tiden!
  • Soldemor
    Wiggy skrev 2009-09-29 09:14:28 följande:
    Är birkalåten traditionell?
    Tror den är rätt ny, men väldigt populär!
  • CeKe

Hej!
    Jag har en bror och en kompis som är bra på att sjunga och spela gitarr och vi funderar på att ha solosånger både som in och utmars, accompanierat med piano. Är det kutym att man har orgel in och ut, eller är det upp till brudparet att välja om man istället vill ha solosånger, bara det är en bra text och innebörd som kan passa i kyrkan?

Svar på tråden Fråga prästerna 9