• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Andreas flicka

Hej präster,

Jag och min sambo ska gifta oss nästa sensommar. Nu är det så att en av oss är grekisk ortodox - han/hon är således kristen men inte protestant. Vi hade tänkt att gifta oss i en svensk kyrka och jag undrar nu om det kan medföra några problem. Båda är med i Svenska kyrkan.

Hoppas på svar.

• Jeez

För svenska kyrkans del är det helt oproblematiskt.

Andreas flicka skrev 2009-08-31 17:04:14 följande:

Hej präster,Jag och min sambo ska gifta oss nästa sensommar. Nu är det så att en av oss är grekisk ortodox - han/hon är således kristen men inte protestant. Vi hade tänkt att gifta oss i en svensk kyrka och jag undrar nu om det kan medföra några problem. Båda är med i Svenska kyrkan.Hoppas på svar.
  • wiicky

Är det någon här som har koll på hur vanligt det är att man läser egna löften oc hur långa dessa bör vara? Vi har nämligen bestämt oss för att skriva egna.

• Kjell Präst
    Trudilutt skrev 2009-08-31 15:18:46 följande:
    Är detta med att man läser sina löften själv en allmän uppfattning i Sverige? För jag har för mig ( kan dock missminna mig) att våra vänner fick alternativet att få löftena lästa som en fråga och bara svara JA!Blir ju lite nrvös, helt klart. Jag vill ändå läsa löftena. Men en blivande make har satt sig helt på tvären
    Löftena ska, enligt handboken, läsas av brudparet. Det finns två varianter, en där prästen läser före (som Svanboet skriver) och en där paret själva läser, utan prästens medverkan - men läser "färdiga" löften, som finns i prästens handbok (och i psalmboken). Den tredje varianten är att bruparet skriver sina egna löften. Även i det fallet läses löftena normalt utan prästens medverkan.
    Man kan inte, om man följer handboken, dvs "regelboken" för hur en vigsel i SvK ska gå till, bara svara "Ja" på löftena.
  • Jeez

Finns nog ingen statistik. Min erfarenhet som präst är att de flesta uttrycker någon form av nervositet över att överhuvudtaget säga löftena själva och spontant vill läsa efter prästen. Jag brukar dock försöka avdramatisera det hela genom tex att jag naturligtvis sufflerar om det behövs och utmanar dem oftast att iaf träna hemma och säga dem till varandra och försöka göra det under vigseln (sen frågar jag dem hur de vill göra när vi ses utanför kyrkporten). De flesta då, väljer att säga själva. Faktiskt! Och fantastiskt! Att sedan ta steget till eller att från början skriva egna hör nog till ovanligheterna. Jag har under mina uppåt hundra förrättade vigslar bara varit med om det ett par gånger. Då räknar jag inte när man ändrar "döden" till "livets slut" etc.

Hur långa är väl en smaksak.

wiicky skrev 2009-08-31 19:46:52 följande:
    Är det någon här som har koll på hur vanligt det är att man läser egna löften oc hur långa dessa bör vara? Vi har nämligen bestämt oss för att skriva egna.
  • Kjell Präst
    wiicky skrev 2009-08-31 19:46:52 följande:
    Jag har faktiskt inte haft någon vigsel där brudparet skrivit egna löften, så kanske är det inte så förfärligt vanligt?
    Om man formulerar egna löften så ska dessa vara just löften, inte kärleksförklaringar eller liknande - och inte vara jättelånga. De egenskrivna löftena måste uttrycka samma sak som de färdiga, dvs brudparets önskan att leva tillsammans hela livet. Vissa tycks känna obehag vid orden "Tills döden skiljer oss åt". Man kan då, om man vill, formulera sig till exempel "Så länge vi lever" eller "hela livet". Det går däremot inte att skriva/säga "För evigt" eller (vilket föreslagits av frågeskrivare tidigare) "Tills livet skiljer oss åt"
  • Wiggy

Nä, "Tills livet skiljer oss åt" är ju som att säga "tills jag hittar nån bättre" eller "tills jag tröttnar"... Och då tappar man ju själva vitsen med en vigsel, där man ska lova att älska varandra tills döden skiljer varandra åt. Sen kan man ju se på döden på olika sätt. Dör kärleken så har ju Döden på ett sätt skilt paret åt.

Men så vill inte jag tänka. Jag gifter mig på lördag och jag går in i äktenskapet med den förutsättning att älska min blivande fru tills den dag då Liemannen hämtar en av oss. Och jag hoppas att det kommer att dröja många år.

• starfish

hej,
    jag undrar om man kan ha en egen sång vid in/utgångsmarch?

• Kjell Präst
    starfish skrev 2009-09-01 17:18:53 följande:
    hej,jag undrar om man kan ha en egen sång vid in/utgångsmarch?
    Det kan fungera, beror på om man ska spela själv eller om organisten ska göra det - ska organisten spela måste han/hon förstås säga okay till det.
Svar på tråden Fråga prästerna 9