• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Kjell Präst
    starfish skrev 2009-09-20 09:33:01 följande:
    jag vet att det kanske är en knasig fråga men får man ha klänning i färg i kyrkan? alltså inte vit? :P
    Ingen knasig fråga. Det går utmärkt att välja annan färg än vit.
  • starfish

Kjell Präst skrev 2009-09-20 10:38:09 följande:

Ingen knasig fråga. Det går utmärkt att välja annan färg än vit.
    vilken tur:) tänkte man måste ju fråga ifall att:D
  • Aleta

Nu är röstningen avklarad, (röstade bl a på mig själv ).

• Kjell Präst
    Aleta skrev 2009-09-20 15:42:22 följande:
    Nu är röstningen avklarad, (röstade bl a på mig själv ).
    Jag har också röstat. Inte på mig själv, dock
  • älskarlivet

Jag har också röstat nu och fick med mig min man för första gången (vi var inte tillsammans förra gången det var val). Vad vi skulle rösta på var inte alls svårt!

• wiicky

Har även jag röstat bla på min blivande man till stiftsfullmäktige. Nu sitter jag i bilen utanför ett församlingshem där herrn står och viftar med valsedlar. Tur att det finns trådlöst internet...

• Aleta

Jag hade inte så mycket val, det fanns bara en lista på den nivån, fast jag kunde ju ha hittat på en egen förstås.
    Kjell Präst skrev 2009-09-20 16:33:25 följande:

Jag har också röstat. Inte på mig själv, dock
  • Kjell Präst
    Aleta skrev 2009-09-20 16:55:38 följande:
    Jag hade inte så mycket val, det fanns bara en lista på den nivån, fast jag kunde ju ha hittat på en egen förstås. Kjell Präst skrev 2009-09-20 16:33:25 följande:
    Nä, hade jag varit valbar hade jag nog också röstat på mig själv
  • Miss ida

Hej. Nu är valet färdigt. Vad innebär detta nu???

• Kjell Präst

Miss ida skrev 2009-09-21 06:44:04 följande:

Hej. Nu är valet färdigt. Vad innebär detta nu???
    Inte särskilt mycket, tror jag... Det är små förändringar i mandatfördelningen i kyrkomötet, framgång dock för såväl Sverigedemokraterna som de konservativa Frimodig kyrka.
    När det gäller vigselfrågan, om det är den du funderar över, så avgörs den troligen redan av sittande kyrkomöte, så där har ju knappast kyrkovalet någon betydelse.
Svar på tråden Fråga prästerna 9