• Kjell Präst

Fråga prästerna 9

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 9. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3418192.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 9
  • Kjell Präst
    Plutten2010 skrev 2009-08-24 10:17:39 följande:
    Jag har en fundering kring detta. Ska försöka att förklara så ni förstår;..Jag ringde för att boka vigsel i den kyrka vi valt ut i Uppsala. Jag fick då veta att kyrkan var ledig men att prästen och kantorn var uppbokade i en annan kyrka och att första tiden som var möjlig att boka var kl 17.00. Om vi hade en "egen" präst kunde vi däremot boka en tidigare vigsel och det känner vi nu att vi vill. Frågan är då, eftersom vi inte känner till någon präst, vart kan man vända sig? Ringer man direkt till prästen eller vänder man sig till församlingen?? Kan jag boka en specifik präst inom samma församling som kyrkan ligger i eller hur gör jag??Tack!
    Jag skulle säga att ni skulle vända er till en församling i närheten. Man kan förstås ta direktkontakt med en präst också, men det känns kanske inte lika naturligt eftersom ni inte känner någon personligen.
  • Jeez

Att ringa en präst i församlingen som kyrkan tillhör är tämligen meningslöst -hade de haft en ledig hade ni ju fått boka. Så hör runt med närliggande församlingar.

Jag har en fundering kring detta. Ska försöka att förklara så ni förstår;..Jag ringde för att boka vigsel i den kyrka vi valt ut i Uppsala. Jag fick då veta att kyrkan var ledig men att prästen och kantorn var uppbokade i en annan kyrka och att första tiden som var möjlig att boka var kl 17.00. Om vi hade en "egen" präst kunde vi däremot boka en tidigare vigsel och det känner vi nu att vi vill. Frågan är då, eftersom vi inte känner till någon präst, vart kan man vända sig? Ringer man direkt till prästen eller vänder man sig till församlingen?? Kan jag boka en specifik präst inom samma församling som kyrkan ligger i eller hur gör jag??Tack!
  • Frulle

Varför inte kl 17 då? Vi gifte oss den tiden och det var super!

• FiaLottaoälsklingen

Jag skulle behöva lite upplysning av prästerna här inne. Pastorsexpeditionen ringde oss häromdagen och sa att efter sista april (tror jag) kunde prästerna förlora vigselrätten och att man då bara kan få en välsignelse i kyrkan. Hon trodde dock inte att det skulle bli så men vi skulle va medvetna om att det kunde bli så.

Det känns så här ett par dagar efter att jag inte riktigt har koll på hur läget kan bli och hur det på verkan vår vigsel som äger rum i juli. Nån som har koll?

• tågjäntan

Om det skulle bli så, får ni gå och viga er borgerligt först. (Så funkar det förresten i många länder. Där har inte kyrkorna vigselrätt, utan man måste viga sig borgerligt först.) Sedan, som jag förstått här på prästerna så går det inte att ha det exakt likadant med själva löftena, men i övrigt kan man utforma bröllopsgudstjänsten (kan man kalla det så präster?) väldigt likt vigselgudstjänsten.

• Kjell Präst
    FiaLottaoälsklingen skrev 2009-08-25 19:26:13 följande:
    Jag skulle behöva lite upplysning av prästerna här inne. Pastorsexpeditionen ringde oss häromdagen och sa att efter sista april (tror jag) kunde prästerna förlora vigselrätten och att man då bara kan få en välsignelse i kyrkan. Hon trodde dock inte att det skulle bli så men vi skulle va medvetna om att det kunde bli så. Det känns så här ett par dagar efter att jag inte riktigt har koll på hur läget kan bli och hur det på verkan vår vigsel som äger rum i juli. Nån som har koll?
    Med reservation för att jag kan ha fattat någon av alla dessa röriga turer fel:
    Frågan kommer att avgöras på kyrkomötet (Kyrkans högsta beslutande organ. Riksdagen, typ)i höst. Om kyrkomötet beslutar att Svenska kyrkan ska avsäga sig vigselrätten så kommer er vigsel i juli att påverkas på så vis som tågjäntan skriver. Ni får viga er borgerligt, sedan kan ni, om ni vill, ha en välsignelseakt i kyrkan. Den kan, som tågjäntan också skriver, utformas relativt vigsellikt.
  • 090829 brud

Jag har en liten undrar över ringöverlämningen vid en kyrkligvigsel.

Är det bara en ring man löser bön över eller är det båda? Ger min blivande enbart en ring till mig? Eller jag ger jag honom en oxå?

Är lite vilsen angående detta så tacksam för snabbt svar, vi gifter oss på lördag.

• älskarlivet

Jag gav min man hans vigselring (den som även är hans förlovningsring) han gav mig min vigselring..

090829 brud skrev 2009-08-25 20:28:02 följande:

Jag har en liten undrar över ringöverlämningen vid en kyrkligvigsel.Är det bara en ring man löser bön över eller är det båda? Ger min blivande enbart en ring till mig? Eller jag ger jag honom en oxå?Är lite vilsen angående detta så tacksam för snabbt svar, vi gifter oss på lördag.
  • Kjell Präst

090829 brud skrev 2009-08-25 20:28:02 följande:

Jag har en liten undrar över ringöverlämningen vid en kyrkligvigsel.Är det bara en ring man löser bön över eller är det båda? Ger min blivande enbart en ring till mig? Eller jag ger jag honom en oxå?Är lite vilsen angående detta så tacksam för snabbt svar, vi gifter oss på lördag.
    Ska ni ha varsin vigselring? Eller är det bara du som får en? Har brudparet varsin så läser man över båda, är dte bara bruden som har en så läser man över den. Ibland har jag fått frågan om att läsa över mannens förlovningsring och då har jag gjort det.
  • älskarlivet

Vi fick inte ens frågan om det var så att min man skulle ha en ring till. Hans ring blev automatiskt vigselring och det var aldrig snack om att bara läsa över min ring..

Kjell Präst skrev 2009-08-25 20:30:27 följande:

090829 brud skrev 2009-08-25 20:28:02 följande:Ska ni ha varsin vigselring? Eller är det bara du som får en? Har brudparet varsin så läser man över båda, är dte bara bruden som har en så läser man över den. Ibland har jag fått frågan om att läsa över mannens förlovningsring och då har jag gjort det.
Svar på tråden Fråga prästerna 9