• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • älskarlivet

Vi hade 3 psalmer och 3 solosånger och hamnade på 35 minuter, så med "bara" 2 psalmer blir ju inte vigseln mer än typ 20 minuter.

Kjell Präst skrev 2009-09-18 21:35:51 följande:

Som sagt, med de obligatoriska två psalmerna men utan extrainslag som exempelvis solosånger eller diktläsningar så landar man någonstans runt en halvtimme. Sedan kan man fylla på och hamna uppåt trekvart eller så.
  • Kjell Präst
    älskarlivet skrev 2009-09-19 08:59:53 följande:
    Vi hade 3 psalmer och 3 solosånger och hamnade på 35 minuter, så med "bara" 2 psalmer blir ju inte vigseln mer än typ 20 minuter.Kjell Präst skrev 2009-09-18 21:35:51 följande:
    Det går inte att säga något som gäller överallt, det beror ju mycket på prästen, hur mycket han/hon talar, hur långsam/snabb han/hon är etc. Så runt halvtimmen tror jag ändå är en rimlig gissning. 35 minuter för en vigsel med tre solosånger och tre psalmer är ovanligt kort tid.
  • älskarlivet

VI hade dessutom extra läsning + ett lagom långt vigseltal av prästen.

Min kompis bröllop var väl 20-25 minuter med 2 psalmer och 2 solosånger..

Kjell Präst skrev 2009-09-19 12:12:11 följande:

Det går inte att säga något som gäller överallt, det beror ju mycket på prästen, hur mycket han/hon talar, hur långsam/snabb han/hon är etc. Så runt halvtimmen tror jag ändå är en rimlig gissning. 35 minuter för en vigsel med tre solosånger och tre psalmer är ovanligt kort tid.
  • Kjell Präst
    älskarlivet skrev 2009-09-19 23:48:16 följande:
    VI hade dessutom extra läsning + ett lagom långt vigseltal av prästen. Min kompis bröllop var väl 20-25 minuter med 2 psalmer och 2 solosånger..Kjell Präst skrev 2009-09-19 12:12:11 följande:
    Ja, där ser man.
  • älskarlivet

Jag har faktiskt aldrig varit på en vigsel som tar 45 min trots 3 psalmer och 3 solon. Däremot varit på en 2 timmars vigsel, men det var i Italien

Kjell Präst skrev 2009-09-20 06:28:00 följande:

Ja, där ser man.
  • Kjell Präst
    älskarlivet skrev 2009-09-20 08:12:07 följande:
    Jag har faktiskt aldrig varit på en vigsel som tar 45 min trots 3 psalmer och 3 solon. Däremot varit på en 2 timmars vigsel, men det var i Italien Kjell Präst skrev 2009-09-20 06:28:00 följande:
    Och jag har bara haft en enda vigsel som tagit mindre än en halvtimme. Så olika kan det vara...
  • Jeez

Marsch pannkaka till valurnorna kära med-medlemmar i Svenska kyrkan! Idag är det dags.

Och fö så hade jag en vigsel på 12 minuter förra veckan! Men det var förstås utan gäster, ingångsmusik etc. Men vackert var det!

• starfish

jag vet att det kanske är en knasig fråga men får man ha klänning i färg i kyrkan? alltså inte vit? :P

• Aleta

Jag ska.

Jeez skrev 2009-09-20 09:11:23 följande:
    Marsch pannkaka till valurnorna kära med-medlemmar i Svenska kyrkan! Idag är det dags.Och fö så hade jag en vigsel på 12 minuter förra veckan! Men det var förstås utan gäster, ingångsmusik etc. Men vackert var det!
Svar på tråden Fråga prästerna 9