• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Stefan09

BV- Bibeltrogna vänner

Nej det flesta kristna tror inte så helt korrekt men de flesta JAG känner tror så. Fast det handlar inte om att minnas utan om att dela, det är lika verkligt nu som då.

Jo om jag inte har förståelse för den som syndar kan jag ju inte heller predika om nåden eller hur.

• Villemoa

Kanske du också ska respektera ämnet då Stefan? Starta en egen tråd vettja där du kan prata om din enda Gud (och du har just kört över alla andra religioner som tror på andra gudar än din, respektlöst).

• Stefan09

Jag måste uppmana till mer förståelse för alls åsikter.

• didis
    Stefan09 skrev 2009-09-25 19:13:49 följande:
    Didis: Respektera ämnet tack!
    Kunde inte uttryckt mig bättre själv och förmodar att du härmed kommer att följa din egen uppmaning.

Diskussionen om gudar kan vi ta i en annan tråd, det är också en intressant diskussion att alla gudar, förfädersandar och religioner egentligen är olika uttryck för en och samma gud bara det att guden kallas för olika saker genom årtusenden och uppträtt i olika skepnader. Men som sagt, det är en annan tråd som inte har ett smack med bröllop att göra.
  • Stefan09

Som jag citerade innan så respekterar jag ämnet i allra högsta grad.

Kjell "...och annat som rör kyrkan."

Det är inte min personliga Gud utan alla kristnas Gud och den enda Gud som finns! Jag tror inte på någon annan religion så det är inte alls respektlöst, det skulle vara det om jag trodde på någon annan gud däremot.

• passionsblomman

Gå hem och läs på vad dina olika samfund egentligen står för Stefan, så du åtminstone kan minska din förvirring i det avseendet. Nattvarden är symboliskt kristi kropp och blod inte bokstavligt och det är ingalunda ett sakrament i Pingstkyrkan. Fråga dina pastorer om du inte tror mig.

Svaren Kjell ger i sin trådstart är riktiat till de brudpar som ofta har frågor till prästen i Svenska kyrkan angårende ordningen. Två av de vanligaste är"måste vi ha psalmer och kan vi inte byta ut dem mot något som inte hhandlar så mycket om Gud" samt "Jag vill gå in med min pappa enligt gammal svensk tradition...bla bla" För att avhandla de båda frågorna lite snabbt har han svaren i trådstarterna. Det du kladdat dit nu i ditt inlägg tillför inget därvidlag. Lika lite som något annat du kläckt ur dig hittills.

Jag tror faktiskt de flesta här vill SLIPPA teologiska diskussioner, vilket du märkligt nog hela tiden förbiser. Det är inte syftet med tråden.

Vill du ha en sådan tråd så starta en för allsindar. Det har funnits sådana förr och det lär komma igen och där kan man då vara med om man vill. Som det är nu har du kapat den här tråden. Schas!

• Villemoa

Men Stefan, vem mer än du och dina likasinnade vill verkligen höra predikan om nåden?? Jag vill det då inte och man kan inte "pracka" på andra sina åsikter om de inte har bett om det.

Vi kan komma överrens om att vi tycker helt olika och därvid lämnar jag denna tråden eftersom 1) jag är ateist och inte är betjänt av det som står i TS (gifte mig för övrig borgerligt) och 2) att tråden nu helt är OT.

Trevlig fredagskväll tillönskas alla!

• Bluebride

skrev inte jag att du inte skulle svara? Jag vill bara veta om det är brukligt, då jag inte tål nattvarden

Stefan09 skrev 2009-09-25 19:13:49 följande:
    Didis: Respektera ämnet tack! Det finns bara en Gud!Det är 50/50 Bluebride, vi vill det eftersom det är en fin handling att lägga av sig sina synder precis innan man ingår ett heligt äktenskap inför Gud. Plus att vi tycker det går för snabbt utan. Men mest för att det känns rätt, det kallas för en brudmässa. Men det är upp till varje par att välja hur man vill ha mässan ju.
  • connys hjärta

Tack gumman! Du skriver alltid det jag vill säga!! En EGEN TRÅD för denna är som PB skriver för brudpars frågor ang vigsel

passionsblomman skrev 2009-09-25 19:22:02 följande:
    Gå hem och läs på vad dina olika samfund egentligen står för Stefan, så du åtminstone kan minska din förvirring i det avseendet. Nattvarden är symboliskt kristi kropp och blod inte bokstavligt och det är ingalunda ett sakrament i Pingstkyrkan. Fråga dina pastorer om du inte tror mig.Svaren Kjell ger i sin trådstart är riktiat till de brudpar som ofta har frågor till prästen i Svenska kyrkan angårende ordningen. Två av de vanligaste är"måste vi ha psalmer och kan vi inte byta ut dem mot något som inte hhandlar så mycket om Gud" samt "Jag vill gå in med min pappa enligt gammal svensk tradition...bla bla" För att avhandla de båda frågorna lite snabbt har han svaren i trådstarterna. Det du kladdat dit nu i ditt inlägg tillför inget därvidlag. Lika lite som något annat du kläckt ur dig hittills. Jag tror faktiskt de flesta här vill SLIPPA teologiska diskussioner, vilket du märkligt nog hela tiden förbiser. Det är inte syftet med tråden.Vill du ha en sådan tråd så starta en för allsindar. Det har funnits sådana förr och det lär komma igen och där kan man då vara med om man vill. Som det är nu har du kapat den här tråden. Schas!
  • passionsblomman

Nej det är inte brukligt utan mycket ovanligt.
    Det kan säkert vara jättefint, men har man stor del gäster som inte är så kyrkovana eller inte är troende/har helt annan tro så är det kanske lite onödigt, om man inte känner väldigt starkt för det.

Bluebride skrev 2009-09-25 19:26:49 följande:
    skrev inte jag att du inte skulle svara? Jag vill bara veta om det är brukligt, då jag inte tål nattvarden
Svar på tråden Fråga prästerna 9