• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • tågjäntan
    nano86 skrev 2009-09-05 20:22:52 följande:
    Är kristen och med i vår lokala missionsförsamling sen jag var liten och tycker lite samma fast tvärtom. Tycker det är väldigt konstigt att kyrkan som för mig är så stark förnippad med tro ska ha nåt att göra med det juridiska och "sånt där". Skulle inte kännas ett dugg konstigt för mig att först skriva papper och sen gifta mig (välsignelse) i kyrkan. Kommer för övrigt att viga mig i svenska kyrkan av min sambos konfirmationspräst och väns pappa
    Fast som det är nu i Sverige så ser löftena ganska lika ut vad jag vet, dvs säga att man svarar och säger efter, både borgerligt och i Svenska kyrkan. Men det är möjlgit att det kanske kan bli så att man kommer "bara" skriva på ett papper på rådhuset, om svenska kyrkan avsäger sig vigselrätten.
  • tågjäntan

Ni känner ingen som tror på Gud eller liknande som skulle kunna hålla ett litet tal. Fast det hjäper ju itne frågan om en stämningsfull lokal.
    Det kan finnas en del kapell som blivit privata, men jag vet inte hur det ser ut kring där ni bor.

jalla jalla skrev 2009-09-07 15:32:19 följande:

Jag och min blivande har lite olika viljor när det kommer till själva vigseln och därför är det svårt att börja planera för ett bröllop. Jag är inte troende och min m2b tror inte på Gud, men att det finns något bortom vår värld. Då jag inte tror på Gud skulle det kännas konstigt att gifta mig i en kyrka. Lova något så stort inför något jag inte tror på om ni förstår. Killen däremot ser det som tradition och att det inte finns mer stämningsfull lokal m.m. Det kan jag absolut hålla med om, jag har alltid trivts i kyrkan. Hade man kunnat gifta sig i kyrkan borgeligt hade det varit kanon, men det går ju inte och det respekterar jag fullt ut. Jag skulle behöva lite tips om hur vi kan komma till en lösning, för nu verkar vi vara rätt fasta vid våra olika viljor och åsikter. Kan man få till en komromiss eller?
  • Kjell Präst

Nu är biskopsvalet i Stockholm äntligen klart. Det överklagades men nu har överklagandena ogillats vilket innebär att vi faktiskt har en ny biskop från 8 november i år! Yes!

• Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-09-08 12:36:58 följande:

Nu är biskopsvalet i Stockholm äntligen klart. Det överklagades men nu har överklagandena ogillats vilket innebär att vi faktiskt har en ny biskop från 8 november i år! Yes!
    Grattis"! Hon verkar bra! Träffade henne på Pride förra året, arbetade ihop med hennes fru i Högalids församling under festivalen.
  • Martinaa

Eeh... det här har säkert sagts tidigare men jag hittar det inte just nu och inte heller på svenska kyrkans hemsida, men NÄR är det där mötet som avgör vigselns vara eller icke vara i kyrkan?

• Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-09-09 23:17:45 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-09-08 12:36:58 följande:
    Grattis"! Hon verkar bra! Träffade henne på Pride förra året, arbetade ihop med hennes fru i Högalids församling under festivalen.
    Ja, jag tror att hon blir en utmärkt biskop. Helt rätt val
  • Kjell Präst
    Martinaa skrev 2009-09-09 23:46:25 följande:
    Eeh... det här har säkert sagts tidigare men jag hittar det inte just nu och inte heller på svenska kyrkans hemsida, men NÄR är det där mötet som avgör vigselns vara eller icke vara i kyrkan?
    Kyrkomötet är vecka 39 och vecka 43.
  • Tojk

Vigselhäfte som många har (så även vi hade tänkt ha) kan man utgå ifrån att det någesånär stämmer överrens med det som finns på svenskakyrkans hemsida?

• Kjell Präst
    Tojk skrev 2009-09-10 06:44:36 följande:
    Vigselhäfte som många har (så även vi hade tänkt ha) kan man utgå ifrån att det någesånär stämmer överrens med det som finns på svenskakyrkans hemsida?
    Javisst!
  • Miss ida

Hej. vi har bokat kyrkan till den 24 juli, om dom nu avsäger sig att viga folk. Vad händer då? Då får vi ju inte gifta oss där, måste man ha rådhuset då. Kommer man få det datum man vill?

Svar på tråden Fråga prästerna 9