• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Sonja68
    wiicky skrev 2009-08-26 20:54:06 följande:
    Man kan säga att protestantismen är en stor gren på kristendomsträdet och sedan är lutherska anhängare, kalvinister osv ännu mindre grenar/pinnar på den grenen. En luthersk föramling är alltså protestantisk församling, det är en underkategori till protestantismen.
    Tack, det var ungefär så jag hade för mig att det var, men alla verkar så frågande när jag säger lutheraner.
  • JustMeAndMyLove

Guldstjärna till mig! :D

Duchess skrev 2009-08-26 17:13:14 följande:
    Jag har nästan råpluggat lagförslagen, och jag tycker att din sammanfattning stämmer bra
  • Igia

Hej!

Vi träffade vår präst i tisdags. Kanonbra, men han nämnde nåt om att vi inte gjort namnändring och det stämmer. Vi har inte bestämt oss än och tänkte vänta till efter. Han säger att vi måste bestämma oss innan annars tar han bara ett namn... Hur funkar det egentligen? Fattade inget...

En annan fråga: Finns det en annan melodi till 411?

/Tack!

• Jeez

VA? Man måste INTE bestämma sig innan och du ska nog fråga vad han menar tills du förstår. Det kan vara så att han vill veta vad han ska skriva i vigselbeviset? Själv skriver jag alltid de "gamla namnen" där. Annars använder man ju sina "gamla" namn i ordningen.

Och 411: inte vad jag vet. Men den går att sjunga på tex Den blomstertid (man får vara lite snabb på vissa ord i början av meningarna). Prata med präst och musiker i er församling om hur ni kan lösa det om ni tycker att den har för svår melodi i orginal!

Igia skrev 2009-08-27 08:58:31 följande:
    Hej!Vi träffade vår präst i tisdags. Kanonbra, men han nämnde nåt om att vi inte gjort namnändring och det stämmer. Vi har inte bestämt oss än och tänkte vänta till efter. Han säger att vi måste bestämma oss innan annars tar han bara ett namn... Hur funkar det egentligen? Fattade inget...En annan fråga: Finns det en annan melodi till 411?/Tack!
  • Igia

Tackar! Ska skicka ett mail till honom och fråga igen vad han menar. Nu vet jag ju att han inte kan göra så

Det var prästen som hade för sig att 411 kunde sjungas med en annan mer känd melodi. Han skulle kolla upp det. Var bara så nyfiken...

Jeez skrev 2009-08-27 10:33:32 följande:
    VA? Man måste INTE bestämma sig innan och du ska nog fråga vad han menar tills du förstår. Det kan vara så att han vill veta vad han ska skriva i vigselbeviset? Själv skriver jag alltid de "gamla namnen" där. Annars använder man ju sina "gamla" namn i ordningen.Och 411: inte vad jag vet. Men den går att sjunga på tex Den blomstertid (man får vara lite snabb på vissa ord i början av meningarna). Prata med präst och musiker i er församling om hur ni kan lösa det om ni tycker att den har för svår melodi i orginal!
  • Jeez

Kan och kan....

Psalmer kan ofta sjungas på flera melodier. De är uppbyggda på ett sånt sätt på nåt vis. Det är bara att testa!

Igia skrev 2009-08-27 11:08:59 följande:
    Tackar! Ska skicka ett mail till honom och fråga igen vad han menar. Nu vet jag ju att han inte kan göra så Det var prästen som hade för sig att 411 kunde sjungas med en annan mer känd melodi. Han skulle kolla upp det. Var bara så nyfiken...
  • tågjäntan

EM ikström skrev 2009-08-26 00:53:57 följande:

Tillbaka till ringarna. Jag ska gifta mig i church of Scotland, och jag tror inte att ceremonia skiljer sig så mycket från i Sverige (förutom att man praktiserar den omdebatterade brudöverlämningen.) Nu har jag i alla fall börjat fundera på det där med ringarna. Ska vi säga något då eller är det bara en bön prästen läser? Jag vill absolut inte säga något. Jag förhandlade fram att vår präst läser löftena som frågor så att vi bara behöver säga "I do" och inte upprepa allt. Jag ser framför min amerikanska filmer där de säger något i stil med "With this ring I thee wed". Men det är väl bara vid löftena man ska säga något? Ringgrejen kommer väl efter det?
    Jag var på ett bröllop i Scotland för två år sedan. De svarade inte och sa "I do" som de gör i alla filmer . De fick ge varandra löften, kommer inte ihåg hur de lät, om det var stor skillnad. Sedan signerade prästen, brudparet och bestman och tärna/tärnorna (jag uppfattade inte om det var alla tärnor som gjorde det eller bara en av dem) i slutet av vigseln. Jag vet inte om det är det vanliga förfarandet eller om det var något speciellt, ex för att det var ett skotsk-svenskt bröllop.
  • tågjäntan
    Martinaa skrev 2009-08-26 21:00:30 följande:
    Jag hakar på och är frågvis jag med. Vad är det egentligen som skiljer de olika grenarna åt då? Utövar de religionen olika på något sätt, eller tror de på olika saker/delar osv?
    Det är lite liturgiska: hur gudstjänsten utformas kan man säga, om det är mer "formellt" och man gudstjänstordningen följer ett papper eller mer "fritt"/friare form på gudstjänsten. Det kan väl säkert ibland iofs även ha teologiska skäl.
    SEdan är det mer eller mindre teologiska skillnader: tydligast för de som inte brukar gå i kyrkan är tex att många frikyrkor endast praktiserar troendedop (dvs att man är vuxen när man döps) medan svenska kyrkan praktiserar barndop. Vissa frikyrkor har både och. SEdan är det något som kallas för ämbetssynen; t.ex. i svenska kyrkan måste en präst vara med och förätta nattvarden, medan man i frikyrkan poängterar lekmannaskapet, att man inte måste vara utbildad pastor/präst för att göra det.

En del kan tycka att det är konstigt eller besvärligt. Medan man kan se på det som att vi är alla olika. Övrigt i samhället så är en del golfare, andra fiskare, en del sitter helst framför tv:n, osv. På samma sätt så gillar tex en del mer stillsamma gudstjänster medan andra vill att det ska vara mer fart och fläkt. Så det behöver inte vara en nackdel att det finns flera olika. I Sverige blir vi också mer och mer ekumeniska, dvs att vi samarbetar på olika sätt - har vissa gudstjänster tillsammans, en del har kanske ungdomsarbetet ihop mm.
  • tågjäntan

På tal om kyrkovalet; brukar det komma röstsedel i lådan och så? Jag går omkring och undrar vart det kommer att hållas omkring där vi bor.

Svar på tråden Fråga prästerna 9