• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Stefan09

Ja det finns en vigsel ordning snuttfia och man kan ersätta psalmerna med solon.

• snuttfia

Stefan, läs frågan innan du svarar. JAg frågade om det STÅR i vigselordningen NÄR man kan ha solosång (utöver psalmer) och inte om man kan byta psalmer mot solon... Lite uppe i varv va?

• Stefan09

Jag läste noga? Ja det var en del av frågan?

Chilla tjejer!

• passionsblomman

VEM vänder du dig till? Du citerar ingen utan matar bara på med svar och inlägg utan att ens märka att du gör dig obegriplig.

Nu Stefan tar du och skärper till dig, samlar ihop dina själsförnödenheter tillräckligt för att fatta att det är hög tid att du packar dig ut härifrån OCH du går och sätter dig i ett hörn och skäms över ditt sätt att klampa på som den värsta klumpeduns som skådats på bt på länge.

Sitt på händerna under tiden så du inte råkar skriva något mer här av bara farten.

Varför? För att vi alla säger åt dig det.

Stefan09 skrev 2009-09-25 20:03:05 följande:
    Inte för dig kanske men definitivt för mig och de flesta andra. Jag skulle ju inte vara trogen min tro om jag inte erkände den som sann. Jag är ju så långt ifrån kommunist man kan komma men visst hade han rätt, det gör en lycklig! Haha kära vän vem är mest hjärntvättad att tro att skapelsen bara skapade sig själv eller tro att det fanns en tanke bakom? Avgör själv. Nej men känner du mig? Att vara ateist innebär att man inte tror på någon gud, allah är inte en gud utan en profet. Jo jag behöver förstå din åsikt för att kunna diskutera med dig.
  • Stefan09

Den som ställde frågan uppenbarligen, chilla!

• Stefan09

Ta lite is och häll över er, ni blir sura för ingenting just nu!

• Villemoa

Okej, jag tror varken på gudar eller profeter.

Marx ansåg inte att religionen är opium för folket för att den gör en lycklig utan för att den förstör människor!
    Eftersom jag inte tror på skapelseberättelsen så är jag inte i mina ögon hjärntvättad för det.

Nej, jag känner inte dig. Men det verkar som om du tror att du känner mig till exempel när du säger att man lever ett osunt liv om man inte tror på något.

Jag skulle kunna skriva sida upp och sida ner med mina åsikter och du skulle ändå aldrig förstå dem så vi behöver inte diskutera mer.

Nu ska jag gå och umgås med min underbara lilla familj istället för att vara här i tråden och få berättat för mig hur jag är.

Stefan09 skrev 2009-09-25 20:03:05 följande:
    Inte för dig kanske men definitivt för mig och de flesta andra. Jag skulle ju inte vara trogen min tro om jag inte erkände den som sann. Jag är ju så långt ifrån kommunist man kan komma men visst hade han rätt, det gör en lycklig! Haha kära vän vem är mest hjärntvättad att tro att skapelsen bara skapade sig själv eller tro att det fanns en tanke bakom? Avgör själv. Nej men känner du mig? Att vara ateist innebär att man inte tror på någon gud, allah är inte en gud utan en profet. Jo jag behöver förstå din åsikt för att kunna diskutera med dig.
  • passionsblomman

UPPENBARLIGEN hinner det komma en hel rad inlägg förutom just det du själv sitter och svarar på, vilket är hela anledningen att det finns en citatfunktion.

Kör gettotugget och hela resten av ditt tugg någon annanstans.

Stefan09 skrev 2009-09-25 20:11:35 följande:
    Den som ställde frågan uppenbarligen, chilla!
  • Stefan09

Det är ok man kan aldrig tvinga på någon en tro. Vem är du att tolka Marx? Fast det var inget direkt svar, det innebär bara att du inte tror på sannolikheten. Fast hur behöver jag känna dig för att säga att det är osunt med ett liv utan tro? Då är ju allt meningslöst och hopplöst.

"Jag skulle kunna skriva sida upp och sida ner med mina åsikter och du skulle ändå aldrig förstå dem så vi behöver inte diskutera mer." Är vi släkt nu?

Skulle du berätta hur du är?

• Stefan09

Jag citerar friskt? Mitt tugg, jag äter inget just nu?

Svar på tråden Fråga prästerna 9