• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Sonja68

Halloj!
    Nåt som inte hör till bröllop direkt men ändå:
    Jag får JÄMT och STÄNDIGT frågan från mina utländska vänner vad vi har för kyrka. Jag säger lutheransk, men de frågar hela tiden menar du katolsk eller protestantisk?
    Kan nån klok reda ut begreppen så jag svarar dem korrekt.

• Svanboet

Lutheraner är protestanter, tror jag...

• Sonja68

Men är det nån skillnad mellan Luthersk och protestantisk?

• Kjell Präst
    Sonja68 skrev 2009-08-26 20:01:48 följande:
    Men är det nån skillnad mellan Luthersk och protestantisk?
    Det finns fler protestantiska kyrkor än den lutherska.
  • Kjell Präst
    Hante skrev 2009-08-26 17:21:57 följande:
    Hur länge får man ha preliminärbokat kyrka? Kan man avboka kyrka till förmån för annat datum (ska ha bröllopet i samband med arrangemang i Kungälv eller Visby)?Bli det någon avbokningsavgift? (Båda är populära kyrkor så de bör kunna få vigslar ändå på den kyrkan vi inte väljer. Det ena arrangemanget krånglar så nu har vi plötsligt 3 datum 17 juli, 24 juli i Kungälv eller 14 augusti i Visby!!!
    Jag vet inte hur länge man kan preliminärboka. Någon avbokningsvagift borde det inte bli fråga om eftersom det inte kostar något att boka kyrkan
  • Martinaa

a n n a skrev 2009-08-26 19:29:08 följande:

Lita på det *ler stort* Aldrig förr har det känts så viktigt, faktiskt :)
    Håller med!! Har aldrig röstat i det förut, nu kommer jag hänga på låset...!

Jag tycker fortfarande man ska ha VALFRIHETEN att välja en kyrklig eller borglig vigsel, precis som det alltid varit. Tycker annars att Wiggy uttryckte det bra
  • Sonja68

Kjell Präst skrev 2009-08-26 20:04:05 följande:

Det finns fler protestantiska kyrkor än den lutherska.
    ??? Ursäkta jag är lite trög, jag fattar inte. Kan du förklara
  • wiicky
    Sonja68 skrev 2009-08-26 20:48:38 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-08-26 20:04:05 följande:??? Ursäkta jag är lite trög, jag fattar inte. Kan du förklara
    Man kan säga att protestantismen är en stor gren på kristendomsträdet och sedan är lutherska anhängare, kalvinister osv ännu mindre grenar/pinnar på den grenen. En luthersk föramling är alltså protestantisk församling, det är en underkategori till protestantismen.
  • Martinaa
    wiicky skrev 2009-08-26 20:54:06 följande:
    Man kan säga att protestantismen är en stor gren på kristendomsträdet och sedan är lutherska anhängare, kalvinister osv ännu mindre grenar/pinnar på den grenen. En luthersk föramling är alltså protestantisk församling, det är en underkategori till protestantismen.
    Jag hakar på och är frågvis jag med. Vad är det egentligen som skiljer de olika grenarna åt då? Utövar de religionen olika på något sätt, eller tror de på olika saker/delar osv?
Svar på tråden Fråga prästerna 9