• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • tågjäntan

Jag trodde att alla församlingar tog ut hyra...
    Vi var i ett församlignshem och fick betala lite i hyra.

• Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-09-23 22:01:18 följande:
    Hejom fejom i prästtråden! Läget?Jag är alldeles nyflyttad och har blivit smålänning till min förvirring och glädje...Fast det slog mig just att hur ska Mulle och jag NU kunnna gå på gökotta med Kjell i vår?
    Läget är bra! Välkommen hit igen!
    Det är ju inte gökotta jag brukar ha utan påskotta, så då kan ni väl kalla det en påskresa... Låter mindre...hrrm...känsligt, liksom
    När det gäller frågan om församlingshem har jag just svarat i den tråden. Det är inte självklart att församlingshemmet är gratis.
  • Bluebride

vi betalar 350 kr som hyra för vårt församlingshem och det kommer faktura på det efteråt.

• passionsblomman

Javisst ja! Det var ju påsk! Hur i all världen kunde jag få det till gök... det visste jag ju, för det bvar ju det som var själva grejen, med Glad Påsk på riktigt så där tidigt.

Undrar hur de firar påsken här i kyrkan i byn jag flyttat till.
    Det är kul att bo i ett samhälle där man hör kyrkklockorna igen och kan GÅ dit. Förut hade jag över en mil till den närmaste.

• Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-09-24 12:42:03 följande:
    Det är kul att bo i ett samhälle där man hör kyrkklockorna igen och kan GÅ dit. Förut hade jag över en mil till den närmaste.
    Själv bor jag i en förort till Stockholm och kan höra kyrkklockorna i min hemkyrka på söndagarna när jag inte jobbar. Det är något visst med det, det håller jag med om.
  • passionsblomman

Du brukar ju begripa bra, så då är det nog rätt..

Kjell Präst skrev 2009-09-24 14:30:02 följande:

Jag såg den där, men JollyO har redan svarat riktigt, såvitt jag begriper.
  • passionsblomman

???

Hoppsan!

Vilka är "er" och vem är det som inte vill bevara kyrkan och vad är det som ska bevaras och vad menar du och varför är det synd om Kjell Präst?

Stefan09 skrev 2009-09-24 14:57:49 följande:
    Jag tycker att det är synd om er som inte vill bevara kyrkan och framför allt tycker jag synd om Kjell som inte kan stå för vad Bibeln står för, tragiskt men sant i dagens SvK, tyvärr. Därför var valet i år väldigt viktigt, att förändra kyrkan från att vara för liberal till att hålla sig till Bibeln bud istället. Politik hör inte hemma bland religion! Det blir bara så fel när man ändå försöker föra in politik i ett forum där den inte hör hemma, det är bakåtsträvande om inget annat. En kul sak med årets val var ju Frimodig kyrka som var det verkliga alternativet om man vill behålla kyrkan från korruption.
Svar på tråden Fråga prästerna 9