• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Stefan09

Ok för att skapa en riktig teologisk debatt är det bra att veta vilka som är kristna, katoliker, muslimer, osv.

Själv är jag kristen lutheran inom pingst/BV.

• Duchess

Då tror du på transubstantionsläran. Det är annars bara katoliker som stöder den tesen, vilket är intressant om du har dina teologiska rötter i BV/Pingst.

För övrigt är jag en fläckvis konservativ ärkelutheran som har mycket att göra här i livet, och därför lämnar datorn åt sitt öde för att åka iväg och spela poker

Stefan09 skrev 2009-09-25 18:36:31 följande:
    Fast jag tror inte att det är båda utan endast kött och blod, vad kallas det då? Det är ju likt men ändå inte alls samma sak. Jag har svårt för att se hur man kan tro på båda? För att vara tydligt tror jag att genom sakramentet så blir det Jesus kött och blod på riktigt. Jag går på för att det är en viktig fråga för alla som kallar sig kristna. Skulle jag inte göra det skulle det vara riktigt illa.
  • Stefan09

Nej inte direkt för de flesta jag känner som är kristna tror på den då hade du nog en lite konstig lärare eftersom ingen av oss är katoliker. Fast mina rötter är mer inom BV än Pingst får jag nog säga men jag är med i båda församlingarna. Haha ja poker är ett bra sätt att predika på, allvarligt!

• Villemoa

Alltså, jag trodde att det i Bibeln står att man ska älska sin nästa såsom sig själv men det inberäknar inte homosexuella då eller? Eftersom du Stefan säger att du tror på hela Bibeln så måste du ju också tro på att man ska älska sin nästa och då måste det ju också gälla ALLA människor, oavsett religion, hudfärg och sexuell läggning? Om inte så stavas det D-U-B-B-E-L-M-O-R-A-L.

Är inte ALLA människor, oavsett religion, hudfärg och sexuell läggning, skapta av Gud (enligt dem som tror på Gud)? Ska inte Gud älska alla oavsett?

Kanske är bra att världen dör ut om ca 200 år för jag tycker att den redan är fullproppad av idioter som inte gör den särskilt vacker eller som är intoleranta mot andra....

• Stefan09

Då tror du inte utan du vet! Fast jag kan älska en homosexuell men inte att h-n syndar eller hur. Vem älskar synden? Man måste skilja mellan människan och synden. Jag tror inte att man ska älska sin nästa jag gör det!

Varför försöker du vinkla min åsikt?

Alla är människor och alla är syndare men när man väljer att leva i synd har jag ingen förståelse, de flesta försöker undvika det även om de oftast misslyckas. Gud älskar alla men inte deras synder!

Det sista kan jag helt och hållet hålla med dig om men inte att de är idioter.

• didis

Jag var ironisk därför att jag tycker 1: du pratar strunt men framförallt 2: du är i fel tråd.

Skapa dig en egen tråd och diskutera i den istället och låt folk som vill rådfråga prästerna om bröllopsbestyr få göra det i därför avsedd tråd, dvs den här tråden.

Ps jag är inte präst och tror inte på några gudar.

Stefan09 skrev 2009-09-25 18:25:44 följande:
    Jag tror att nattvarden inte är en symbol utan faktiskt kött och blod om det var det du menade?Är du präst inom SvK didis? Varför så ironisk va? Det var inte ett vettigt svar så nej är svaret där. Jag vill ha ett teologiskt svar inte ett filosofiskt svar.
  • Bluebride

tar man nattvarden i samband med vigseln? det gör man inte va? stefan kan låta bli att svara

• tågjäntan

Vad är BV?

Egentligen vill jag inte lägga mig i debatten, men jag håller med om att Stefan09 kunde haft diskussionen i en annan tråd och gjort ett inlägg i den här tråden och hänvisat till en egen tråd. Det är inte ovanligt att folk gör så här.

SEdan så är det inte så att de flesta kristna tror att det verkligen, verkligen ÄR Jesu kött och blod i nattvarden. Då har du _inte_ läst på vad alla olika samfund och traditioner står någonstans. På något sätt är han delaktig. Det är en symbolisk handling, att minnas vad Jesus gjorde genom att ta del av nattvarden. För det innebär det inte att man förminskar det Jesus gjorde på korset eller att man tror mindre på det Jesus gjorde.

Till sist så får man fler människor emot sig än med sig när man går fram så kategoriskt. Man kan vara starkt bibeltroende och säga att den är sann och ändå uttrycka sig vänligt och säga att "personligen tycker jag..." "min åsikt är..." osv.

• Villemoa

Men du behöver inte ha någon förståelse för den som syndar, det viktiga är att du inte påpekar det för vem är just du att påpeka det för någon du inte känner till exempel?

Jag vinklar inte din åsikt utan jag FRÅGAR dig och nu har jag fått svar.

• Stefan09

Didis: Respektera ämnet tack! Det finns bara en Gud!

Det är 50/50 Bluebride, vi vill det eftersom det är en fin handling att lägga av sig sina synder precis innan man ingår ett heligt äktenskap inför Gud. Plus att vi tycker det går för snabbt utan. Men mest för att det känns rätt, det kallas för en brudmässa. Men det är upp till varje par att välja hur man vill ha mässan ju.

Svar på tråden Fråga prästerna 9