• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Blivande präst

Det finns många som tycker att kyrkan inte skall syssla med myndighetsutövning, det är en uppgift för samhället i stort.

• jojoånick09

jag anklagade inte min präst för att han är sjuk,självklart är det bra att han hörde av sig,däremot känns ju det så dumt när allt är tryckt..
    men självklart blir vi gifta...
    hoppas jag inte trampa någon på tårna det var inte alls min mening..

• Jeez

Ingen fara. Och det är ju tråkigt att det blir annorlunda än planerat. Men man kan ju välja hur mycket energi man lägger på det. Förhoppningsvis räckte det med att skriva av dig här och nu kan du glädjas åt vigsle och bröllopsfest och ert liv tillsammans!

jojoånick09 skrev 2009-09-04 10:38:08 följande:
    jag anklagade inte min präst för att han är sjuk,självklart är det bra att han hörde av sig,däremot känns ju det så dumt när allt är tryckt.. men självklart blir vi gifta... hoppas jag inte trampa någon på tårna det var inte alls min mening..
  • Igia

Ok. Har nog aldrig sett en vigsel som ett myndighetsutövande. Om man avsäger sig rätten, kan man då inte bli vigd i kyrkan alls?

Blivande präst skrev 2009-09-04 10:36:42 följande:

Det finns många som tycker att kyrkan inte skall syssla med myndighetsutövning, det är en uppgift för samhället i stort.
  • Svanboet

nope! Då vigs man borgeligt (gäller alla) och sen kan man ha välsignelse i kyrkan som kan utformas väldigt nära vigseln som den är idag men utan löften och frågor

Igia skrev 2009-09-04 10:45:14 följande:
    Ok. Har nog aldrig sett en vigsel som ett myndighetsutövande. Om man avsäger sig rätten, kan man då inte bli vigd i kyrkan alls?Blivande präst skrev 2009-09-04 10:36:42 följande:
  • Blivande präst

Nej, själva den juridiska delen får man då ta på rådhuset (eller annan lösning som kommunen tillhandahåller), för att därefter bege sig till kyrkan för att få själva gudstjänsten.
    På samma sätt som det är i de flesta andra europeiska länder.

• Blivande präst

Och exakt hur välsignelsegudstjänsten utformas om kyrkan avsäger sig själva vigselrätten vet vi inte. Det är möjligt att man utformar den med ett upprepande av löften och frågor, men det är ingen som arbetar med frågan ännu.

• Svanboet

ojdå... då sa jag för mycket tydligen. Visste inte det *skamsen*

Blivande präst skrev 2009-09-04 10:49:18 följande:

Och exakt hur välsignelsegudstjänsten utformas om kyrkan avsäger sig själva vigselrätten vet vi inte. Det är möjligt att man utformar den med ett upprepande av löften och frågor, men det är ingen som arbetar med frågan ännu.
  • Soldemor

Definitivt för att kyrkan skall behålla vigselrätten och att alla oavsett kön på den de vill dela sitt liv med skall få gifta sig inför Gud!

Svar på tråden Fråga prästerna 9